Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Je to jako stoupnout na led. Přechody jsou za deště kluzké

Zlínsko - Běžná situace. Prší a lidé se chtějí přes přechod přemístit z jedné strany silnice na druhou. To jim však vodorovné značení nechce dovolit. Přejít některé přechody za škaredého počasí totiž znamená klouzat se s každým krokem.

3.9.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Veronika Kolesárová

„Nedávno jsem šla v dešti přes přechod. Sotva jsem ale vykročila, hned jsem skončila kvůli kluzkému značení na zemi," postěžovala si Milena Dvořáková ze Zlína.

Stejný problém mohou mít lidé především tam, kde je dopravní značení staršího data nebo na méně frekventovaných silnicích. Tam se totiž používá místo dražších plastů levnější nástřik barvy, který ale není tak kvalitní.

Postupem času se nátěr opotřebuje

„Je možné, že na konci životnosti bude vodorovné značení více klouzat. Když je nátěr nový, tak drobné skleněné kuličky, které se přidávají do barvy, ještě drží. Po delší době se ale drsnost nachází těsně nad minimální povolenou hranicí. Pokud tedy prší, je možné, že může také vznikat aquaplanning, kdy voda nestíhá odtékat a vytváří se vodní hladinka, která potom klouže," sdělil Radek Hanačík, ředitel firmy Osfer Morava, která má na starosti vodorovné dopravní značení v kraji. Pak je ovšem nutné přizpůsobit i chůzi stavu vozovky, stejně jako řidiči musí přizpůsobit rychlost vozidla.

„Stalo se mi, že jsem při rychlejší chůzi za škaredého počasí na přechodu spadl. Je ale pravda, že když jsem pak šel pomaleji, už to pod nohama tolik neklouzalo a přechod jsem zdolal bez další úhony," potvrdil chodec Jaroslav Novotný.

Kvalitnějším, méně kluzkým a odolnějším vodorovným značením jsou studené plasty, které už přímo v sobě obsahují skleněné kuličky. Jelikož je však tato varianta asi třikrát dražší než barva, používá se většinou jenom na frekventovaných a nebezpečných úsecích.

„Při značení silnic druhé a třetí třídy používáme obě varianty značení, nicméně dražší plasty jsou jen na rušnějších a více vytížených úsecích kvůli větší bezpečnosti," informoval mluvčí Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Vojtěch Cekota. U zcela nových značení se nicméně podle Hanačíka používají už jenom odolnější plasty.

„Veškeré materiály jsou pak také certifikované a schvalované ministerstvem dopravy," dodal. Životnost barev je po nastříkání přibližně jeden rok. Plasty vydrží až o čtyři roky déle. Po uplynutí této doby je pak nutné značení znova obnovit.

„Přechody pro chodce ale obnovujeme každoročně na všech silnicích," uvedl Radek Berecka, provozně-technický náměstek ŘSZK, které letos vyčlenilo na tuto obnovu něco přes čtyři miliony korun.

Stížnost řeší město

Přechody pro chodce pak musí jako každé vodorovné značení splňovat čtyři hlavní požadavky podle normy.

„U značení se pravidelně měří retroreflexe, což je viditelnost za tmy, denní viditelnost, trvanlivost a drsnost," uvedl Hanačík. Pokud by si někdo chtěl stěžovat na přechody, může se obrátit i na město, které spravuje silnice druhé třídy.

„Kdybychom měli více stížností, pak bychom to určitě nějak posuzovali," připustil mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák. Stejně tak by se ke konkrétním připomínkám postavilo i ŘSZK.

ANNA MACHÁČOVÁ

Autor: Redakce

3.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Srážka nákladního auta s vlakem na přejezdu v Divišově ulici v Olomouci
AKTUALIZUJEME
8

V Olomouci se ráno srazil vlak s náklaďákem, na místě jsou zranění

Ilustrační foto.
1 4

Domy jako ze sci-fi. Můžete je mít třeba už příští rok

Legendární Jumbo Jet mizí z oblohy. Objednávky na nové nejsou

Letadlo, které změnilo byznys a umožnilo velký rozmach dálkových letů, pomalu míří do důchodu. Éra Boeingu 747, známého také jako Jumbo Jet, končí.

Útok v londýnském metru: policie zatkla třetího muže

V souvislosti s pátečním bombovým útokem v londýnském metru policie v úterý odpoledne zadržela 25letého muže. Zatčen byl nedaleko Newportu v jižním Walesu. Strážci zákona nyní prohledávají jeho bydliště a hledají další spojitosti s útokem.

Houbaři, pozor! Nemocnice hlásí otravy z hub

/ANKETA/ „Interní ambulance nymburské nemocnice je každoročně mezi prvními, kdo zjistí, že houby konečně rostou.“ To říká s trochou nadsázky lékařka zmíněného oddělení Šárka Klimešová.

Tragická nehoda u Teplic. Při srážce auta s autobusem zemřel člověk

/FOTOGALERIE/ Oběť ranní nehody museli z vraku vyprostit hasiči. Muži už nebylo pomoci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení