VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kde ušetřím, tam ušetřím. Řidiči objevují jízdu na ethanol

Zlínsko – Ceny benzínu se ne a ne ustálit. V posledních měsících se pohonné hmoty prodávali hned za méně hned za více a nikdo si není příliš jistý jak se budou ceny vyvíjet dál. Není se proto co divit řidičům, že se snaží najít alternativní možnosti paliva.

12.2.2013 2
SDÍLEJ:

Autor biopaliva E85 v Česku? TTD Cukrovary a lihovary Dobrovice. Foto: Deník/Pavel Svačina

Po módě plynů jako LPG, CNG či dokonce stolního oleje, se stále více řidičů začíná zajímat o jízdu na ethanol. Cena tohoto paliva je často až o deset korun nižší než cena naturalu, přestavba je přitom otázka několika tisícovek a ne desítek tisíc jako u plynu.

„Názory lidí se různí. Někdo si to pochvaluje, jiný to jen vyzkouší a vrátí se zpět k benzínu. Výhodou je nižší cena, malá investice do přestavby či vyšší výkon. Nevýhoda má být například v horších studených startech, takže na zimu od toho někteří lidé ustupují," prozradil svou zkušenost Pavel Kročil, jeden ze zlínských automechaniků.

Podle oslovených benzínek však obliba a tedy i spotřeba etanolu postupně vzrůstá. Roste i počet čerpacích stanic, kde lze toto palivo pořídit. Zatímco ještě před rokem či dvěma jich bylo v celé zemi jako šafránu, dnes jich je jen ve Zlínském kraji sedmnáct.

„U nás prodáváme ethanol asi rok a půl. Rozhodně se výtoč zvedá. Teď v zimě si to lidé více ředí naturalem, právě kvůli studeným startům, ale zájem je mezi řidiči pořád. Zřejmě tomu i pomohlo, že v sousední vesnici je servis na přestavbu. Lidé zjistili, že návratnost je celkem rychlá," prozradila Jana Vašíčková, vedoucí čerpací stanice ve Spytihněvi.

Podobně mluví i v jednom ze zlínských servisů, kde tyto přestavby provádí. Po nových řídících jednotkách je poptávka.

„Zájem řidičů je velký. Ta ekonomika ježdění je totiž skutečně výhodná. Spotřeba se sice asi o litr zvýší, kdo však najezdí kolem patnácti tisíc kilometrů ročně, má investici za rok vrácenou. Díky brzké návratnosti se přestavba vyplatí i u starších aut, musí však už mít nepřímé vícebodové vstřikování," prozradil Kamil Paták, vedoucí autoservisu ve Zlíně.

Pozor si však mají dát řidiči na tip nové řídící jednotky. Pro Českou republiku je schválen pouze jeden tip. Jeho cena se pohybuje kolem sedmi či osmi tisíc korun i s přestavbou.

„Na trhu jsou však i různé výrobky z Číny a podobně. Ty sice stojí třeba jen dva tisíce, ale dělá to v autě „neplechu" rozhodně bych to nedoporučil," varuje Paták.

LUKÁŠ FABIÁN

Autor: Redakce

12.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Miloš Zeman se ve druhém dni návštěvy Jihomoravského kraje zastavil na Hodonínsku. V Jihomoravské armaturce se setkal s vedením firmy a zaměstnanci.
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO
28

Prezident Zeman dostal v Hodoníně lavičku. Doufám, že mě přežije, řekl

Německá policie
AKTUALIZUJEME
37

V Německu zadrželi Syřana kvůli plánování teroristického útoku

AKTUALIZUJEME / AUTOMIX.CZ

Drahý policejní sporťák BMW měl nehodu. V autě seděl prezidentův protokolář

Jsou to teprve necelé tři týdny, co dopravní policisté převzali do služby hybridní supersport BMW i8. Auto ale vydrželo jen chvíli, už je nabourané.

VIDEO: Autobus začal prudce brzdit, střetu zabránit nešlo. Vše zachytily kamery

Další případ nebezpečného vybržďování vyšetřuje policie. Drama se odehrálo v těchto dnech v Ostravě, konkrétně v Místecké ulici. Motorista sedící za volantem osobního vozu Škoda Fabie měl podle informací policie ohrozit autobus, v němž cestovalo deset až patnáct lidí.

Pro dvouleté děti je pobyt ve školkách problematický, varuje psycholog

Umisťování dvouletých dětí do mateřských škol bude vždy problematické a z hlediska jejich vývoje nevhodné. Prohlásil to psycholog Václav Mertin. Školka jako instituce podle něj nemůže nahradit rodinné prostředí, které děti ve dvou letech potřebují. Pokud už rodiče musí dítě do školky dát, neměli by ho tam nechávat celý den, řekl.

Vznikne nový superregulátor v Ostravě? Nápad vzbuzuje rozpaky

Vláda si stále pohrává s myšlenkou sjednocení všech regulačních úřadů do jednoho. Návrh, podle kterého v roce 2023 vznikne Národní regulační úřad, mají nyní na stole dotčená ministerstva. Šéfka Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Alena Vitásková přišla s nápadem, aby bylo sídlo nového superregulátora v Ostravě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies