Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Historická mašinka od vsetínského nádraží zmizí

Vsetín – Historická lokomotiva od vlakového nádraží ve Vsetíně zmizí. Železničáři ji prodali do Brna. Zpráva, která u většiny Vsetíňanů i návštěvníků města vyvolala zklamání. Mašinka totiž byla nedílnou součástí koloritu města po uplynulých čtyřicet let.

25.10.2015
SDÍLEJ:

Historickou mašinku u vsetínského nádraží odkoupil od Českých drah Klub přátel kolejových vozidel z Brna.Foto: DENÍK/Dušan Póč

Názor na plánovaný odvoz lokomotivy ze Vsetína už místní lidé vyjádřili rozměrným transparentem, který připevnili přímo na historický stroj. Stojí na něm: „Mašinku nám prodali, nikomu vědět nedali".

Poválečná průmyslová parní lokomotiva s označením CN 350, které zejména Vsetíňané neřeknou jinak, než mašinka, je v zoufalém stavu. „Jenom doufám, že ji nekoupil někdo, kdo ji sešrotuje. I když pohled na ni nic jiného nevěští," řekl dvaašedesátiletý Tomáš Fusek ze Vsetína.

Stejné obavy mají i někteří studenti dojíždějící do vsetínských středních škol. „Bylo by jí škoda. I kvůli lidem sice teď vypadá žalostně, ale já kolem ní každé ráno už čtvrtý rok chodím do školy a potom zpátky, když jdu na vlak domů. Bude mi chybět. Je to takový můj talisman," svěřila se osmnáctiletá studentka Lucie Hajdíková z Hornolidečska.

Obavy obyvatel města i dalších lidí, kteří si více než šedesátiletou mašinku svým způsobem zamilovali, mírní Jiří Kotas z brněnského Klubu přátel kolejových vozidel. Právě jeho firma pro zmíněný klub lokomotivu od Českých drah koupila. „Lokomotivu sice ze Vsetína odvezeme a nastálo ji tady už nevrátíme. Ale na šrotišti rozhodně neskončí," ujistil Jiří Kotas.

Slíbil, že pokud to okolnosti umožní, mašinka se minimálně jednou do svého města vrátí. „Předpokládáme, že oprava lokomotivy potrvá nejméně čtyři roky. Zaplatíme za ni podle odhadu pět milionů korun. Ty si musíme sehnat sami," poznamenal.

Lokomotiva je podle vyjádření členů Klubu přátel kolejových vozidel v žalostném stavu. „Devadesát procent všeho na ní musíme vyrobit znovu. Ale máme zkušenosti. Ve sbírce poválečných průmyslových lokomotiv již máme čtyřicet strojů. Takže zkušenosti tu jsou," podotkl Jiří Kotas.

Do obnovy lokomotivy se ve svém volném čase zapojí šest až sedm odborníků. „Uvítáme, když jedna z jejích prvních propagačních historických jízd povede právě zpátky do Vsetína. K lidem, kteří ji mají tolik rádi," vyjádřil se Jiří Kotas.

Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová redakci zájem brněnského Klubu přátel kolejových vozidel o odkup parní lokomotivy potvrdila. Stejně jako vlastní uzavření obchodu. Za jakou částku klub mašinu získal, ale stejně jako Jiří Kotas, neprozradila. „Cena byla stanovena na základě znaleckého posudku a prodej schválilo vedení společnosti," uvedla pouze mluvčí drah.

Doplnila, že lokomotiv jako pomníků je v republice několik a většinou jsou ve správě Depa historických vozidel Českých drah v Lužné u Rakovníka. České dráhy mají sestavenou takzvanou koncepci své nostalgie. Její součástí je záchrana historických vozidel, ale také organizace akcí pro veřejnost, jako jsou například, nostalgické jízdy, Dny železnice a podobně. „Vsetínská lokomotiva je však průmyslová a přímo tak nezapadá do našeho konceptu. Přivítali jsme tudíž zájem Klubu o její odkup a plánovanou renovaci, případně znovuzprovoznění," řekla mluvčí drah.

Vsetínská průmyslová parní lokomotiva CN 350 sloužila především pro cukrovary. Podle Kateřiny Šubové se nejedná o výjimečný exponát. „Pro Klub přátel kolejových vozidel ale velký význam má. Jejím odkoupením zkompletoval sbírku těchto průmyslových lokomotiv," upozornila. I tato skutečnost je podle ní zárukou, že historickou mašinku nečeká sešrotování, ale naopak oprava a snad i opětovné uvedení do provozu.

Vsetínská mašinkaOznačení lokomotivy: CN 350
Rok výroby: 1949
Výrobce: ČKD Praha, n. p. Sokolovo
Činnost: pracovala v cukrovaru Čelechovice na Hané
Ve Vsetíně: od roku 1975

Autor: Dušan Póč, Michal Burda

25.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
8 18

Zdravotnictví čeká velký třesk. Síť nemocnic prořídne

Škody napáchané hurikánem Maria
11

Hurikán Maria ztrácí dech, i tak dnes může sfouknout Dominikánskou republiku

Autistů přibývá. Terapii musí rodiče platit sami

Rvalo mi to srdce, vzpomíná na období před dvěma lety Magdaléna Čížková. Její dcera Markétka byla dlouho vysněným dítětem, které dělalo rodině jen radost. Zvládala první slova, vesele ukazovala předměty, rozpoznávala zvířátka. Jenomže pak přišel zlom. „Najednou jako by nám oslepla a ohluchla,“ popisuje maminka.

DOTYK.CZ

Stephen King: do krále hororu se zakouslo děsivé dětství

/VIDEO/ Odmala ho pronásledoval strach ze znetvoření, pohřbu zaživa či zhoubného vlivu čísla 13. Jako kluk si sám naordinoval terapii, jednoduchou a účinnou: vypsat se ze svých obav a děsů. Mezi ty zapadal hrůzný nález mrtvé babičky anebo kamarád, před očima zmasakrovaný projíždějícím vlakem. Zrodil se král hororu, jenž dnes slaví 70 let.

Liftago má nového investora. Chce expandovat i za hranice

Oblíbená aplikace na objednání taxi v Česku má nového investora. Incoming ventures Michala Mičky investovala desítky milionů korun hlavně na rozvoj aplikace, pomocí které si zákazníci taxi služby objednávají. Penězi chce ale také pokrýt největší města a začít expandovat do zahraničí.

AUTOMIX.CZ

Kolik stojí vlastnictví McLarenu F1? Tohoto majitele náklady donutily vůz prodat

Je jasné, že vlastnictví vzácného supersportu nepřináší jen radost. Péče o automobilový klenot totiž vyžaduje také spoustu peněz. Slavný McLaren F1 není výjimkou, což potvrzuje americký podnikatel, sběratel aut a dnes už bývalý majitel právě McLarenu F1, který prozradil, jaké náklady si tento vůz vyžádal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení