VYBERTE SI REGION

Lidé, nebo zvěř? Silnice R49 budí vášně

Zádveřice-Raková – Ochránit především nedotčenou přírodu Vizovických vrchů, Beskyd a Bílých Karpat, nebo starousedlíky? Do nezáviděníhodné situace se nyní dostali projektanti silnice R49, konkrétně závěrečného úseku z Lípy ke slovenské hranici. Žádná z navržených variant totiž neochrání stoprocentně lidi i přírodu.

1.7.2013
SDÍLEJ:

Stavba R49. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Slavík Matěj

Právě v sobotu probíhalo v Zádveřicích veřejné projednání vlivu této stavby na životní prostředí. Debaty se zúčastnila asi stovka místních, kterým však z obrovského množství informací musela jít hlava kolem. Na jednání se lidé dozvěděli především preferované varianty. O žádné však není dosud definitivně rozhodnuto.

„Celý úsek z Hulína až ke Slovensku bude měřit 60 kilometrů. Půjde o velmi náročnou stavbu, především svým hornatým profilem. V nejvyšším bodě budou auta překonávat nadmořskou výšku
 660 metrů. Počítá se s celou řadou tunelů, sjezdů, mimoúrovňových křižovatek a mostů. Jeden z nich by mohl měřit až 750 metrů," uvedl ředitel zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek. Vliv stavby na životní prostředí posuzoval odborník Tomáš Bajer.

„Musím přiznat, že to byla nejnáročnější stavba, kterou jsme kdy posuzovali. Máme k ní na 290 výhrad či připomínek. Například není dosud vyřešeno, kde by skončily čtyři miliony kubíků odtěžené zeminy," poznamenal Bajer. To je třináckrát více zeminy, než bylo odtěženo ze dna Luhačovické přehrady.

„Nelíbí se nám, že by u nás končila jedna stavba, úsek Fryšták–Lípa, a hned začínala další. Nesouhlasíme s tvrzením, že v dotčených obcích ubude aut. Přece pokud se nepostaví mimoúrovňová křižovatka v Pozděchově, tak všichni budou na Vsetín jezdit dál přes Vizovice," domnívá se Lubomír Kokeš, starosta Zádveřic-Rakové. S jeho připomínkami souhlasili také přítomní občané. „Pořád se vymlouvají na nedostatek peněz. Když nemají na to, aby mohli ochránit lidi pořádně, ať nic nestaví," shodli se místní.

Stavba R49 z Lípy ke slovenské hranici bude rozdělena do tří etap. U hraničního přechodu Střelná se pak silnice R49 má v budoucnu napojit na plánovanou silnici R6.

Náhled mapy variant R49

Červená, či modrá? Cesta R49 má řadu variant

Jednou z odboček takzvané Moravské křižovatky je i silnice R49 z Hulína směrem ke slovenské hranici. Celá bude měřit 60 km. Zatímco u Fryštáku se už řeší konkrétní problémy stavby,
o defi­nitivní podobě trasy od Lípy na Slovensko zatím rozhodnuto není. Deník přináší přehled základních variant.

Trasa úseku R49 z Lípy
ke státní hranici je vyznačena takzvanou červenou nebo také základní variantou. „Červený" návrh však může v některých úsecích nahradit alternativní varianta. Rozdíly jsou v umístění sjezdů, v počtu či délce tunelů nebo
ve vzdálenosti silnice od obcí.

Červená varianta

V úseku Slušovice–Lípa využívá stávající komunikaci. Stejně tak v Zádveřicích­.
U Vizovic vede severní trasou v zářezu a na město se napojuje mimoúrovňovou křižovatkou. Mezi Lhotskem a Bratřejovem vede jižně od těchto obcí. U Pozděchova využívá trasa jižní úbočí Vizovických vrchů a počítá se s řadou tunelů a mostů. ČR opouští prolukou mezi obcemi Horní Lideč a Valašské Příkazy, což je zároveň jedinou prolukou, kam nezasahuje území CHKO Beskydy a Bílé Karpaty.

Zelená varianta (alternativa pro Lípu)

Směrově se od základní varianty neliší. Jen v úseku mezi Veselou a Zádveřicemi se odlišuje výškovým řešením
s ohledem na alternativní mimoúrovňovou křižovatku Lípa. Změnil by se i počet mostů.

Hnědá varianta (alternativa pro Zádveřice)

V úseku Zádveřice–Vizo-vice varianta nepočítá s využitím stávající silnice, ale s vedením souběžné komunikace. Poloha a tvar mimoúrovňové křižovatky Lípa a Vizovice se od základní varianty neliší.

Fialová varianta (alternativa pro Vizovice)

Pocítily by ji především Vizovice. Tato trasa vede dál od Vizovic a navíc tunelem. Nevýhodou je chybějící přímé napojení Vizovic na R49.

Oranžová varianta (alternativa pro Lhotsko)

Silnice by vedla jižněji, než je plánována základní varianta. Jedná se také o variantu vedenou v tunelu. Na tuto alternativu by mohla navázat další alternativní trasa. Tmavě modrá varianta Bratřejov.

Tmavě modrá varianta (alternativa pro Bratřejov)

Oproti základnímu návrhu vede severněji a vyhýbá se stávající zástavbě. Trasa prochází prolukou mezi lokalitou Končiny a Na Chrámečném.

Světle modrá varianta (alternativa pro Pozděchov)

V oblasti mezi Pozděchovem a Bratřejovem by vedla silnice blíže k obcím, ale z větší části mimo přírodní park Vizovické vrchy. Vzhledem
k velkému klesání jsou u této varianty navržené únikové trasy.

Mapa variant R49

Autor: Lukáš Fabián

1.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath
1 18

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Joe Biden
3

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Rumburk – Již za rok a půl by mohli nastoupit první studenti do nového oboru na vyšší odborné škole ve Varnsdorfu. Studovat by v něm měly budoucí zdravotní sestřičky.

Kavárník Ondřej Kobza: Jsem jezuitský podnikatel

V pražském kavárenském podhoubí nenajdete známější jméno. Ondřej Kobza má hrst plnou nápadů. Jeho tvář, nejprve spojenou s vršovickým podnikem Café V lese, začíná poznávat celá země, kterou v posledních letech rozehrál projekt Piána na ulici. Kobza má originální pohled na byznys, podporuje levicové ideje, věří v občanskou společnost i v sílu jednotlivce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies