VYBERTE SI REGION

Firmy ve zlínském Svitu bojují o železniční přejezdy

Zlín - Takovou situaci baťovský areál v srdci Zlína ještě nezažil. Dělníci bourají nedávno opravené železniční přejezdy, majitelé firem auty blokují části silnic, které nutně potřebují pro své podnikání a mezi průmyslovými budovami hlídkuje několik bezpečnostních agentur.

5.12.2012
SDÍLEJ:

Omezení dopravy v továrním areálu ve Zlíně. Foto: DENÍK/Jan Karásek

Vlastník železniční dráhy v areálu, podnik SPV 2008, o víkendu začal demolovat přejezdy. Ohrožuje to naše podnikání, stěžují si firmy

Společnost SPV 2008, která je vlastníkem trati, se v sobotu pustila do bourání několika strategických železničních přejezdů, které před rokem na vlastní náklady opravilo Sdružení podnikatelů Baťova areálu Zlín (SPBAZ). Tehdy tento spolek, který sdružuje firmy jako Mitas, Samohýl či Kovárna Viva, požadoval opravy důležitých přejezdů. Vlastník SPV 2008 ale jejich požadavku nevyhověl.

Do rekonstrukce se proto pustilo samo společenství, konkrétně firma Čestmíra Vančury B. A. Zlín. Nad opravami dozoroval Drážní úřad i nájemce vleček Alpiq. Rok fungoval provoz bez problémů, nyní se SPV 2008 pustilo do bourání přejezdů. Podle SPBAZ údajně bez předchozího varování.

Demolice ohrožuje bezpečnost, varují

„Až posléze nám sdělili, že se jedná o odstranění černých staveb na kolejišti a udržovací práce na dráze. Domnívám se, že když vlastník dráhy zcela zlikviduje železniční přejezdy a do dráhy zasáhne takovým způsobem, že je ohrožena bezpečnost silniční i drážní dopravy a také výroba a majetky zde působících firem, tak to zcela jistě není udržovací práce na dráze," konstatuje pověřený správce areálu SPBAZ Antonín Kopp.

Přes zničené přejezdy nemohou jezdit kamiony. Řada firem tak má velké starosti.

„Nedokážeme si vysvětlit, proč firma k tomuto kroku přistoupila. Opravdu nechápeme, kam tím směřuje. Vždyť to tady takto rok fungovalo, tak proč to dělají?" kroutí hlavou právník SPBAZ Jaroslav Juráš.

„Podali jsme návrh na poskytnutí ochrany pokojného stavu. Jednání ale v sobotu gradovalo rozřezáním plotu u Kovárny Viva, v podvečer jsme proto podali také trestní oznámení," podotkl Juráš.

Podle jednatele SPV 2008 Petra Svatoše se ale jeho firma chtěla se sdružením na podmínkách oprav dohodnout. „Opakovaně jsme žádali o předložení technické dokumentace, abychom posoudili splnění podmínek pro stavbu přejezdů a abychom mohli požádat o dodatečné stavební povolení. Projevili jsme tedy dobrou vůli, byli jsme ochotni počkat na předložení této dokumentace. Sdružení jsme poskytli lhůtu, kterou jsme posléze dokonce i prodloužili," říká Svatoš.

Sdružení podnikatelů Baťova areálu je prý opakovaně ujišťovalo, že dokumenty má k dispozici, ale dosud je nedodalo.

Stavba podle něj z technického hlediska není v pořádku.

„Kvůli bezpečnosti provozu železniční vlečky jsme byli nuceni přistoupit k vlastnímu posouzení stavebně technického provedení těchto přejezdů. Zjistili jsme, že jednak nebyly zřízeny odborně, jednak nebyly respektovány požadavky zákona. Proto bylo nutné okamžitě přistoupit k odstranění přejezdů. Předem jsme na to upozornili a 24. listopadu se s pracemi začalo," dodává Svatoš.

Současná bojovná atmosféra v areálu je podle něj tedy důsledkem jednání těch, kteří postavili železniční přejezdy bez souhlasu jejich vlastníka a bez povolení stavebního úřadu.

Co bude dál? Sdružení podnikatelů kromě trestního oznámení a zablokování demolice vlastními vozidly zvažuje, že požádá o předběžné opatření. Tím by se současný stav de facto zakonzervoval.

Na druhé straně SPV 2008 hodlá v odstraňování přejezdů pokračovat.

Svou roli bude mít v kauze i zlínská radnice. Rada včera projednávala problém na svém zasedání. „V úterý odpoledne se uskuteční jednání se společností Cream Real Estate. Poté zveřejníme, jak to dopadlo," řekl včera mluvčí magistrátu Zdeněk Dvořák.

Ve jmenované společnosti, která v bývalém svitovském areálu vlastní řadu budov, takéž figuruje jméno Petra Svatoše. Cream Real Estate vlastní například i budovu číslo 32, do které se chce stěhovat zlínská pobočka České pošty.

Původ problému? Sdružení stavělo bez povolení

Zlín Firma SPV 2008 se pustila do bourání řady přejezdů v baťovském areálu kvůli tomu, že se podle ní jedná o černé stavby. SPBAZ je totiž nechalo opravit bez jejího souhlasu, i když je SPV 2008 jejich vlastníkem.

Na přejezdech mezi budovami 63 72 a 72 82 v době výstavby křižovatky Antonínova markantně zhoustla doprava. Protože poničené přejezdy prý nikdo nechtěl opravit, provedlo tento urgentní krok SPBAZ.

„Tento postup zde byl po dlouhá léta zaužívaný. Jako správce celého areálu jsme tak mnohokrát řešili podobné situace ke spokojenosti všech," říká právník SPBAZ Jaroslav Juráš.

Posléze byla vypracována stavební dokumentace pro stavební povolení, která byla schválena všemi účastníky včetně drážního úřadu, ovšem již ne vlastníkem trati a vlečky, tedy firmou SPV 2008. Veškerá stavební činnost v kolejišti byla podle SPBAZ provedena alespoň za dozoru provozovatele vlečky Alpiq Zlín a zkontrolována drážním orgánem.

„Technický stav této části kolejiště a přejezdu byl bezesporu nejlepší v celém areálu Svit. Dělníci nyní odstraňují bezvadné, nové a odborně vybudované železniční svršky," nechápe Juráš.

Zástupce SPV 2008 je ovšem úplně jiného názoru. „Stavba přejezdů přes tuto vlečku byla provedena bez našeho souhlasu a rovněž bez souhlasu speciálního drážního úřadu, což je v rozporu se zákonem," upozorňuje jednatel firmy Petr Svatoš.

Vedení SPBAZ si uvědomuje, že takto rychlý postup u oprav nebyl ideální, nutný prý ale ano.

„Jsme si vědomi, že v našem postupu došlo k formálnímu pochybení. To ale bylo způsobeno tím, že bylo třeba rychle odstranit havarijní stav. Technickým provedením díla jsme si naprosto jisti. Nakonec to potvrdil i postoj příslušných pracovníků, kterým dílo kontrolovali při realizaci a přejímání věci do užívání," říká za SPBAZ Antonín Kopp.

VJEL POD BAGR. Ředitel Kovárny Viva, před jejímž sídlem se bourají stávající železniční přejezdy, hodlá další demolici zabránit. Dělníky s těžkou technikou u jednoho velmi důležitého křížení zastavil nevídaným způsobem: s firemní fabií vjel přímo před práci vykonávající bagr.

„Jakmile se dělníci pustili do rozbíjení a bylo jasné, že nemíní přestat, s autem jsem vjel pod rameno bagru a nechal jej tam stát. Nedovolí si jej poničit a odtáhnout jej na soukromém pozemku nikdo nesmí. Máme tak zajištěno, že se přejezdu nic nestane," vysvětluje ředitel Kovárny Viva Zbyněk Rozsypal.

„Takto podobně stojíme s dalšími auty, aby nám nerozbili i další vjezdy a přejezdy, které k podnikání nutně potřebujeme. Nevíme ovšem, jak dlouho to bude trvat," vysvětluje Rozsypal.

Autor: Marek Houser

5.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies