VYBERTE SI REGION

Je to jako stoupnout na led. Přechody jsou za deště kluzké

Zlínsko - Běžná situace. Prší a lidé se chtějí přes přechod přemístit z jedné strany silnice na druhou. To jim však vodorovné značení nechce dovolit. Přejít některé přechody za škaredého počasí totiž znamená klouzat se s každým krokem.

3.9.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Veronika Kolesárová

„Nedávno jsem šla v dešti přes přechod. Sotva jsem ale vykročila, hned jsem skončila kvůli kluzkému značení na zemi," postěžovala si Milena Dvořáková ze Zlína.

Stejný problém mohou mít lidé především tam, kde je dopravní značení staršího data nebo na méně frekventovaných silnicích. Tam se totiž používá místo dražších plastů levnější nástřik barvy, který ale není tak kvalitní.

Postupem času se nátěr opotřebuje

„Je možné, že na konci životnosti bude vodorovné značení více klouzat. Když je nátěr nový, tak drobné skleněné kuličky, které se přidávají do barvy, ještě drží. Po delší době se ale drsnost nachází těsně nad minimální povolenou hranicí. Pokud tedy prší, je možné, že může také vznikat aquaplanning, kdy voda nestíhá odtékat a vytváří se vodní hladinka, která potom klouže," sdělil Radek Hanačík, ředitel firmy Osfer Morava, která má na starosti vodorovné dopravní značení v kraji. Pak je ovšem nutné přizpůsobit i chůzi stavu vozovky, stejně jako řidiči musí přizpůsobit rychlost vozidla.

„Stalo se mi, že jsem při rychlejší chůzi za škaredého počasí na přechodu spadl. Je ale pravda, že když jsem pak šel pomaleji, už to pod nohama tolik neklouzalo a přechod jsem zdolal bez další úhony," potvrdil chodec Jaroslav Novotný.

Kvalitnějším, méně kluzkým a odolnějším vodorovným značením jsou studené plasty, které už přímo v sobě obsahují skleněné kuličky. Jelikož je však tato varianta asi třikrát dražší než barva, používá se většinou jenom na frekventovaných a nebezpečných úsecích.

„Při značení silnic druhé a třetí třídy používáme obě varianty značení, nicméně dražší plasty jsou jen na rušnějších a více vytížených úsecích kvůli větší bezpečnosti," informoval mluvčí Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Vojtěch Cekota. U zcela nových značení se nicméně podle Hanačíka používají už jenom odolnější plasty.

„Veškeré materiály jsou pak také certifikované a schvalované ministerstvem dopravy," dodal. Životnost barev je po nastříkání přibližně jeden rok. Plasty vydrží až o čtyři roky déle. Po uplynutí této doby je pak nutné značení znova obnovit.

„Přechody pro chodce ale obnovujeme každoročně na všech silnicích," uvedl Radek Berecka, provozně-technický náměstek ŘSZK, které letos vyčlenilo na tuto obnovu něco přes čtyři miliony korun.

Stížnost řeší město

Přechody pro chodce pak musí jako každé vodorovné značení splňovat čtyři hlavní požadavky podle normy.

„U značení se pravidelně měří retroreflexe, což je viditelnost za tmy, denní viditelnost, trvanlivost a drsnost," uvedl Hanačík. Pokud by si někdo chtěl stěžovat na přechody, může se obrátit i na město, které spravuje silnice druhé třídy.

„Kdybychom měli více stížností, pak bychom to určitě nějak posuzovali," připustil mluvčí zlínského magistrátu Zdeněk Dvořák. Stejně tak by se ke konkrétním připomínkám postavilo i ŘSZK.

ANNA MACHÁČOVÁ

Autor: Redakce

3.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Pomníček připomene automobilovou honičku StB a zakladatelů Charty

Praha - Automobilovou honičku Václava Havla a Pavla Landovského se Státní bezpečností, když 6. ledna 1977 ujížděli s prohlášením Charty 77 a seznamem podpisů k poštovním schránkám, má v Praze 6 ztvárnit dočasný pomníček. Instalován bude v Gymnazijní ulici, která ústí do Evropské ulice, tedy v místě, kde byli zatčeni. Slavnostní odhalení se uskuteční 5. ledna, v předvečer 40. výročí události, řekl novinářům náměstek Ústavu pro studium totalitních režimů Ondřej Matějka, který krátkou uměleckou instalaci na místě paměti chystá.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies