VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Je to jako stoupnout na led. Přechody jsou za deště kluzké

Zlínsko - Běžná situace. Prší a lidé se chtějí přes přechod přemístit z jedné strany silnice na druhou. To jim však vodorovné značení nechce dovolit. Přejít některé přechody za škaredého počasí totiž znamená klouzat se s každým krokem.

3.9.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Veronika Kolesárová

„Nedávno jsem šla v dešti přes přechod. Sotva jsem ale vykročila, hned jsem skončila kvůli kluzkému značení na zemi," postěžovala si Milena Dvořáková ze Zlína.

Stejný problém mohou mít lidé především tam, kde je dopravní značení staršího data nebo na méně frekventovaných silnicích. Tam se totiž používá místo dražších plastů levnější nástřik barvy, který ale není tak kvalitní.

Postupem času se nátěr opotřebuje

„Je možné, že na konci životnosti bude vodorovné značení více klouzat. Když je nátěr nový, tak drobné skleněné kuličky, které se přidávají do barvy, ještě drží. Po delší době se ale drsnost nachází těsně nad minimální povolenou hranicí. Pokud tedy prší, je možné, že může také vznikat aquaplanning, kdy voda nestíhá odtékat a vytváří se vodní hladinka, která potom klouže," sdělil Radek Hanačík, ředitel firmy Osfer Morava, která má na starosti vodorovné dopravní značení v kraji. Pak je ovšem nutné přizpůsobit i chůzi stavu vozovky, stejně jako řidiči musí přizpůsobit rychlost vozidla.

„Stalo se mi, že jsem při rychlejší chůzi za škaredého počasí na přechodu spadl. Je ale pravda, že když jsem pak šel pomaleji, už to pod nohama tolik neklouzalo a přechod jsem zdolal bez další úhony," potvrdil chodec Jaroslav Novotný.

Kvalitnějším, méně kluzkým a odolnějším vodorovným značením jsou studené plasty, které už přímo v sobě obsahují skleněné kuličky. Jelikož je však tato varianta asi třikrát dražší než barva, používá se většinou jenom na frekventovaných a nebezpečných úsecích.

„Při značení silnic druhé a třetí třídy používáme obě varianty značení, nicméně dražší plasty jsou jen na rušnějších a více vytížených úsecích kvůli větší bezpečnosti," informoval mluvčí Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Vojtěch Cekota. U zcela nových značení se nicméně podle Hanačíka používají už jenom odolnější plasty.

„Veškeré materiály jsou pak také certifikované a schvalované ministerstvem dopravy," dodal. Životnost barev je po nastříkání přibližně jeden rok. Plasty vydrží až o čtyři roky déle. Po uplynutí této doby je pak nutné značení znova obnovit.

„Přechody pro chodce ale obnovujeme každoročně na všech silnicích," uvedl Radek Berecka, provozně-technický náměstek ŘSZK, které letos vyčlenilo na tuto obnovu něco přes čtyři miliony korun.

Stížnost řeší město

Přechody pro chodce pak musí jako každé vodorovné značení splňovat čtyři hlavní požadavky podle normy.

„U značení se pravidelně měří retroreflexe, což je viditelnost za tmy, denní viditelnost, trvanlivost a drsnost," uvedl Hanačík. Pokud by si někdo chtěl stěžovat na přechody, může se obrátit i na město, které spravuje silnice druhé třídy.

„Kdybychom měli více stížností, pak bychom to určitě nějak posuzovali," připustil mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák. Stejně tak by se ke konkrétním připomínkám postavilo i ŘSZK.

ANNA MACHÁČOVÁ

Autor: Redakce

3.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
26 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Prezident Miloš Zeman.
20 16

Zemanova návštěva USA se odkládá. Kvůli krizi s KLDR, řekl Kmoníček

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Seznam významných dnů se zřejmě rozšíří. O dva týkající se světové války

Nově by měl být 18. červen Dnem hrdinů druhého odboje, kteří se postavili nacismu. Druhý má připomenout vyhlazení takzvaného terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince v noci na 9. března 1944. Doplnění zákona o státních svátcích dnes schválila Sněmovna už v prvním kole projednávání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies