VYBERTE SI REGION

Zmizely kilometry ledovce. Kvůli klimatickým změnám

Buenos Aires - Ledovec Ameghino v jižní Argentině se za necelých 80 let zmenšil o čtyři kilometry. Na vině je podle ekologů globální oteplování, napsal španělský deník El Mundo.

17.12.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: REUTERS/Enrique Marcarian

Na snímcích z roku 1931 a března 2010 je vyfotografován ledovec v národním parku Los Glaciares v provincii Santa Cruz ze stejného místa – ovšem nejnovější záběr ukazuje velký ústup ledovcové masy.

„Lze vidět výrazný ústup, téměř o čtyři kilometry, což souhlasí s vývojem, který je v posledních desetiletích zaznamenáván u všech ledovcových útvarů podél celého andského pásma,“ zdůraznil ředitel kampaní Greenpeace v Argentině Juan Carlos Villalonga.

Záběr z roku 1931 pořídil kněz Alberto De Agostini, letos se na stejné místo postavili účastníci společné expedice argentinského institutu pro výzkum sněhu a ledovců (IANIGLA) a Greenpeace.

'Vidíme pokračující proces ubývání'

Na letošní fotografii je místo ledu jezero, které nebylo ani na dřívějších snímcích. Ameghino je součástí ledového pole jižní Patagonie, odkud se táhne 13 velkých ledovců a 190 menších.

Ameghino patří k ledovcům, které IANIGLA zkoumá už delší čas. A srovnávání fotografií a dokumentů rok za rokem jasně ukazuje proces jeho očividného ubývání, prohlásil ředitel institutu Ricardo Villalba.

Evidentním důsledkem globálního oteplování je úbytek ledových mas na celé planetě, přičemž tento neblahý jev se nevyhýbá ani ledovcům v Argentině a Jižní Americe vůbec, dodal.

„Pravidelně chodíme po Andách a jasně vidíme pokračující proces ubývání, jež se v mnoha případech zrychluje,“ řekl dále Villalba.

Autor: ČTK

17.12.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies