VYBERTE SI REGION

Jsme zodpovědní za lidi, apelovali u kraje řidiči

Zlín – Třicítka řidičů autobusů společně s odboráři bojovala včera před krajským úřadem za vyšší platy a lepší podmínky. Akci zorganizovali v den konání zasedání komise pro dopravu.

19.11.2015
SDÍLEJ:

Kdo nepřišel, podpořil za jízdyFoto: DENÍK/redakce

Na boj za vyšší mzdy upozorňovaly vesty

Hlavním požadavkem Zlínské výzvy 2015, kterou čtyři základní odborové organizace Zlínského kraje sepsaly, je, aby zadavatel veřejné služby ve veřejné linkové dopravě jasně zakotvil v podmínkách, že mzda řidiče je transparentní a jednou z hlavních položek kalkulačního vzorce.

Aby kraj vyžadoval po dopravcích ustanovení, za jakou minimální mzdu bude řidič autobusu pracovat, a záruku, že jeho mzda poroste po celou dobu platnosti licence.

„Chceme, aby minimální měsíční mzda řidiče autobusu za základní hodiny činila 1,9 násobek nejnižší úrovně zaručené mzdy řidiče autobusu," vyčíslil předseda základní organizace odborového svazu Vsetín Miroslav Hruška.

Průměrná hrubá mzda řidiče linkového autobusu v kraji je od 19 do 21 tisíc korun.

„Dnes se nás sešlo tak málo, protože ostatní řidiči musí být v práci. Od dvanácti hodin nás ale kolegové podpořili alespoň tak, že jezdí v reflexních vestách. Tím dávají najevo, že náš názor sdílejí," vysvětlil včera za odbory Hruška.

Řidiči také chtějí, aby práce řidiče autobusu byla zajímavá jak finančně, tak sociálně. Aby přilákala i nové lidí kteří se jí budou věnovat a zůstanou u ní.

„Zkušení řidiči, kteří jezdí mnoho let, ale nejsou schopni z platu řidiče uživit rodinu, dávají výpovědi. Za ně nastoupí mladý kluk z úřadu práce bez dostatečné praxe, který z osobního auta přejde přímo do autobusu a vozí lidi. Hlavně v zimě, v místech, kde jsou často špatné průjezdní podmínky, by neměli jezdit lidé bez dostatečných zkušeností. Potom jsou vidět i častější havárie. Cestující by měli vědět, že jezdí s řidiči bez dostatečné praxe," popsal problém jeden z účastníků akce řidič Vladimír Křenek.

Shoduje se s ním i řidič Pavel Kuníček.

„I někteří mladí jezdí dobře, ale praxe a zkušenosti jsou opravdu důležité. Řidič autobusu byl kdysi v tomto oboru na největší úrovni, potom až byli kamioňáci. Dnes je to naopak. Řidič dnes vydrží chvíli a potom odejde dělat kamioňáka, protože se chce uživit. Řidičů autobusů ubývá. My brzy odejdeme do důchodu, zůstanou tady mladí, kterých polovina uteče do kamionů a nebude mít kdo jezdit," uvedl Kuníček.

Řidičům autobusů se také nelíbí, že je dávají dohromady s železniční dopravou. „Železnice nevede všude, autobusy jezdí i do malých vesnic," upozornil předseda základní organizace odborového svazu Uherské Hradiště Robert Rídl.

Kraj chce podle radního Zlínského kraje Jaroslava Kučery každoročně v budoucnu navyšovat finance, které dopravcům dává, o takové procento, o které se zvýší oborová mzda v republice. „To bude automaticky garantováno. Jestli dopravce použije tuto položku na mzdy nebo ne, to my už tolik ovlivnit nemůžeme," připomněl radní.

Garantovat minimální mzdu ale prý kraj nemůže. „Nejsme si jistí tím, že se některý dopravce neodvolá, že je to diskriminační záležitost, protože si mohl dát mzdu nižší. Uznávám, že vaše mzdy jsou na úrovni, kdy s nimi nemůžete být spokojeni," podotkl radní.

Připomněl, že v případě výběru dopravce neřeší kraj jenom cenu, ale i další kritéria, jako je počet klimatizovaných a bezbariérových autobusů. „Jdeme i po kvalitě vozů," sdělil radní.

Šéfové dopravních společností měli o zlínské výzvě povědomí.

„U stanovení výše mzdy jsou vždy nějaké mantinely, které musíme dodržet. Jedná se především o výši našich nákladů a podle toho můžeme stanovovat hranice výše mezd. Vyšší plat není tedy kvůli vysokým nákladům vždy možný," vysvětlil ředitel dopravní společnosti Krodos Luděk Ferenc.

Podobný názor má i ředitel dopravní společnosti ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. „Je těžké soudit, zda řidiči mají, nebo nemají nízké mzdy. Ale rozhodně nejsou přeplacení a při své práci mají velkou zodpovědnost," říká.

„Jako společnost hospodaříme s financemi, které zahrnují tržby od cestujících a také dorovnání s objednavatelem dopravy. Pokud dají řidiči požadavek, že chtějí například o deset procent zvýšit mzdy, nejsme schopni ty peníze z roku na rok jen tak najít. Řidičům se však na mzdách přidává, v loňském roce to bylo ve větší výši, než je inflace," upozornil Oldřich Holubář.

Řidiči společně s odboráři plánují další protestní akce při každém větším zasedání zastupitelů, dokud nebude definitivně ukončeno sepsání a podepsání podmínek řízení za Zlínský kraj.

Psychická náročnost řidiče autobusu je stejná jako náročnost pilota letadla

Řidiče netrápí jen mzdy, ale i pracovní podmínky a pracovní doba, zmiňuje předseda základní organizace odborového svazu ČSAD Vsetín Miroslav Hruška.

„V zákoníku práce je zmíněna i pracovní pohotovost na pracovišti, což v našem případě může být čekání mezi spoji," připomíná.

Co to znamená?

To znamená, že dojedete na určité místo a čekáte klidně i tři hodiny, kdy podle jízdního řádu pojedete zase zpět. Jelikož se takové hodiny za měsíc nakupí ve velké množství, došlo v roce 2006 k dohodě sociálních partnerů, zaměstnavatelů a odborů. Už nemáme pracovní pohotovost na pracovišti, ale nějaké peníze za tu dobu čekání dostaneme.

Tak v čem je problém?

Někteří zaměstnavatelé to začali obcházet a došlo k situaci, kdy průměrný řidič autobusu je měsíčně v práci 280 až 310 hodin, přičemž má pracovní dobu zhruba 180 hodin, z toho má 20 hodin přesčas. Zbývající doba je čekání, ze kterého nějaké peníze má, ale není to pracovní doba, ve které by dostával celou hodinovou částku své mzdy.

Z čeho se tedy vaše mzda skládá?

Co do výše průměrného platu mají řidiči 63 korun hrubého na hodinu. V tom jsou započteny i příplatky za přesčas, víkend i svátky. Když si to odečteme, jsme pod úrovní minimální mzdy. Dle průzkumů je přitom psychická náročnost řidiče autobusu stejná jako náročnost pilota letadla, který má plat mnohokrát vyšší. (ij)

IRENA JURČÍKOVÁ

POZNÁMKA DENISY SPURNÉ

Říká se, že práce
s lidmi je nejtěžší…

…a také se říká, že s úsměvem jde všechno líp. Často se divíme nepříjemnému vystupování řidičů v autobusech – 
i když se samozřejmě najde řada takových, kteří se na vás při příchodu usmějí a prohodí několik slov. Pokud člověka práce nebaví, je to jedna věc. Pokud však k tomu přidáme
i zlost, kterou si vyléváme na ostatních, je to ještě horší. Ano, platy řidičů jsou nízké. Ale mnohem hůř na tom můžou být sestřičky, policie nebo hasiči, na kterých mnohdy závisí náš život. Každý se chce mít nejlépe, jak jen to jde…

Když se přece jenom víc zamyslíme nad prací řidičů, jistě je nedoceněná. Přece jen jsou to oni, kdo nás vozí v noci, kdy by raději byli doma se svou rodinou. Také zodpovídají za naše životy. V těch největších vánicích, kdy se někteří lidé bojí sednout za volant, raději dají důvěru cizímu řidiči, 
u kterého vědí, že je profesionál. Ale i mistr tesař se někdy utne.

Neustále slýcháme, jak se politikům zvyšují platy o nemalé částky. Není se tedy čemu divit, když se řidiči oblečou do reflexních vest a „jdou si stát za svým" před úřad.

Autor: Redakce

19.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Předseda ODS Fiala: Zemanův projev ukázal na jeho sbližování s Babišem

Praha - Projev prezidenta Miloše Zemana ve Sněmovně při projednávání státního rozpočtu ukázal na jeho sbližování s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO). Novinářům to dnes řekl předseda opoziční ODS Petr Fiala s tím, že to nepokládá za šťastné pro Česko. Zeman podle Fialy svými závěry popřel některé teze, které sám v projevu přednesl.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Devatero originálních adventních trhů

S blížícími se Vánocemi zaplavují náměstí evropských měst stánky s rozmanitými vánočními dárky, dekoracemi i místními specialitami. Ne všechny adventní trhy ale nabízejí tu samou atmosféru. Vánoční atmosféra se dá zažít i za polárním kruhem, pod zemí či na vodě, zjistil hotelový vyhledávač trivago.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies