VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na vsetínském vlakovém nádraží se uleví jen nevidomým. Přibudou orientační prvky

Vsetín - Neutěšený stav vlakového nádraží ve Vsetíně se v nejbližší době nezmění. Na částečné zlepšení se mohou těšit jedině lidé se zrakovým postižením. Pro ně ještě letos na nástupištích i v nádražní budově přibudou vodicí lišty či dálkově ovládané akustické orientační majáky.

19.1.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Renata Hajdová

Umístění prvků, které zrakově hendikepovaným usnadní orientaci, prosazuje Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých (SONS). Podle Dagmar Filgasové z její vsetínské pobočky se jedná o dočasné, zato nenákladné řešení. „Nejde o horentní sumy. Ceny akustických majáků se podle zvoleného typu pohybují v desítkách tisíc korun," uvedla Dagmar Filgasová.

Pro zrakově postižené ale znamenají neocenitelnou pomoc. Ze zvukových signálů se nevidomý například dozví, na kterém nástupišti se právě nachází či kterým směrem se má vydat k pokladně nebo na toaletu.

Podobná čidla jsou už i na poště

„Na vsetínském nádraží se toto zařízení objeví ve druhém pololetí tohoto roku," odhadla Dagmar Filgasová z organizace nevidomých.

Doplnila, že podobnou technikou už je ve Vsetíně vybavená budova pošty. Další jsou ve Valašském Meziříčí. Cílem SONS ovšem je, aby prvky usnadňující orientaci zrakově postiženým mělo do budoucna co nejvíce veřejných institucí.

Instalace akustických majáků či vodicích lišt však nevyřeší zásadní problém vsetínského vlakového nádraží. Tím je celkový žalostný stav nádražní budovy i jednotlivých nástupišť.

„Vsetínské nádraží je zaostalé. Chybí tady podchody, jako jsou v jiných větších městech. Cestující přebíhají k vlakům přímo přes koleje. Je to nebezpečné," všiml si Pavel Daněk ze Vsetína.

Lidé často kritizují také výškový rozdíl mezi peronem a nástupními schody vlaků. Problémy s tím nemají jen postižení. „I pro zdravého člověka je takovýto nástup a výstup obtížný a představíme-li si, že má do vlaku nastoupit nevidomý nebo vozíčkář, takový člověk musí být zoufalý," uznal na nedávné schůzce se zástupci SONS, Českých drah i Správy železniční dopravní cesty místostarosta Vsetína Petr Kořenek. Stejné je to po- dle něj u matek s kočárky či seniorů.

Jediným řešením je rekonstrukce vlakového nádraží. Ta však předpokládá investici ve výši téměř jedné miliardy korun. „Bez dotací to nebude možné," netajil místostarosta Kořenek s tím, že jedinou šancí je zařazení přestavby nádraží ve Vsetíně do Operačního programu Doprava II, který umožní v letech 2014 až 2020 čerpat peníze z Evropské unie. Právě o této možnosti se podle Kořenka dlouhodobě jedná.

Jednání o opravách však opakovaně narážejí na majetkové vztahy. Nejprve je totiž nutné dokončit převod nádraží z majetku Českých drah pod křídla Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), který se také již delší dobu připravuje.

Do jeho dokončení má co mluvit vláda. Kdy tak učiní, není známo. „Současná vláda toto rozhodnutí již velmi pravděpodobně nepřijme. Takže časový horizont zahájení převodu nyní nedokážu byť jen odhadovat," uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Některé nádražní budovy ve velkých železničních uzlech navíc i nadále zůstanou v majetku drah. „Netuším, jaký další osud čeká právě vsetínské nádraží. Seznam majetku určeného k převodu je sice již vytipovaný, ale není definitivní. Proto nemohu poskytnout bližší informace," uvedl Illiaš s tím, že SŽDC má v úmyslu použít peníze z Evropské unie na přestavby současných nádražních budov na přestupní terminály. „Z Operačního programu Doprava jsme zároveň schopni také opravit omezený počet budov," dodal mluvčí.

Také mluvčí Českých drah Kateřina Šubová předpokládá, že se převodem majetku bude zabývat až nová vláda. „Nebyl stanoven žádný přesný termín ani podmínky převodu. My do konečného rozhodnutí nebudeme zahajovat žádné větší investice, rekonstrukce a podobně. Provádíme jen běžnou údržbu," řekla Kateřina Šubová.

Autor: Michal Burda

19.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Exekuce.
DOTYK.CZ

Většina úvěrových firem jsou predátoři. Exekucím čelilo 843 tisíc lidí

Příznivci fašistického diktátora Franka se typického pozdravu nezdávají ani v 21. století.
7 5

Hajlování i hymna fašistů: ve Španělsku pochovali Frankova ministra

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda kamionů uzavřela dálnici D1 u Brna. Zemřel řidič dodávky

/FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl muž středního věku, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna musí z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dálnice je v tomto směru neprůjezdná.

Útoky na městské úředníky: Paní, která plive, pán, který vyhrožuje smrtí

Paní, která v rozčílení plive po lidech, nadávky nejhrubšího zrna či dokonce útok pěstmi, výhrůžky smrtí za to, že jisté dámě odmítli kopírovat její soukromé dokumenty. Vítejte v kancelářích a dalších prostorech k jednání s veřejností na místních radnicích a magistrátech.

AKTUALIZOVÁNO

Drábová zůstane zastupitelkou, rozhodli její kolegové. Nyní má slovo Chovanec

Středočeští radní na mimořádném jednání odmítli zbavit mandátu zastupitelky Danu Drábovou (STAN), která zároveň vykonává funkci předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost. Na neslučitelnost těchto funkcí před časem upozornil ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD).

AUTOMIX.CZ

Češi oživují legendy v jedinečných obrazech. Jsou jako "živé", podívejte se

Také vám přijde škoda, že ikonické momenty zlaté éry motorsportu jsou často k vidění jen na starých, často jen černobílých fotografiích a v dost omezené kvalitě? Už nemusíte smutnit, existují totiž lidé, kteří umí tyto příběhy reprodukovat v naprosto mimořádné kvalitě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies