VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé, nebo zvěř? Silnice R49 budí vášně

Zádveřice-Raková – Ochránit především nedotčenou přírodu Vizovických vrchů, Beskyd a Bílých Karpat, nebo starousedlíky? Do nezáviděníhodné situace se nyní dostali projektanti silnice R49, konkrétně závěrečného úseku z Lípy ke slovenské hranici. Žádná z navržených variant totiž neochrání stoprocentně lidi i přírodu.

1.7.2013
SDÍLEJ:

Stavba R49. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Slavík Matěj

Právě v sobotu probíhalo v Zádveřicích veřejné projednání vlivu této stavby na životní prostředí. Debaty se zúčastnila asi stovka místních, kterým však z obrovského množství informací musela jít hlava kolem. Na jednání se lidé dozvěděli především preferované varianty. O žádné však není dosud definitivně rozhodnuto.

„Celý úsek z Hulína až ke Slovensku bude měřit 60 kilometrů. Půjde o velmi náročnou stavbu, především svým hornatým profilem. V nejvyšším bodě budou auta překonávat nadmořskou výšku
 660 metrů. Počítá se s celou řadou tunelů, sjezdů, mimoúrovňových křižovatek a mostů. Jeden z nich by mohl měřit až 750 metrů," uvedl ředitel zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek. Vliv stavby na životní prostředí posuzoval odborník Tomáš Bajer.

„Musím přiznat, že to byla nejnáročnější stavba, kterou jsme kdy posuzovali. Máme k ní na 290 výhrad či připomínek. Například není dosud vyřešeno, kde by skončily čtyři miliony kubíků odtěžené zeminy," poznamenal Bajer. To je třináckrát více zeminy, než bylo odtěženo ze dna Luhačovické přehrady.

„Nelíbí se nám, že by u nás končila jedna stavba, úsek Fryšták–Lípa, a hned začínala další. Nesouhlasíme s tvrzením, že v dotčených obcích ubude aut. Přece pokud se nepostaví mimoúrovňová křižovatka v Pozděchově, tak všichni budou na Vsetín jezdit dál přes Vizovice," domnívá se Lubomír Kokeš, starosta Zádveřic-Rakové. S jeho připomínkami souhlasili také přítomní občané. „Pořád se vymlouvají na nedostatek peněz. Když nemají na to, aby mohli ochránit lidi pořádně, ať nic nestaví," shodli se místní.

Stavba R49 z Lípy ke slovenské hranici bude rozdělena do tří etap. U hraničního přechodu Střelná se pak silnice R49 má v budoucnu napojit na plánovanou silnici R6.

Náhled mapy variant R49

Červená, či modrá? Cesta R49 má řadu variant

Jednou z odboček takzvané Moravské křižovatky je i silnice R49 z Hulína směrem ke slovenské hranici. Celá bude měřit 60 km. Zatímco u Fryštáku se už řeší konkrétní problémy stavby,
o defi­nitivní podobě trasy od Lípy na Slovensko zatím rozhodnuto není. Deník přináší přehled základních variant.

Trasa úseku R49 z Lípy
ke státní hranici je vyznačena takzvanou červenou nebo také základní variantou. „Červený" návrh však může v některých úsecích nahradit alternativní varianta. Rozdíly jsou v umístění sjezdů, v počtu či délce tunelů nebo
ve vzdálenosti silnice od obcí.

Červená varianta

V úseku Slušovice–Lípa využívá stávající komunikaci. Stejně tak v Zádveřicích­.
U Vizovic vede severní trasou v zářezu a na město se napojuje mimoúrovňovou křižovatkou. Mezi Lhotskem a Bratřejovem vede jižně od těchto obcí. U Pozděchova využívá trasa jižní úbočí Vizovických vrchů a počítá se s řadou tunelů a mostů. ČR opouští prolukou mezi obcemi Horní Lideč a Valašské Příkazy, což je zároveň jedinou prolukou, kam nezasahuje území CHKO Beskydy a Bílé Karpaty.

Zelená varianta (alternativa pro Lípu)

Směrově se od základní varianty neliší. Jen v úseku mezi Veselou a Zádveřicemi se odlišuje výškovým řešením
s ohledem na alternativní mimoúrovňovou křižovatku Lípa. Změnil by se i počet mostů.

Hnědá varianta (alternativa pro Zádveřice)

V úseku Zádveřice–Vizo-vice varianta nepočítá s využitím stávající silnice, ale s vedením souběžné komunikace. Poloha a tvar mimoúrovňové křižovatky Lípa a Vizovice se od základní varianty neliší.

Fialová varianta (alternativa pro Vizovice)

Pocítily by ji především Vizovice. Tato trasa vede dál od Vizovic a navíc tunelem. Nevýhodou je chybějící přímé napojení Vizovic na R49.

Oranžová varianta (alternativa pro Lhotsko)

Silnice by vedla jižněji, než je plánována základní varianta. Jedná se také o variantu vedenou v tunelu. Na tuto alternativu by mohla navázat další alternativní trasa. Tmavě modrá varianta Bratřejov.

Tmavě modrá varianta (alternativa pro Bratřejov)

Oproti základnímu návrhu vede severněji a vyhýbá se stávající zástavbě. Trasa prochází prolukou mezi lokalitou Končiny a Na Chrámečném.

Světle modrá varianta (alternativa pro Pozděchov)

V oblasti mezi Pozděchovem a Bratřejovem by vedla silnice blíže k obcím, ale z větší části mimo přírodní park Vizovické vrchy. Vzhledem
k velkému klesání jsou u této varianty navržené únikové trasy.

Mapa variant R49

Autor: Lukáš Fabián

1.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies