VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé se v autobusech poutají zcela výjimečně

Zlínský kraj - Bezpečnostní pásy jsou už dnes součástí každého nového a především dálkového autobusu. Tohoto bezpečnostního opatření, které může zachránit život, si ale mnozí cestující buď vůbec nevšimnou, nebo jej ignorují.

7.9.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Za nepoužití pásů v autobuse meziměstské či dálkové dopravy hrozí pokuta až dva tisíce. Dopravci s tím většinou nic nenadělají

„Ráno jsem jela po dlouhé době jedním z novějších autobusů, kde už jsou pásy. Dokud mi však kamarádka neukázala pověšenou ceduli u řidiče, po-dle které se cestující musejí připoutat, ani jsem si neuvědomila, že v autobusech něco takového je potřeba," přiznala cestující Hana Pokorná.

Podle jejích slov však byly s přítelkyní jediné, kdo pásy použil. „Když jsem se podívala okolo sebe, nikdo je neměl zapnuté," dodala. Přitom při nečekaném nárazu autobusu do překážky na cestě může pás zabránit zranění nebo smrti cestujícího.

„Při nárazu se stane s člověkem to samé co v autě. Letí tedy dopředu a při velkém nárazu může dokonce zdemolovat sedadlo. Zranit se může člověk také o kovové části sedadla," informoval koordinátor Besipu pro Zlínský kraj Zdeněk Patík.

Důvodem jejich instalování v nových autobusech může být pokrok i větší hustota dopravy.

„Provoz je v současnosti složitější a na bezpečnost bude kladen důraz čím dál víc," myslí si ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. Ve starších a příměstských autobusech však pásy nejsou a nemusejí se ani domontovávat.

„Je zbytečné montovat pásy do linkových autobusů nebo MHD, kde lidé nasednou a po pár kilometrech zase vystupují. Na druhou stranu u linkových autobusů sice nejsou bezpečnostní pásy, nicméně jsou na sedadlech madla, za která je cestující povinen se držet," poznamenal ředitel osobní dopravy firmy Krodos Květoslav Nábělek.

Na dálkových linkách upozorňují

U dálkových autobusů ale podle něj řidič vždycky cestující upozorní, aby se připoutali. Posléze už to však nekontroluje. „Za připoutání si totiž zodpovídá sám cestující," doplnil Nábělek.

S tím souhlasí i mluvčí uherskohradišťské policie Aleš Mergental.

„Cestující má povinnost se za jízdy připoutat, pokud je vozidlo vybaveno bezpečnostními pásy. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta až dva tisíce korun. Stejně tak hrozí pokuta dopravci, respektive řidiči, který je povinen před jízdou poučit cestující, aby byli připoutáni. Jestliže to neudělá, pokutu bude platit on," informoval Mergental, který dodal, že už takový případ v minulosti měli.

Každý dopravce má svůj způsob, jak cestující na jejich povinnost upozornit. „Kromě vyvěšené cedulky u nás řidiči také hlásí, že se musí cestující připoutat a také to posléze zkontrolují," uvedla vedoucí divize autobusové dopravy ČSAD Uherské Hradiště Petra Jiříková. Ještě důslednější jsou však ve Student Agency.

Cestující před jízdou kontroluje stewardka

„V podmínkách pro cestování s námi je, že se cestující musí před jízdou připoutat. V autobuse dále svítí transparent a navíc to ještě kontroluje i stewardka. Z pohledu dopravce musíme učinit maximum pro bezpečnost cestujících," sdělil mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj. Někdy jsou však kontroly při jízdě nemožné.

„Pokud jede v autobuse jen jeden řidič, není v jeho silách připoutání kontrolovat. Pokud by jeli například se zájezdovým autobusem dva řidiči, tak už to ten druhý zkontrolovat může," vysvětlil Holubář.

ANNA MACHÁČOVÁ

Autor: Redakce

7.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
2 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies