Po průjezdu strojů zůstala zcela zničená stopa kolem Vysoké u Třeštíku a u Vsacké Tanečnice a Soláně. Podle běžkařů jsou na vině lesníci, kteří zde těží dřevo.
Obce přispívají na údržbu bílé stopy
„Něco podobného tady v minulosti nikdy nebylo. Proč nemohou ještě dva, tři týdny počkat a začít s těžbou dřeva až skončí sezona. Budou na to mít zase celý rok,“ neskrýval rozladění Igor Levč z horské chaty Vsacký Cáb, který se na úpravě běžeckých stop podílí.
Připomněl, že hřebenová magistrála, označená červenou turistickou značkou, byla zbudována a upravena z prostředků evropských fondů.
Na její údržbu přispívají také obce z údolí na Horním Vsacku.
Zajistit, aby magistrála byla pro běžkaře připravená, přitom není levné.
„Jen odměna řidiče rolby činila letos zatím asi patnáct tisíc korun. V našem úseku jsme projeli pět set čtyřicet litrů nafty. Dohromady i s opravami techniky jsme na padesáti tisících korun,“ spočítal Roman Křenek ze Soláně, který se o část magistrály také stará.
Stopa ze Soláně směrem na Bumbálku je podle něj prvních třináct kilometrů v pořádku. V okolí Třeštíku je ale trasa asi v kilometrovém úseku rozbitá. „Rolbou se nyní projet nedá,“ řekl Křenek. Kvůli poničené stopě tak pravděpodobně zaznamenají na sklonku zimní sezony ztráty i provozovatelé horských chat a ubytoven.
Hřebenovka má být lákadlo pro turisty
Hřebenovka Vsetínskými vrchy je uváděná také v řadě propagačních turistických materiálů, jako jedno z hlavních zimních lákadel celého Zlínského kraje. „I na základě naší nabídky sem přijíždějí turisté. Těžko nám budou příště věřit, když najdou stopu v takovém stavu. Ze strany státních lesů, které jsou majitelem pozemků, je to podraz,“ řekla ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy Dana Daňová.
Podle ní přitom stačilo zvednout telefon a domluvit se. A dva nebo tři týdny ještě počkat. „V zimní sezoně je to, co se stalo, neslýchané. Je to obrovská neúcta k práci lidí, kteří hřebenovou trasu udržují a investují do ní prostředky,“ dodala Daňová.
Lesní správce ze vsetínské pobočky státní firmy Lesy ČR Michal Vrážel připustil, že v uvedených lokalitách má společnost majetek a těžba zde probíhá. Zda se někdo z těžařů opravdu vydal na hřebenovku, nemůže podle svých slov vyloučit ani potvrdit.
„Nevidím k tomu ale důvod. Na hřebenovku se v zimě nejezdí, nemá to smysl. Vždy těžíme ze spodu směrem k hřebenu. Například pod Třeštíkem nebo u Vsacké Tanečnice ve směru od Kobylské,“ uvedl Vrážel.
Omezovat těžbu v zimní sezoně podle něj není jednoduché. „Jsme vlastníkem lesů a na těžbu máme smlouvy. Dnes se těží po celý rok. Přesto jsme se snažili některé práce posunout až na přelom února a března. Ovšem také máme své termíny,“ poznamenal Vrážel.
Doplnil, že prozatím nebude zjišťovat, zda někdo z dělníků zajišťujících pro Lesy ČR těžbu hřebenovou trasu skutečně poničil. „Nedostal jsem ještě žádnou oficiální stížnost nebo konkrétní podnět,“ řekl lesní správce.
Není ale vyloučeno, že takový podnět přijde. Podle starosty Velkých Karlovic Miroslava Koňaříka se totiž právě dnes sejdou k jednání zástupci jednotlivých obcí ze sdružení Valašsko-Horní Vsacko. Jednat se bude mimo jiné také o poničené hřebenové magistrále.