VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ztroskotaná Concordia se vynořuje, potrvá to déle než se čekalo

Giglio /VIDEO/ - U břehů italského ostrova Giglio od dnešního rána jeřáby vyzvedávají na hladinu obří vrak ztroskotané lodi Costa Concordia. Náročná operace ale nabrala oproti plánu zdržení a potrvá zřejmě do časných úterních hodin. Teprve krátce po poledni se odborníkům podařilo plavidlo uvolnit z útesu, na němž posledního půldruhého roku spočívalo, oznámili na tiskové konferenci zástupci úřadu civilní ochrany. Napřimování lodi je už viditelné i pouhým okem, protože z vody plavidlo vystoupilo o několik metrů.

16.9.2013 1 AKTUALIZOVÁNO 16.9.2013
SDÍLEJ:

Narovnávání lodi mělo podle odhadů zabrat deset až 12 hodin, ale nakonec potrvá o několik hodin déle.Foto: ČTK

Vyzvedávání vraku začalo krátce po 09:00 SELČ, o tři hodiny později, než se původně předpokládalo. Na vině byla noční bouřka, kvůli níž bylo třeba počkat, až se moře zcela uklidní. Fabrizio Curcio z civilní ochrany sice oznámil, že narovnávání lodi bude patrné až za několik hodin, z televizních záběrů bylo ale už před polednem vidět, že loď se pohnula. Čára ponoru, zřetelná díky tmavému zabarvení zrezivělé části lodi i z dálky, se do večera posunula nad hladinu o několik metrů. Celkově se zatím podařilo z 65stupňového náklonu lodi ubrat nejméně deset stupňů.

Narovnávání lodi mělo podle odhadů zabrat deset až 12 hodin, ale nakonec potrvá o několik hodin déle.

Na podmořské plošině

Šéf civilní ochrany Franco Gabrielli předtím potvrdil, že kýl lodi se podařilo uvolnit z útesu a že nyní spočívá na uměle vytvořené podmořské plošině. Právě tento krok byl považován za jednu z nejnáročnějších částí celé akce. Podvodní kamery prý ale ukázaly, že loď je značně deformovaná.

Dneškem vrcholí více než rok trvající přípravné práce, které se rozběhly už krátce poté, co Costa Concordia se zhruba 4200 lidmi na palubě před 20 měsíci ztroskotala. Podle agentury AP jde o nejsložitější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii, podílejí se na ní stovky lidí. Ze břehu sledují vynořování parníku tisíce diváků a čtyři stovky novinářů.

Otočení vraku bedlivě sledují také ekologové: v lodi jsou totiž stále tuny odpadního matriálu a také zbytky chemikálií, které by mohly ohrozit místní ekosystém. Norné stěny, které byly instalovány kolem Costy Concordie a které mají zabránit případnému úniku chemických látek, dodala do Itálie česká firma Ecotextil. „Naše firma dodala norné stěny, které jsou vyrobeny z polypropylenu… tyto materiály zabraňují tomu, aby se ropné produkty při likvidaci této havárie dostaly dál do moře," řekl dnes obchodní ředitel společnosti Petr Ledvina Radiožurnálu.

Loď najela na skálu

Havárie se odehrála v noci 13. ledna 2012, kdy kvůli chybnému manévru plavidlo pod velením kapitána Franceska Schettina najelo na skálu poblíž toskánského ostrova a začalo nabírat vodu. Při nehodě zemřelo 32 lidí. Dvě těla se stále nacházejí uvnitř vraku.

S pomocí několika jeřábů a hydraulických zařízení má být Concordia pootočena a pomalu napřímena. Pak bude třeba ji stabilizovat na podmořské plošině a vypouštěním vody z obrovských postranních nádrží ji dostat na hladinu. Pokud se vše podaří, bude loď pravděpodobně na jaře odvlečena do šrotu. Ačkoli realizační tým doufá v úspěch, stále existuje riziko, že se loď při vyzvedávání nenávratně poškodí a z místa už ji nebude možné dostat v jednom kuse.

Plavidlo se během dopoledne nejdříve pohnulo asi o deset centimetrů, což diváci na břehu neměli šanci pouhým okem zaznamenat. Odborníci poté začali zjišťovat, jak loď na tažné síly reaguje, zda podpůrné podmořské plošiny fungují tak, jak mají, a zda je možné ve vyzvedávání pokračovat. Teprve poté začalo být napřimování lodi patrnější.

Dvakrát těžší než Titanic

Costa Concordia váží více než 114.000 tun, je tedy dvakrát těžší než Titanic. Plavidlo dlouhé jako tři fotbalová hřiště do vzpřímené polohy zvedá více než 50 navijáků s řetězy a lany. K tomu, aby loď zase stála rovně, bude třeba navinout přes 21 metrů ocelových lan, z nichž některá jsou vedena pod trupem lodi.

Vlastník luxusní výletní lodě, společnost Costa Cruises, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 milionů eur (zhruba 15,5 miliardy korun).

Autor: ČTK

16.9.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Divadlo Bez zábradlí. Ilustrační fotografie.
16

Kavárna divadla, kde hraje žena Stropnického, nemá EET. Prý nemusí

Mládek nevydržel, Sobotka ho odvolal. Na tahu je Zeman

/ANALÝZA/ - Volby se nevyhrávají díky potlesku velkých firem, ale díky lidem, kteří vhazují hlasovací lístek do urny. Většinou to dělají na základě svých zkušeností – u lékaře, ve škole, při pohledu na výplatní pásku nebo na účet od mobilního operátora. A právě ten je nepřiměřeně vysoký celé tři roky, kdy vedl ministerstvo průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

VIDEO: Ve Zlíně na cyklostezce spálili korán

„Proč pálíme korán? Chceme podpořit slovenskou aktivistku, která řekla svůj názor a byla za svůj čin zatčena," komentoval David Nepimach ze Zlína akt, při kterém v pondělí ve Zlíně společně s desítkou zúčastněných spálil na cyklostezce na Vršavě svatou knihu muslimů.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies