„Už jsem v tom jel, a musím říct, že to bylo velice příjemné svezení. Pracoviště šoféra je nejen perfektně vybavené, ale je taky pohodlné. A stejný pocit budou mít i cestující. O tom jsem přesvědčen," řekl čtyřiačtyřice­tiletý muž.

Zalíbila se mu zejména mechanická sekvenční převodovka. „Řazení je tak příjemné, že když jsem sedl zpět do starého autobusu, měl jsem problém. Tak rychle si člověk zvykne," usmál se řidič.

Sedmnáct ekologických a nízkopodlažních autobusů od čínského výrobce koupila firma ČSAD Vsetín díky dotaci. Třicet milionů jim poskytla Evropská unie. Přesto musel dopravce dát pětačtyřicet milionů z vlastní kapsy. Jeden autobus tak přišel na zhruba čtyři miliony.

Vozy budou jezdit na Rožnovsku, Valašskomeziříčsku, Vsetínsku, Slavičínsku a Zlínsku.

Vsetínský dopravce zadal zakázku čínskému výrobci, protože měl lepší nabídku než například český výrobce Iveco. „Jednak byl levnější, ale hlavně nám nabídl nadstandardně delší záruční dobu," vysvětlil ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Právě tento důvod byl stěžejní. „Je to pro nás zásadní. Standardně trvá záruční doba jen dva roky. A po nich se začnou vozy kazit, takže musíme platit drahé opravy. A peníze jsou pro nás problém. Tentokrát se tomu vyhneme," vysvětlil výkonný ředitel Jiří Růčka.

Vozový park ČSAD Vsetín čítá 287 autobusů. Jejich průměrné stáří je devět let. Přesně na hranici zákonné normy. „Příští rok tak budeme chtít zase nakupovat, chtěl bych pořídit tak deset vozů. Ale uvidíme," doplnil Růčka.

Nejčastěji zastoupenými automobilkami jsou Sor, Karosa, Mercedes a Iveco. Čínská firma Yutong je největším výrobcem autobusu na světě, vyrobí přes padesát tisíc vozů ročně.

Autobusy ČSAD Vsetín najezdí ročně milion sto tisíc kilometrů, převeze milion dvě stě tisíc lidí a zajistí čtyřiašedesát tisíc spojů v rámci Zlínského a částečně i Olomouckého kra­je.