VYBERTE SI REGION

Kroměříž má být už brzy „fair trade"

Kroměříž – Už brzy se Kroměříž pravděpodobně stane takzvaným fairtradovým městem: splňuje pro to totiž všechny podmínky. Kampaň Fairtradová města je mezinárodní iniciativou označování míst, kde je podporován fair trade, což je způsob obchodu, který poskytuje pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí možnost uživit se vlastní prací za důstojných podmínek.

8.2.2015
SDÍLEJ:

Fairtrade. Ilustrační fotoFoto: Deník/ Jitka Šteflová

V rámci fair trade je tak vyloučena třeba dětská práce a upřednostňuje se šetrný přístup k životnímu prostředí.

Vedení kroměřížské radnice férový obchod podporuje od konce roku 2011. „Tehdy jsem na zastupitelstvu předložil deklaraci ke schválení vedoucí skupiny a od té doby jsme začali pořídat různé fairtradové akce včetně Férové snídaně," vzpomíná současný kroměřížský místostarosta Pavel Motyčka (KDU-ČSL).

Férová snídaně se podle něj stala už tradicí a v loňském roce sklidila slušný: přišlo na ni více než sto lidí. „Neformální lídryně kroměřížského fair tradu Eva Smělíková byla dokonce pozvána na celostátní konferenci, aby na ní přednášela,"dodal místostarosta.

Pro získání statusu Fairtradového města musí radnice splnit pět kritérií. patří mezi ně vytvoření řídící skupiny, oficiální podpora ze strany města nebo třeba dostupnost produktů.

„Nejsložitější z daných kritérií jsou prodejci. To, aby nabízeli fairtradové produkty, jsme totiž nemohli přímo ovlivnit. Jsme ale velice příjemně překvapeni, protože nakonec máme daleko více zařízení, než je podle kritérií pro město do třiceti tisíc obyvatel potřeba," pochvaluje si místostarosta.

Na zvýšeném zájmu má podle něj zásluhu kampaň, ale také nová generace podnikatelů a zákazníků, která společenskou zodpovědnost zohledňuje ve svém chování.

Potvrzuje to i majitelka maloobchodu se zdravou výživou v kroměřížské Ztracené ulici Zdeňka Havlíková, která férové zboží nabízí.

„Fair trade mají v povědomí většinou mladí lidé a studenti, ti se o to zajímají. Starší generaci to bohužel moc neoslovilo," míní prodejkyně.

V sortimentu prodejny lidé najdou čokolády, čaje, kakao nebo třeba kávu. „Výrobky nabízíme už asi čtyři roky. Před dvěma lety byl o ně zájem největší, teď už trochu opadá. Dnes už je totiž faitradové zboží k dostání už i v supermarke­tech," připomíná.

Mezi běžným a férovým zbožím je samozřejmě cenový rozdíl, lidé s tím prý ale počítají a připlatí si. Na fairtradové výrobky mohou lidé narazit i v Knihkupectví AVE ve Vodní ulici.

„Jsme sice zaměřeni převážně na prodej knih, nabízíme ale i nějaké druhy káv a čajů. Lidé už dnes o fairtradovém zboží vědí a mají o něj i větší zájem," zhodnotila vedoucí prodejny Eva Holečková.

Nakupující se podle ní nad vyšší cenou výrobků nepozastavují. „Vědí, že platí za férový obchod a připadá jim stejně jako nám cena za tento sortiment adekvátní," dodává Eva Holečková.

Výrobky se zmíněným označením ale nabízejí i některé restaurace v Kroměříži. Jendou z nich je například Černý orel.

„Naší jedinou položkou je však prozatím fairtradová káva. Chtěli jsme být něčím odlišní od jiných resaturací," řekl kroměřížskému deníku tamní provozní Michal Farkaš.

I když je tato káva v nákupu dražší, pro své zákazníky nechala restaurace stejnou cenu, jako u běžné kávy.

Provozovnám s fairtradovým zbožím vedení radnice nijak finančně nepomáhá. Město se totiž předem zavázalo, že ze svého rozpočtu smí využít na podporu férového obchodu maximálně deset tisíc korun.

„A ty využíváme na nákup občerstvení na radnici. Návštěvám se díky tomu snažíme nabízet tyto výrobky a také uvažujeme, že bychom je zařadili mezi dárky při různých blahopřáních a podobných akcích," vysvětlil místostarosta.

Aby se Kroměříž mohla definitivně stát fairtradovým městem, musí projít auditem, který se uskuteční 24. února. Podle místostarosty jsou však všechna kritéria už nyní splněna a audit by tedy měl proběhnout bez větších problémů.

FÉROVÁ SNÍDANĚ. V minulém roce si více než sto lidí doneslo vlastní fairtradové výrobky, z kterých si pak připravili jídlo a společně posnídali. Další snídaně je už naplánována na sobotu 9. května.

Prodejní místa fairtradových výrobků v Kroměříži:

• Lacaffe.cz, Kojetínská ulice

• Knihkupectví AVE, Vodní ulice

• Maloobchod zdravá výživa,
ul. Havlíková, Ztracená

• DM drogerie, 
Velehradská a Vodní ulice

• Tesco, Velehradská ulice

• Kaufland, Obvodová ulice

• Krajanka, ul. Generála Svobody

• BIOVITAL, ul. Kapitána Jaroše

Restaurační zařízení s fairtradovými výrobky 
v Kroměříži:

• Radniční sklípek, Kovářská ulice

• Černý orel, Velké náměstí

• Café Bistro Matiné, ul. Ztracená

• La Fresca, Velké Náměstí

Autor: Nikol Diviaková

8.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies