VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na Hostýnsku chtějí cesty solit. Inertní posyp není vždy dostačující

Bystřicko - Pohádková pravda o tom, že sůl je nad zlato, platí i z hlediska udržování cest na Kroměřížsku. Právě po soli jako posypovém materiálu totiž volají v Hostýnských vrších policisté i provozovatelé tamních ski areálů. Používat ji ale silničáři nemohou.

19.3.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

"Letos to byla katastrofa. V zimě se sem lidé špatně dostávali, ale poslední týden naší sezony to bylo nejhorší,“ konstatovala Jana Odvršová ze Ski areálu Tesák. Právě v uvedené době totiž namrzla cesta pod Tesákem a zhruba půlkilometrový úsek byl špatně sjízdný.

„Lyžaři, kteří sem jezdí třeba směrem od Zlína, si na cestu na Chvalčov stěžují. Trasa od Zlína je podle nich sjízdnější,“ krčí rameny Odvršová.

Také policistům by prý chemický posyp zjednodušil život. „My bychom ho určitě uvítali,“ řekl Deníku vedoucí Obvodního oddělení policie v Bystřici pod Hostýnem Eduard Dlhopolček.

Právě chemický posyp by podle něj totiž vyřešil třeba problém s auty, která se na vrstvě sněhu s oblibou prohánějí mezi Chvalčovem a Trojákem.

„Sůl by sníh rozpustila a problém se závodníky by to vyřešilo,“ míní Dlhopolček.

Jenže solit silnice v Hostýnských vrších není možné.

„Jedná se o přírodní park a tam je možné udržovat v zimě komunikaci pouze inertním posypem. Výjimka může nastat pouze v kalamitních situacích,“ potvrdil vedoucí odboru životního prostředí radnice v Bystřici pod Hostýnem Milan Oslzla.

Stejně na tom jsou Hostýnské vrchy také ze strany od Zlína. Krátké úseky, na nichž se solí, připustil pouze jednatel Správy a údržby silnic Vsetínska Jaromír Kořistka.

„Příjezdová cesta na Troják se udržuje inertně. Jakmile ale tento posyp není účinný, třeba když povrch pokryje vrstva ledu, silnici solíme,“ přiznal jednatel. 

Vedoucí obvodního oddělení v Bystřici pod Hostýnem Eduard Dlhopolček řekl ve svém rozhovoru pro Deník:

Podle výzdoby aut bylo jasné, co v horách řidiči dělají

V Hostýnských vrších se prohánějí auta a na čerstvé sněhové pokrývce si docela nebezpečným způsobem zkouší své řidičské dovednosti.

Tomuto tématu se v minulých vydáních věnoval také Kroměřížský deník. Kolik aut se podařilo přistihnout a jak se policie k problému postavila, přiblížil v rozhovoru vedoucí obvodního oddělení policie v Bystřici pod Hostýnem Eduard Dlhopolček.

Kdy se problémy s nelegálními závodníky objevily?

Zaznamenali jsme je již v roce 2010, a samozřejmě loni. Začali jsme je řešit opětovně okolo 17. ledna letošního roku.

Kolik aut jste na Hostýnsku přistihli?

Zadokladovali jsme jich sedm. Co se týká typů, byla to Škoda Favorit, Felicia, Mazda 626 nebo Lancia Thema. Víme taky o tom, že tam jezdí jedno Subaru. Někteří měli auta sportovně upravena, měli na nich vlaječky a nápisy oznamující, jakou má řidič krevní skupinu. Tohle myslím úplně vysvětluje, proč v horách byli.

Odkud řidiči přijeli?

Byli z Přerovska, z Hulína, ale i ze Zlína. Jeden z nich se přiznal, že si byl vyzkoušet jízdu na kluzkém povrchu.

Jaké opatření konkrétně jste zvolili?

Zmapovali jsme, kdy se na horách jezdí. Potvrdili jsme si, že základním podmínkou je čerstvá sněhová pokrývka, kdy ještě nestihnou vyjet silničáři. Čekali jsme tedy, až napadne sníh, věděli jsme, že vyjíždějí někdy kolem sedmé, půl osmé a taky kolem desáté večer. Utvořili jsme dvoučlenné hlídky a hlídalo se teritorium.

Zhruba tři týdny jsme tam v té době byli po večerech v kuse.Kontrolovali jsme technický stav zastavených vozidel, nikdo neměl hřeby na kolech a všichni měli zimní pneumatiky.

Jsme rádi, že jsme ustanovili auta a pochytali jak amatéry, tak i zkušené jezdce ve speciálně upravených autech. Po tomto opatření se pro letošek podařilo problém odstranit.

Které složky policie se na řešení problému podílely?

Opatření jsme nedělali jenom my. Spolupracovali jsme s Dopravním inspektorátem Územního odboru Kroměříž, a navíc spolupracovalo i Oddělení silničního dohledu Odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství Policie ČR Zlínského kraje.

Jakou rychlostí tito řidiči po horách jezdili?

Nebyly nějak extrémní, změřit je ale bylo problematické. Je však logické, že v zatáčkách moc rychle jet nemohli. Nebezpečí bylo spíš v tom, že někdo mohl vyjet z protisměru, některý z nic netušících řidičů se mohl leknout a zpanikařit. Ohrožen může být i samotný „závodník“. Do cesty mu může skočit zvěř a výjimkou není v této oblasti ani spadlý strom na cestě.

Úplně vyřešen ale asi problém není…

Asi ne. Těžko říct, co bude příští rok. Je pravděpodobné, že to opět někdo zkusí. Těm, které jsme přistihli, jsme ale řádně vysvětlili, že se takto chovat nesmí. Problém však nastává i na jaře a v létě. To se totiž zejména o víkendech Bystřice tak říkajíc přesune na Hostýnské vrchy a pohybuje se tam pět až deset tisíc lidí.

Potom řešíme problémy s motorkáři a čtyřkolkáři, kteří jezdí bez registračních značek, bez přileb a často i pod vlivem alkoholu. Navíc na lesních cestách, kde nemají co dělat, a přímo ohrožují pěší turisty. Odlétnuvší kámen od kola může letět dvacet až třicet metrů a někomu způsobit vážné zranění.

Proto budeme pořádat i s dopravním inspektorátem cílené akce, které budeme kromě nezodpovědných motorkářů a čtyřkolkářů směřovat i na cyklisty. I ti se totiž často chovají na turistických cestách nebezpečně.

Autor: Jana Rohanová

19.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Mečiar
AKTUALIZOVÁNO
6

Sporné Mečiarovy amnestie. Slovenští poslanci otevřeli cestu k jejich zrušení

Mapa republiky
6

Na sněhovém poli Mapa republiky je téměř 10 metrů sněhu

Vyceněné zuby a vypoulené oči. Ronaldova busta terčem vtípků

Při slavnostním pojmenování letiště na Madeiře po Portugalci Cristianu Ronaldovi vzbudila velkou pozornost fotbalistova busta, která se stala terčem kritiky i mnoha internetových vtípků. Sochař Emanuel Santos hájí výtvor tím, že se řídil zadáním hvězdného útočníka Realu Madrid, a tvrdí, že sám Ronaldo byl s výsledkem spokojený.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Marksová: Opatření vůči řidičům hraničí se šikanou. Oplatíme stejnou mincí

Česká republika a Slovensko jsou připraveny zavést protiopatření vůči některým zemím kvůli jejich požadavkům na české řidiče při vyslání do ciziny. Šoféři z některých starých unijních států by tak pro jízdu po českém a slovenském území potřebovali různé doklady v češtině a slovenštině. Novinářům to dnes řekla ministryně práce Michaela Marksová.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies