VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zkoušky s letounem Jak-42 prokázaly chybu pilotů

Moskva - Testy s letounem Jak-42 v Žukovském u Moskvy potvrdily, že zářijovou katastrofu obdobného stroje s hokejisty u Jaroslavle způsobila chyba pilotů. Uvedl to dnes list Kommersant s odvoláním na specialisty účastnící se zkoušek.

19.10.2011 1
SDÍLEJ:

Vyšetřování na letišti v Jaroslavli. Ilustrační fotoFoto: čtk

"Během letových zkoušek byla experimentálně prokázána verze o tom, že Jak-42 a lidi na jeho palubě zahubily nikoliv technické závady či problémy s kvalitou paliva, ale právě brzdění jeho kol. Způsobila je nikoliv technika, ale pilot u řízení, který z nějakého důvodu nechal při vzletu nohy na pedálech," napsal deník.

Letounu Jak-42 se 7. září zřítil u Jaroslavle při nepovedeném startu. V troskách zahynulo 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv Jaroslavl. Mezi mrtvými byli i čeští reprezentanti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Neštěstí přežil jedině palubní inženýr Alexandr Sizov.

Ruský Mezistátní letecký výbor (MAK), který nehodu vyšetřuje, již dříve dospěl k poznatku, že havárii mohla způsobit "dodatečná brzdící síla". K ověření této hypotézy podnikl na letišti v Žukovském u Moskvy sérii letových zkoušek s letadlem stejného typu.

Ty podle Kommersantu skončily teprve v úterý dvěma posledními vzlety. Nejprve zkušební pilot, napodobující počínání svého kolegy z osudového letu, během startu držel nohy na brzdách a současně přitahoval k sobě knipl. K němu byl tentokráte připevněn přístroj, měřící sílu vyvíjenou rukama pilota. Ukázalo se, že k přitažení kniplu do úhlu 13 stupňů bylo zapotřebí již síly odpovídající 64 kilogramům - a tu zkušební pilot nemohl vyvinout bez toho, že by se vší silou opřel i do pedálů brzd.

Následoval pak poslední vzlet, kdy po nastavení klapky výškového kormidla do normálního úhlu pěti stupňů piloti sundali ruce a nohy z řízení stroje "a Jak-42 přesvědčivě vzlétl".

Výsledky testů poslouží jako základ zprávy technické komise MAK o příčinách katastrofy, kterou experti podle deníku už začali připravovat.

Autor: ČTK

19.10.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
38

Učitel neunesl hajlování romského žáka, teď má obavy z jeho rodiny

Silnice ze Lhenic do Prachatic. Víc se stojí než jede.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME
188

Jižní Čechy trápí sněhová kalamita, tisíce domácností bez proudu

Čeští opraváři zemědělských strojů pojedou na dva roky se Zetorem do Zambie

Zambie je novou zemí na africkém kontinentu, kamspolečnost Zetor Tractors bude dovážet své stroje. Značka Zetor nově navázala spolupráci s partnerem Agriserve Agro. K symbolickému stvrzení spolupráce došlo na veletrhu Agritech EXPO 2017 konaném koncem dubna v zambijské Chisambě, kde byly předány první stroje novým majitelům.

EXKLUZIVNĚ

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Deník získal dopis, v němž se předseda hnutí ANO a donedávna majitel Agrofertu Andrej Babiš vyjadřuje ke svým finančním transakcím. Dnes ho odešle předsedovi sněmovny Janu Hamáčkovi.

Stockholmský atentát nákladním vozem má pátou oběť

Počet mrtvých, které má na svědomí uzbecký atentátník ve Stockholmu ze 7. dubna 2017, se zvýšil na pět. V nemocnici podlehla dnes ráno zraněním šedesátileté žena.

AKTUALIZUJEME / EXKLUZIVNĚ

Východ Moravy ve střehu: noční déšť zvedl hladiny řek, akutně hrozí vylití

Vydatné noční dešťové srážky mají na svědomí zvýšené hladiny vodních toků na severu Moravy a ve Slezsku. Vodohospodáři zvýšili odtok z některých přehrad. U některých řek hrozí vylití z koryt.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies