VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nemuselo se to stát, říká svědek tragédie na leteckém dni v Holešově

Bořenovice /ROZHOVOR/ – Odborný popis sobotní tragédie na holešovském letišti poskytl Deníku dlouholetý modelář a pilot ultralightů Václav Kuba z Bořenovic, který byl přímo na místě.

13.8.2013
SDÍLEJ:

Václav Kuba byl svědkem havárie v Holešově.Foto: DENÍK/Pavla Klára Urbášková

UL Korzár byl zmenšeninou skutečného bojového letadla z druhé světové války. Originál letadla bojoval proti Japoncům a jejich spojencům.

Pilot s ultralightem přiletěl od Fryštáku, jaké bylo jeho přistání?

Když přistál na ploše, tak byl, jak se tomu odborně říká, dlouhý. Vjel do vysoké trávy na konci přistávací dráhy, celé se to houpalo, hrozně skákal, už to bylo skoro na rozbití. Když chtěl odletět na mateřské letiště do Štípy, někdo pilotovi řekl: Startuj obráceně, tedy čumákem k Martinicím. Čekal jsem tam s kamarádem na jeho start.

Jak tedy odstartoval?

Moc pěkně, hezky se odlepil. Stál jsem hned za páskou, takže jsem vše viděl na pár metrů. Stroj nabral výšku třicet metrů a levou zatáčkou se vracel do prostoru startu. Zároveň se zvětšoval náklon letadla. Viděl jsem pilotovi přímo do očí. Náklon letadla se stále zvětšoval až na 90 stupňů. Byl jsem pak už skoro sprostý, říkal jsem kamarádovi, dívej se, co ten blázen dělá. Na okamžik úplně přepadl přes 90 stupňů a v ten moment se to stalo. Během popisovaného letu to vypadalo, že se dívá přímo na mě. Ale to jsem netušil, že asi patnáct metrů ode mne stála jeho rodina. To jsem zjistil, až jak spadl. Uslyšel jsem hrozný křik, tak mi to došlo.

Vybuchlo letadlo po pádu?

Začalo to hořet, ale až za několik vteřin, výbuch žádný nebyl. Ta rána samotná byla taková tupá. Dopadová rychlost mohla být tak sto, sto dvacet kilometrů v hodině. Stroj dopadal pod úhlem asi padesáti stupňů. Nešel jsem k letadlu, pilotovi nebylo už pomoci. Jen jsem zařval, ať přinesou minimax.

Mohl pilot ještě situaci nějak zachránit?

Měl na to pět vteřin, v té době mohl něco udělat, let srovnat. Kdyby to srovnal, tak by třeba urval podvozek, ale mu to asi vůbec nedošlo. Nezareagoval nijak, křidýlka ani kormidla se ani nepohnula.Někdo tam říkal, že měl na tomto stroji nalítané asi tři hodiny. To by neměl být problém, i když se učil určitě lítat na něčem jiném, tak by mu pak mělo být jedno, do čeho sedne. Určitě neměl výcvik na mimořádné situace, ale pád a vývrtka patří do výcviku základního.

Související Muže, který zahynul v letadle v Holešově, stíhala policie za drogyNa leteckém dni v Holešově havaroval ultralight, pilot zahynul

Autor: Pavla Klára Urbášková

13.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Bělobrádek.
18 8

Bělobrádek: Minimální mzdu dramaticky zvedat nebudeme

Prezident ČR Miloš Zeman.
7

S prací prezidenta je spokojena více než polovina Čechů, tvrdí průzkum

Volby ve Francii ONLINE: obrovský zájem voličů, měl by pomoci Macronovi

Lid Francie hlasuje v prvním kole voleb, je o ně bezprecedentní zájem. Ve volebních místnostech se tvoří fronty, jaké nebyly k vidění posledních 36 let. Podle politilogů to pomůže centristovi Emanuelu Macronovi. V desítkách evropských měst se demonstruje na podporu EU, tedy proti Le Penové. Favoritce voleb se povedl nepochopitelný lapsus - nestihla zaslat své plakáty do volebních místností v zahraničí.

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

Po uzavření intervencí se mezi politiky i byznysmeny otevírá otázka přijetí eura. Je prioritou i pro Svaz průmyslu a dopravy. Česko se při svém vstupu do EU zavázalo euro přijmout. Proti zavedení evropské měny je ministr financí Andrej Babiš.

Inkluze není nepřítel, dojímá příběh chlapce s vzácným syndromem

/ROZHOVOR, VIDEO/ Nechci pro své dítě nic speciálního, chci jen, aby měl stejnou šanci, jako ostatní.  Tato slova napsala Hana Kubíková z Liberce. Maminka kluka se vzácným Wiliamsovým syndromem. Už několik let se snaží své okolí přesvědčit, že inkluze nemusí být strašákem. „Člověk může hodně dokázat, pokud to aspoň zkusí," říká.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies