VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraus po úvodu SP: Necítím se být legendou skikrosu

Praha /ROZHOVOR/ - Bývalý lyžař Tomáš Kraus po vstupu do další sezony Světového poháru ví, že chce dál jezdit.

21.12.2011
SDÍLEJ:

Tomáš Kraus.Foto: DENÍK/Petr Šimr

Zažil už na lyžích takřka vše. Triumfy i selhání, vážná zranění, radost i smutek. Byl statistou ve Světovém poháru slalomářů a superstar ve Světovém poháru ve skikrosu. A pořád, i v 37 letech, je dvojnásobný mistr světa Tomáš Kraus mezi skikrosaři závodníkem s velkým Z.

„Chlap, co nyní komentoval v Itálii mé závody, o mně mluvil jako o legendě skikrosu,“ vypráví. „Tak jsem si říkal, že nebudu dělat jen tuhle úlohu, ale udělám i nějaký výsledek. I když ty nejlepší týmy jsou zase doplněné o mladé kluky.“

V Innichenu skončil nyní pátý a osmý.

Tomáši, cítíte se jako legenda?
Ne. Nemůžu. Té práce je pořád tolik, že by to potom nefungovalo.

Co si vlastně pod pojmem legenda představujete?
Je to asi o tom, když si člověk dokáže dlouho udržet vysokou úroveň.

Už musíte závodit proti výrazně mladším, že?
Rozdíl je i 20 let. Líbí se mi, že jdu na start a několik trenérů mě poplácá a popřeje hodně štěstí. Ale na trati se pak už nic nepromíjí. Teď, když mě v semifinále ve druhém závodě vytlačil ten mladý Nor, nebyl tam z jeho strany žádný respekt.

Do kolika let se dá skikros dělat?
Myslím, že fyzicky dlouho. Třeba snowboardkrosaři Shaunu Palmerovi je myslím 42 let. Před třemi lety jsem ho viděl na X-Games ve finále jako úplně prvního, tak jsem si říkal, že by to ještě šlo nějaký čas. A samozřejmě jezdí pořád. Je ale pravda, že těch věcí, na které člověk musí myslet a zařizovat, je víc a víc. Není to ale limit pro tělo, to by vydrželo i po čtyřicítce.

Věci kolem? Co to znamená?
Takové věci, které se vztahují k rodině, k tomu, že pořád něco zařizuju. Už to není takové to bezstarostné dětské ježdění, kdy jedinou starostí, kterou se zabýváte na sto procent, je sport. Musíte vzít dítě do školky, ze školky. To je sice pro mě jedna z nejoblíbenějších částí dne, jenže těch věcí je prostě hodně a pořád přibývají.

Jste ale přece jen starší, navíc otec od rodiny. Máte nějaký pud sebezáchovy?
To se strašně těžko popisuje. Je tam taková hranice mezi tím, kdy se člověk snaží zbytečně neriskovat, a tím, že paradoxně riskuje víc, než kdyby do toho šel naplno. Je to vlastně tím, že když začnete jezdit pasivním pojetím, vznikají z toho zranění a nebezpečí. A toho se snažím vystříhat. Riskuju, abych se chránil. A myslím, že to tak funguje. Musíte to ale dělat šikovně.

Máte nějaké výčitky, když odjíždíte od rodiny?
Ne. Už to děláme tak dlouho, že s tím všichni počítají. Děti to ale chápou trochu míň než třeba manželka.

Jak byste popsal stav svého těla?
Nerad o tom mluvím. Když řeknu, že se cítím dobře, tak se mi něco stane. Teď v Itálii jsem dvakrát spadnul, mám naražený zadek, záda a koleno, ale zdá se mi, že jsem v pohodě. Jsou to takové věci, co se vyřeší za pár dnů. Závažná věc by byly vazy v koleni, mám je už jednou vyměněné v levém. Je to čtyři roky zpátky. Sedm let jsem jezdil bez vazů, protože mi to doktoři neřekli, abych si nepřipadal hloupě, že jezdím bez nich.

Neřekli vám to?
Dozvěděl jsem se to, až když jsem se po sedmi letech dostal do velkých problémů.

Vy jste to nepoznal?
Někdy, když máte silné svaly, které drží koleno, není potřeba vaz vyměnit. Oni léčí spíše nestabilitu toho kolena, ne prasklý vaz. Když je stabilní, nechají to bez vazu.

Děláte pro své tělo něco víc než v minulosti?
Jo, musím víc trénovat.

To znamená?
Nedovolím si jako třeba před několika lety jednu sezonu trénovat jen to, co by mě bavilo. Když jsem na sněhu, ráno vyjedeme na kopec a jsme tam do dvou do tří. Ale já myslel hlavně přípravu v létě, kdy se tělo snažím připravit tak, abych si pak neřekl: Kdybych trochu víc běhal, nebyl bych tak unavený před finálovou jízdou, což se nesmí stát.

Co nejvíc z letní přípravy nemáte rád? Je to běhání?
Běhám hodně málo. Před lety mi řekli, abych kolena tolik nezatěžoval, tak víc jezdím na kole. Nejvíc asi nemám rád, že člověk nesmí ani na chvíli přestat. Někdy bych si dal tři týdny oraz, ale to už prostě nejde.

Jsou reálné olympijské hry v Soči 2014?
Myslím, že ano. Ruští závodníci už se začali objevovat, musím říct.

Bude větší konkurence?
Všichni zbrojí.

Pak asi skončíte. Jak budete bez skikrosu žít?
Bez sportu asi nebudu žít, protože si to nedokážu představit. A bez skikrosování? No, to je prostě život…

Autor: Markéta Kosová

21.12.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Mečiar
AKTUALIZOVÁNO
6

Sporné Mečiarovy amnestie. Slovenští poslanci otevřeli cestu k jejich zrušení

Mapa republiky
6

Na sněhovém poli Mapa republiky je téměř 10 metrů sněhu

Vyceněné zuby a vypoulené oči. Ronaldova busta terčem vtípků

Při slavnostním pojmenování letiště na Madeiře po Portugalci Cristianu Ronaldovi vzbudila velkou pozornost fotbalistova busta, která se stala terčem kritiky i mnoha internetových vtípků. Sochař Emanuel Santos hájí výtvor tím, že se řídil zadáním hvězdného útočníka Realu Madrid, a tvrdí, že sám Ronaldo byl s výsledkem spokojený.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Sobotka zdůraznil nutnost kompromisů, aby se neopakoval brexit

/ANKETA/- Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na dnešním společném jednání české a slovenské tripartity zdůraznil nutnost najít kompromis ohledně směrnice o vysílání pracovníků. Zasedání na zámku ve Štiříně u Prahy se předpisem zabývalo, účastníci ho kritizovali. Sobotka zdůraznil, že se země musejí v rámci Evropské unie navzájem poslouchat. Jinak mohou podle něj nastat další podobné zlomy, jako byl brexit, což by si nepřál.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies