VYBERTE SI REGION

Barumu se daří. Vyšší mzdy i nová místa

Otrokovice – Dobrá zpráva z Otrokovic. Zaměstnanci Continental Barum se nemusejí obávat případného propouštění. Pro letošek pro ně odbory navíc vyjednaly i vyšší plat a lepší podmínky.

31.3.2015
SDÍLEJ:

Budova Barum Continental v Otrokovicích.Foto: DENÍK/Jan Karásek

V rozhovoru pro Zlínský deník to sdělil šéf odborů továrny Jan Skoch. „Pokud zůstane výroba stejná, jako je nyní, mohli bychom letos přijmout zhruba desítku dalších lidí," informoval.

Zaměstnanci si nemohou stěžovat na platové podmínky. Alespoň z toho pohledu, že průměrná mzda u výrobce pneumatik výrazně převyšuje celokrajský průměr. „U dělnických profesí činí plat v průměru lehce přes třicet tisíc korun," konstatoval Skoch.

Podle ekonoma a regionalisty Oldřicha Hájka ze zlínské fakulty ekonomiky a managementu je klíčovým zaměstnavatelem.

„Denní produkce 65 000 plášťů, z nichž většina jde na export, významně přispívá k tvorbě HDP našeho regionu. Vzhledem k celoevropskému oživení automobilového sektoru jde o dobrou zprávu jak pro Continental Barum, tak pro Zlínský kraj. Lze tedy očekávat, že na tuto situaci bude společnost reagovat zvýšením výroby, což se pozitivně projeví na tvorbě nových pracovních míst," míní ekonom.

Situaci v Barumu vítá i ředitelka úřadu práce ve Zlíně Miriam Majdyšová. „Má velice dobré jméno, pracovní podmínky, lidé se nezdráhají sem dojíždět i více za prací. Díky Barumu mají práci řady dalších ve firmách navazujících na jeho výrobu. A značně zvyšuje zaměstnanost," podotkla.

Důležitost otrokovické fabriky na trhu práce ilustrovala na příkladu, že pokud by propustila všechny pracovníky, nezaměstnanost by se v regionu zvedla o více než procento. 

Daří se nám navyšovat platy i počty lidí

Rozhovor s Janem Skochem, šéfem odborů otrokovické společnosti Continental Barum

Jan SkochZhruba čtyři a půl tisíce pracovníků zaměstnává aktuálně otrokovický Continental Barum. Výrobce osobních, nákladních a industriálních pneumatik několika značek je jednoznačně největším zaměstnavatelem ve Zlínském kraji. Jeho roční produkce je zhruba 22 milionů plášťů.

„Pokud zůstane výroba stejná, jako je nyní, mohli bychom letos přijmout zhruba desítku dalších lidí," říká pro Deník předseda odborů otrokovické společnosti Jan Skoch.

Ujišťuje tak, že zaměstnanci se nemusejí obávat případného propouštění. Pro letošek pro ně odbory navíc vyjednaly i vyšší plat a lepší podmínky.

Tři měsíce v letošním roce: jak jej hodnotíte z pohledu odborářů?

Výroba se na začátku roku nevyvíjela úplně optimálně. Co se týče osobních plášťů, tak situace se už stabilizovala a vypadá to stejně dobře jako v předešlém roce. Ten byl z hlediska výroby optimální a byla téměř naplněna kapacita. Ročně vyprodukujeme okolo 21 milionů osobních a přibližně milion nákladních plášťů.

Zakázek je dost?

V osobních pláštích bych řekl, že ano. U nákladních plášťů je ale situace o něco horší. Vedení naší společnosti to v jejich počtu ale moc neovlivní. Je to záležitost spíše obchodního oddělení a plánování na centrále v Německu.

Kdo je aktuálně váš největší odběratel?

Jednoduše to nejde říct. Vyrábíme zhruba padesát procent plášťů přímo do různých firem vyrábějících auta. Dalších padesát míří do obchodní sítě a servisů pro náhradní potřebu.

V Barumu Continental pracuje asi čtyři a půl tisíce pracovníků. Odpovídá jejich počet zakázkám?

Teoreticky odpovídá. Na druhou stranu se jejich počet neustále pomalu navyšuje. Pořád se totiž nějakým způsobem zvedá výroba a také se vyrábějí náročnější pláště. V 90. letech, než přišel Continental, se dělal hlavně sortiment na škodovky. Byly to třináctipalcové pláště. Dneska se už dělají vysokorychlostní dvaadvaceti-či čtyřiadvaceti-palcové pláště. Náročnější výroba si žádá více lidí. Na druhou stranu do výroby přicházejí nové, moderní stroje s větším výkonem.

A jak vidíte letošní rok z pohledu zaměstnanců? Chystá se jejich nabírání? Propouštění?

Myslím si, že k propouštění by dojít nemělo. Spíše naopak bychom nějaké pracovníky mohli nabrat, pokud by tedy výroba zůstala stejná, jako je nyní. Jednalo by se tak ale o desítku lidí, zhruba, a to asi ve druhém či třetím čtvrtletí.

Zvýší se jim plat? Zaměstnanci tvrdí: více práce, stejný plat. To platí prý už několik let.

Každý rok s vedením firmy kolektivně vyjednáváme a samozřejmě také o navýšení mezd. Začátkem roku jsme uzavřeli novou kolektivní smlouvu, respektive dodatek k ní, ve kterém jsme dohodli navýšení tarifů pro letošek o dva a půl procenta.

Jsou vyjednávání odborářů s vedením firmy těžká?

Samozřejmě že to není lehké… Jsou tu rozdílné pohledy. Vedení chce co nejvíce práce za co nejméně peněz, zaměstnanci to vidí zase opačně. Zatím se nám ale daří vyjednat pro zaměstnance vždy nějaké navýšení a další výhody. Například zvýšení odstupného, lázeňskou péči, odměnu za pracovní či životní výročí a podobně.

Jaká je vlastně průměrná mzda u zaměstnanců?

Musíme brát v úvahu, že hodně lidí ve výrobě tady dělá přesčasy, takže i to je ve výpočtu průměru všechno zahrnuté. Máme vyjednané 13. a 14. platy, nedávno naše centrála schválila bonus za dobré ekonomické výsledky koncernu ve výši téměř čtrnácti tisíc korun na zaměstnance. Ve výsledku tak činí průměrná mzda za celý rok kolem šestatřiceti tisíc korun.

Každý dělník určitě nemá takový plat…

To opravdu ne. Musíme brát v úvahu, že je to průměr, ne všichni dělníci na něj proto dosáhnou. Do průměru jsou započítáni i technici a samozřejmě vedení podniku. U dělnických profesí činí plat v průměru lehce přes třicet tisíc korun.

Jak je na tom hala, která dříve sloužila Mitasu? Mezi zaměstnanci se proslýchá, že nemá tolik zakázek, jak se původně plánovalo…

Bohužel ano. V této nové hale je plánována výroba nákladních plášťů, ale na hodnocení je brzy, není totiž ještě ani zkolaudovaná. Výroba se tam teprve rozbíhá. Do jaké míry se naplní, těžko říct.

Přesto už musíte tušit, kolik bude zakázek…

Je pravdou, že se tam asi nebude vyrábět kapacita, se kterou se počítalo, řekněme určitě ne pro letošek. Jak to bude do budoucna, zatím není jasné. Není to ale takový problém, že bychom museli propouštět. Jsme v začátku, takže snad se nám podaří ji úspěšně rozběhnout a budeme nové zaměstnance na tuto výrobu nabírat. 

Autor: Jarmila Kuncová

31.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Nezvládnutý staford napadl na ulici dalšího psa, skončil v útulku

Olomoucký kraj – Policisté se zabývají případem nebezpečného křížence stafordšírského teriéra, který v Zábřehu napadl několik psů i lidí. Poslední incident se stal zkraje týdne poblíž husitského kostela u areálu bývalých kasáren, kde staford zaútočil na dalšího psa. Toho majitelka právě venčila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies