VYBERTE SI REGION

Začne odstraňování vraku ztroskotané Concordie, potrvá téměř rok

Řím /ANIMACE/ - Odstraňování vraku luxusní lodi Costa Concordia od pobřeží italského ostrova Giglio začne v nejbližších dnech a potrvá skoro rok.

18.5.2012
SDÍLEJ:

Ztroskotaná Costa ConcordiaFoto: čtk

Dnes to podle agentury DPA na tiskové konferenci oznámili zástupci rejdařství Costa Crociere, které loď vlastní, a americké firmy Titan Salvage, jež má vrak vyprostit. Zároveň představili plán, jak konkrétně hodlají plavidlo, které se potopilo letos v lednu, vyzdvihnout.

V první fázi hodlá společnost Titan Salvage ve spolupráci s italskou firmou Micoperi zřídit pod vrakem plavidla podmořskou plošinu. Ta by měla Costu Concordii stabilizovat a zabránit jejímu dalšímu potápění. Částečně potopená loď nyní klesá stále víc pod hladinu, protože nedrží pevně na útesech, na nichž uvízla.

Zásobníky s vodou

Následně technici připevní na stranu plavidla, která zůstala nad hladinou, dva obrovské zásobníky na vodu. Ty začne naplňovat v době, kdy bude s pomocí plovoucích jeřábů narovnávat loď do přirozené polohy. Voda v zásobnících pomůže ztroskotané plavidlo vyvážit.

Po narovnání lodě připevní technici zásobníky i k druhému boku plavidla. Následně ze všech zásobníků vypumpují vodu, což by mělo pomoci plavidlo zdvihnout natolik, že bude schopné udržet se na hladině. Prázdné zásobníky přitom budou sloužit jako plováky. Tažné lodě by pak měly Costu Concordii dopravit do zatím neurčeného italského přístavu.

Poslední fází vyprošťovací operace pak bude úklid mořského dna na místě, kde Costa Concordia ztroskotala.

Nejlepší řešení

Společnost Costa Crociere dnes oznámila, že si pro vyproštění lodě vybrala Titan Salvation právě kvůli jejímu plánu na záchranu plavidla. „Zvolili jsme nejlepší řešení, které je nejbezpečnější pro životní prostředí na ostrově i v moři," uvedl generální ředitel Costa Crociere Gianni Onorato. Zdůraznil, že je to poprvé, co se někdo snaží zachránit vrak tak velkého plavidla.

Costa Concordia ztroskotala v noci 13. ledna u ostrova Giglio na jihu Itálie. Na palubě bylo v době nehody více než 4200 lidí. Na útes u toskánského pobřeží ji navedl chybný manévr posádky. Odpovědnost za neštěstí, při kterém zemřelo 32 lidí, se přičítá kapitánu lodi Francescovi Schettinovi, palubnímu důstojníkovi Cirovi Ambrosiovi a dalším sedmi zaměstnancům společnosti Costa Crociere.

Autor: ČTK

18.5.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
děti na základní škole
14

Stát bude platit školy asi podle počtu odučených hodin, ne žáků

Europoslanec Pavel Telička.
15 9

Telička se stal místopředsedou Evropského parlamentu

AKTUALIZOVÁNO

Itálii postihla série silných zemětřesení

Řím - Střední Itálii dnes postihla série silných zemětřesení. Podle seismologického střediska EMSC měly sílu od 5,3 do 5,7 stupně. Informace o případných obětech zatím nejsou k dispozici, první menší škody ale hlásí město Amatrice, které ničivé zemětřesení o síle 6,2 stupně postihlo loni v srpnu.

Poláci o olympiádě v Krkonoších: Velká šance, jakkoli se to může zdát bláznivé

Vášnivé diskuse rozpoutalo prohlášení polských měst Karpacz a Szklarska Poreba uspořádat zimní olympijské hry 2030 v Krkonoších, společně s českými středisky.

Miliardy za bahno. Opravdu lidem pomáhá?

Ani pití, ani lék. Do jaké škatulky patří lázeňské prameny, doposud nikdo v Česku nerozlouskl. Neví se ani, jestli a jak fungují. Pojišťovny přitom posílají na léčbu minerální vodou a rašelinou miliardy. Což se jim nelíbí. „Nejradši bychom výdaje na lázeňství škrtli," přiznal šéf Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich. To by se ale mohlo brzy změnit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies