VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za tragédií na mostě zřejmě stojí šetření stavařů, spekulují Slováci

Bratislava - Neštěstí při stavbě dálničního mostu, kvůli kterému minulý týden zemřeli čtyři dělníci a dalších 12 bylo zraněno, odstartovalo na Slovensku debatu o vlivu nízkých cen na bezpečnost a kvalitu budované infrastruktury. Kvůli nedostatku zakázek se prý stavbaři ve veřejných soutěžích v poslední době předbíhali v tom, kdo státu slíbí postavit silnice levněji.

5.11.2012 2
SDÍLEJ:

Na severovýchodě Slovenska u obce Kurimany nedaleko Spišské Nové Vsi se v sobotu odpoledne zřítil rozestavěný most přes budovanou dálnici.Foto: hnonline.sk

Budovaný most na východě Slovenska, kde došlo k tragédii po kolapsu podpůrné konstrukce během betonování, je součástí devět kilometrů dlouhého úseku budoucí dálnice. Tendr na jeho výstavbu vyhrálo loni konsorcium české firmy Bögl & Krýsl a slovenského Váhostavu. Vítězná nabídka byla pro stát nejvýhodnější ze všech, které 13 účastníků tendru předložilo, a o zhruba třetinu levnější, než byl státní odhad hodnoty zakázky.

„Tvrdíme, že extrémně nízké ceny dálnic se musejí někde projevit. Ať již v kvalitě nebo komfortu pro cestující. Doufám, že tomu nebylo v tomto případě, protože pokud by někdo šetřil na tomto místě a ohrozil své zaměstnance, to už by byl skutečně nonsens," řekl státní tajemník slovenského ministerstva dopravy Andrej Holák.

Vytloukání kapitálu

Exministr dopravy Ján Figeľ, za jehož působení v minulé vládě se zmiňovaný tendr uskutečnil, reagoval prohlášením, že nízké ceny s tragédií nesouvisejí. „Pokládám to buď za neodbornost, nebo za úmysl, který vede k vytloukání kapitálu na neštěstí, nebo za nabíhání na novou vyšší cenovou úroveň ve prospěch firem," reagoval Figeľ na vyjádření Holáka.

Jeden ze členů konsorcia stavebních firem, společnost Váhostav, už po podpisu smlouvy na výstavbu dálnice upozornil, že s podobnou cenovou nabídkou by delší dobu na trhu fungovat nedokázal. V tendru firma ale chtěla uspět, protože předtím dokončila větší stavby.

Ekonomická krize

Představitelé současné vlády premiéra Roberta Fica v minulosti z opozičních lavic upozorňovali na rizika nízkých cen při státních tendrech. Ficova první vláda původně chtěla dálnice dostavět s využitím projektů veřejně-soukromého partnerství (PPP), při kterých soukromá firma silnice postaví a stát ji pak stavbu splácí. Nakonec se touto formou podařilo postavit pouze jednu rychlostní silnici. Na další projekt stavební firmy po propuknutí globální ekonomické krize nedokázaly získat od bank peníze, a předchozí kabinet premiérky Ivety Radičové se proto v roce 2010 vrátil k budování dálnic pomocí tendrů na jednotlivé úseky a s financováním z fondů Evropské unie. Tehdejší ministr dopravy Figeľ prakticky u každé zakázky připomínal, že je pro stát finančně mnohem výhodnější než projekty PPP.

Tragédie na slovenské dálnici zřejmě poznamená chystanou novelu zákona o veřejných zakázkách. Vláda už dříve zvažovala, že v soutěžích nebude posuzovat nabídky s nejnižší a nejvyšší cenou. Podle ministra vnitra Roberta Kaliňáka by firmy, které u státní zakázky selžou, navíc měly být vyloučeny z dalších tendrů. Ministr tak reagoval na českou společnost Bögl & Krýsl, které měla na starosti most, kde k tragédii došlo. Společnost je v ČR jako subdodavatel jedním z pěti účastníků soudního řízení kvůli tragické nehodě ve Studénce na Novojičínsku, kde se v srpnu 2008 zřítil most před jedoucí vlak a zahynulo osm lidí a desítky skončily se zraněními. S Kaliňákovým návrhem souhlasí i slovenský tisk. „Firmy, které jsou už podezřelé nebo zapletené do nějaké havárie – například železničního mostu ve Studénce – by si neměly ‚líznout' v tendrech ani jako subdodavatelé," napsal list Sme.

Hlavní dodavatel

Na výstavbu mostu na slovenské dálnici si firma Bögl & Krýsl najala slovenskou firmu, která si podpůrnou konstrukci zase objednala u svého subdodavatele. Podle Holáka za stavbu ale odpovídá její hlavní dodavatel.

Stavební experti po návštěvě místa tragédie uvedli, že samotné betonování i podloží pod rozestavěným mostem bylo v pořádku. Spekuluje se, že k pochybení došlo u samotné podpůrné konstrukce. Odborník na stavebnictví Peter Paulík upozornil, že budovaný most byl širší a ve větší výšce nad terénem než jiné mosty, u kterých se tento typ podpůrné konstrukce používá. Přesné příčiny neštěstí budou známy asi až za několik týdnů. Po odstranění sutin místo prozkoumají experti a prostřednictvím počítačové techniky se pokusí průběh tragédie nasimulovat.

Autor: ČTK

5.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan.
6

Ultimátum pro Katar je v rozporu s mezinárodním právem, tvrdí Erdogan

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
88 11

Babiš opět zrušil návštěvu České televize. Mám důležitější věci, sdělil

AKTUALIZOVÁNO

Kvitová opět šampionkou. Svůj návrat dokonala triumfem v Birminghamu

/VIDEO/ O takovém návratu se jí ani nesnilo. Tenistka Petra Kvitová korunovala svůj comeback po prosincovém napadení neznámým útočníkem triumfem na trávě v Birminghamu. Pro českou lvici šlo přitom o teprve druhý turnaj od zranění. V novém vydání žebříčku se posune na dvanáctou příčku.

Za kávu mu platí místo penězi dobrým skutkem. Inspirovala ho dalajlámova kočka

Dostat kávu, aniž by museli sáhnout do peněženky, mohou lidé od června na Zelném trhu. „U nás všichni platí dobrým skutkem," říká autor nápadu Libor Hoření.

AKTUALIZOVÁNO

V Newcastlu najelo auto do muslimů, na místě zůstalo šest zraněných

Šlo o další teroristický útok? V Newcastlu najel u sportovního centra Westgate automobil do chodců. Podle nejnovějších informací řidička zranila šest lidí, z toho tři děti. Na místě zrovna probíhaly oslavy konce ramadánu.

Hurá do plavek! Ale do jakých? Hitem jsou jednodílné, radí ostravský stylista

Léto. Rtuť teploměru šplhá výš a výš. Oblékáme se do koupacího oděvu, jehož historie sahá až do antického Řecka. Po jakém typu plavek ale letos mají ženy sáhnout? Co zrovna letí?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies