VYBRAT REGION
Zavřít mapu

MHD zdarma ve Zlíně? Zatím ne

Zlín, Otrokovice - Estonská metropole Tallin se stane od příštího roku prvním hlavním městem v Evropské unii, kde bude městská hromadná doprava (MHD) zdarma.

30.8.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Provoz trolejbusů a autobusů DSZO nyní stojí 263 milionů ročně a města dotují necelou polovinu této částky

V České republice vyšla už loni cestujícím podobným způsobem vstříc i radnice ve Frýdku-Místku. Můžeme se na MHD zdarma těšit i ve Zlíně a Otrokovicích? Podle vedení obou měst zatím ne. Většina oslovených cestujících by ale přepravu „za hubičku" přivítala.

„Jsme si vědomi, že jde o výjimečný postup. Chceme ale motivovat motoristy, aby využívali MHD, a šetřili tak životní prostředí," zdůvodnil upřednostňování MHD před popojížděním poloprázdnými automobily frýdecko-místecký náměstek primátora Michal Novák.

Bezplatná jízdenka by zdražila jiné věci

Zlínský primátor Miroslav Adámek ale nevidí zavedení MHD zdarma v našem regionu jako reálné. „Nic není zadarmo. Pokud se za některé věci neplatí, jiné jsou o to dražší. Platí to i v hromadné dopravě," vysvětlil Adámek. Podobný názor měl i otrokovický starosta Miroslav Budek.

„Jako občan bych MHD zdarma přivítal. Ale mělo by to sociální dopady. Pak by šlo méně peněz do sportu, do kultury a sociální oblasti. Jsou to spojité nádoby. Ale chápu i dlouhodobé výhody," odpověděl Budek.

Podle některých prognostiků by byla MHD zdarma lékem na mnohé. Města by byla méně přecpaná automobily.

Například Zlín nyní dusí osmdesát tisíc automobilů. Nemuselo by se taky vynakládat tolik desítek milionů na stavby a opravy silnic, snížila by se nehodovost, zlepšila kvalita ovzduší.

Provoz MHD stál loni města Zlín, Otrokovice a obec Želechovice nad Dřevnicí 263 milionů korun.

„Zlín dotoval MHD částkou 93 milionů, Otrokovice 14 miliony, Želechovice nad Dřevnicí necelým milionem a Zlínský kraj částkou pět milionů korun," sdělil mluvčí Dopravní společnosti Zlín Otrokovice (DSZO) Vojtěch Cekota.

Zbývající přibližně stomilionovou sumu zaplatili cestující, když si koupili lístky a průkazky. Nejběžnější jednorázová dvacetiminutová jízdenka na trolejbus nebo autobus stojí ve Zlíně, Otrokovicích a Želechovicích 12 korun.

Projekt MHD zdarma už v ČR odstartovali ve Frýdku-Místku.

Bezplatně jezdit mohou ale jen ti obyvatelé, kteří prokázali bezdlužnost vůči městu a zaplatili roční manipulační poplatek 300 korun.

MARTIN LAVAY

Autor: Redakce

30.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mistrovské oslavy v Brně. Hokejisté Komety přijeli mezi fanoušky na zaplněný Zelný trh v otevřeném autobuse.
AKTUALIZOVÁNO
81

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

Eliška Kolečkářová vzpomíná na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Komunisti její rodině v roce 1951 vzali statek na Hodonínsku. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval.
9

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

DOTYK.CZ

Kandidát na šéfa ČT Dvořák: do televize se vrátili respektovaní tvůrci

Představujeme jednotlivé finalisty volby generálního ředitele České televize. Všichni odpovídali na tytéž otázky, jež se týkaly jak zhodnocení současné podoby veřejnoprávní televize, tak i jejich vlastní vize. Dnes odpovídá současný generální ředitel České televize Petr Dvořák.

Vzpomínky na legendární jízdu Hanzelky a Zikmunda

Oslavy 70. výročí startu slavné cestovatelské výpravy proběhly v centru Zlína. Krátce po 18. hodině přijela kolona historických Tater.

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Jako obrovští křečci se mohli cítit muži, kteří v sobotu odpoledne poháněli jeřáb při stavbě beranidla na Špilberku. Desetimetrové dřevěné součásti stroje totiž zvedali pomocí otočného kola, které rozhýbali díky vlastní chůzi v něm. Středověký jeřáb použili na zvedání dílů dobového beranidla k zatloukání pilotů. Oba stroje postavili jako součást výstavy Stavba jako Brno a návštěvníci je na hradě uvidí až do konce roku.

AKTUALIZOVÁNO

Bude to o prsa. Francie žije prezidentskými volbami. Rozhodnou nerozhodnutí?

Jen pár procent. Takový je rozdíl mezi kvartetem, který se pere o post prezidenta Francie. Bude to centrista Emanuel Macron, pravicový François Fillon, extrémistická Marine Le Penová, nebo ultralevicový Jean-Luc Mélenchon?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies