VYBERTE SI REGION

Lázeňský okruh Dušana Jurkoviče

Značený pěší okruh Dušana Jurkoviče vede po lesních cestách v okolí Luhačovic s výstupem na Obětovou horu. Délka trasy činí 19 kilometrů, celkové převýšení 420 metrů.

24.7.2012

Luhačovická kolonáda.Foto: Archiv

Okruh Dušana Jurkoviče začíná a končí v Luhačovicích a je značen bíločerveným čtverečkem. Od luhačovické pošty vyjděte ulicí Dr. Veselého pod hlavní silnicí. U pramene Dr. Šťastného překročte lávku k pramenu Ottovka v kruhovém pavilónku.

Po značce stoupejte lesem nahoru k altánu a dále na louku s pěkným výhledem. Po pěšině směřujte k lovecké chatě Obora, ocitnete se na asfaltové silnici. Zahněte na ní doleva a po 10 m se dejte lesní stezkou dolů k Jezírku lásky. Od něj pokračujte lesní cestou nahoru, přejděte silnici, po 100 metrech pak dorazíte na rozcestí Obora. Odbočte vlevo na louku, po níž se dostanete pěšinou podél lesa až k fotbalovému hřišti v Pozlovicích. (Tip: Chcete-li si v Pozlovicích prohlédnout sochu sv. Jana Nepomuckého, renovovanou návesní komoru či barokní kostel sv. Martina, vyražte od informačního panelu ulicí V Dražovkách dolů na hlavní a po ní dále pokračujte doprava.)

Za hlavní silnicí vystoupejte ulicí Nivy až k informačnímu panelu, u něhož se dejte doprava. Značka poté ze silnice odbočí doleva na panelovou cestu, na jejímž konci pokračujte vlevo podél plotu a po schůdkách dolů k vodní nádrži Luhačovice. Za hrází se držte podél přehrady. Zahněte doprava kolem kempu, přejděte hlavní silnici a po malém úseku lesní stezky se dostanete na rozcestí Pod Obětovou. Stoupejte nahoru lesem, po dřevařských cestách dorazíte přes rozcestí U Obětové hory k vysílači na zarostlém vrcholu.

Zpátky se cesta točí vpravo a strmě klesá k louce s výhledem na obec Petrůvka. Z rozcestí Ještí pokračujte po široké cestě kolem chat a mezi pastvinami ke Kamennému kříži.

Jděte rovně dřevařskou cestou, která se změní v lesní stezku. Kolem ohrad s dobytkem dorazíte na rozcestí Solné. Po stometrovém úseku po silnici se značka vnoří doprava do lesa a dovede vás na Bílý kříž. Pokračujte rovně k luhačovickému nádraží. Od něj můžete po značce dojít postranní ulicí do centra Luhačovic.

Možnosti občerstvení: Luhačovice, Pozlovice, Luhačovická přehrada

Zajímavosti

Luhačovice

První písemná zmínka o tvrzi a osadě Luhačovice pochází z roku 1412. V polovině 18. století zde bylo 181 domů, tři mlýny a pivovar. Další stavební postup souvisel s rozvojem lázeňství.

Velkým vývojem prošla obec od počátku 20. století do vypuknutí první světové války, kdy se tu plně rozvíjela svérázná secesní tvorba Dušana Jurkoviče a vznikly objekty jako Dům B. Smetany či vila Dagmar. Od dvacátých a třicátých let 20. století Luhačovice dále rostly, mimo jiné byly postaveny budovy městského úřadu, Bílá čtvrť, plovárna a Společenský dům architekta Králíka. Samostatným komplexem je Velká lázeňská kolonáda podle návrhu architekta Pořízka. Kolonádu doplňuje socha dr. Františka Veselého od F. Úprky. V současné době se nachází v Luhačovicích 33 kulturních památek a připravuje se zapsání Jurkovičových staveb na seznam památek UNESCO.

V lázních vyvěrá celkem 16 léčebných vod, jeden pramen je sirný (nejznámější z nich jsou Vincentka, Ottovka, Aloiska a Amandka). Poprvé byly luhačovické prameny lékařsky zhodnoceny již roku 1669. Nyní jsou Luhačovice našimi jedinými lázněmi s kompletním zařízením pro léčení cest dýchacích. Prameny se používají k pitné léčbě, koupelím a inhalacím. Lázně navštěvovalo množství osobností, obzvláště inspirovaly Leoše Janáčka.

Luhačovice Dušana Jurkoviče

Začátkem 20. století byl do Luhačovic přizván ke spolupráci slovenský architekt Dušan Jurkovič, který inspirován valašskou architekturou dodal lázním osobitý ráz hrázděné architektury. Jeho dílo reprezentují následující stavby – Vodoléčebný ústav s lázeňskou plovárnou se slunečními lázněmi, Jurkovičův dům, secesní objekt s freskami Madony a sv. Cyrila a Metoděje, dále dům Jestřábí, vila Chaloupka, vila Valaška, Slovácká búda a další.

Jurkovičův dům

V roce 1902 provedl D. Jurkovič základní přestavbu Janova domu a koupelen II. třídy, které pocházely pravděpodobně z 18. století. Tyto dvě staré budovy spojil do jednoho celku, nadstavil o další patro a podkroví, navíc celou budovu vně i uvnitř opatřil pestrobarevnou malbou. Ve své době byl nazýván barevnou pohádkou, v současnosti je tento dům dominantou a nejkrásnější stavbou Luhačovic.

Umístil zde několik koupelen I. a II. třídy, v nichž se podávaly uhličité koupele. Kromě pokojů pro hosty byla v Janově domě umístěna také elektrárna, prádelna a kotelna. Dům byl pojmenován po hraběti Janu Serenyim a od roku 1947 nese už jméno Jurkoviče. V roce 2002 byla dokončena rekonstrukce této nejcennější budovy lázeňského parku, služby byly doplněny o bazén, saunu a restauraci.

Sluneční lázně

Byly postaveny v roce 1903 Dušanem Jurkovičem, skládají se ze vstupní budovy a otevřených kabinek s bílými plachtovými závěsy umístěnými po stranách bazénu. Na terasách plovárny bývala dřevěná lehátka a vedle léčebného ústavu hřiště na volejbal, pingpongový stůl, gymnastické nářadí a dětské kolotoče, také se zde konaly vyhlášené plavecké závody. V současnosti již plovárna neslouží svému účelu. Bazén vykazuje deformaci zdiva, trhliny propouštějí vodu. Vstupní objekt a šatny jsou památkově chráněny, nyní je celý objekt zakonzervován a v letních měsících se konají prohlídky této unikátní stavby.

Text pochází z průvodce Bílé Karpaty a Javorníky – Ottův turistický průvodce, který můžete zakoupit zde
Připravil jej BOOKNET, spol. s.r.o., provozovatel sítě Knihcentrum.cz.

Knihcentrum.

Autor: Redakce

24.7.2012 VSTUP DO DISKUSE

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.