VYBERTE SI REGION

Nemuselo se to stát, říká svědek tragédie na leteckém dni v Holešově

Bořenovice /ROZHOVOR/ – Odborný popis sobotní tragédie na holešovském letišti poskytl Deníku dlouholetý modelář a pilot ultralightů Václav Kuba z Bořenovic, který byl přímo na místě.

13.8.2013
SDÍLEJ:

Václav Kuba byl svědkem havárie v Holešově.Foto: DENÍK/Pavla Klára Urbášková

UL Korzár byl zmenšeninou skutečného bojového letadla z druhé světové války. Originál letadla bojoval proti Japoncům a jejich spojencům.

Pilot s ultralightem přiletěl od Fryštáku, jaké bylo jeho přistání?

Když přistál na ploše, tak byl, jak se tomu odborně říká, dlouhý. Vjel do vysoké trávy na konci přistávací dráhy, celé se to houpalo, hrozně skákal, už to bylo skoro na rozbití. Když chtěl odletět na mateřské letiště do Štípy, někdo pilotovi řekl: Startuj obráceně, tedy čumákem k Martinicím. Čekal jsem tam s kamarádem na jeho start.

Jak tedy odstartoval?

Moc pěkně, hezky se odlepil. Stál jsem hned za páskou, takže jsem vše viděl na pár metrů. Stroj nabral výšku třicet metrů a levou zatáčkou se vracel do prostoru startu. Zároveň se zvětšoval náklon letadla. Viděl jsem pilotovi přímo do očí. Náklon letadla se stále zvětšoval až na 90 stupňů. Byl jsem pak už skoro sprostý, říkal jsem kamarádovi, dívej se, co ten blázen dělá. Na okamžik úplně přepadl přes 90 stupňů a v ten moment se to stalo. Během popisovaného letu to vypadalo, že se dívá přímo na mě. Ale to jsem netušil, že asi patnáct metrů ode mne stála jeho rodina. To jsem zjistil, až jak spadl. Uslyšel jsem hrozný křik, tak mi to došlo.

Vybuchlo letadlo po pádu?

Začalo to hořet, ale až za několik vteřin, výbuch žádný nebyl. Ta rána samotná byla taková tupá. Dopadová rychlost mohla být tak sto, sto dvacet kilometrů v hodině. Stroj dopadal pod úhlem asi padesáti stupňů. Nešel jsem k letadlu, pilotovi nebylo už pomoci. Jen jsem zařval, ať přinesou minimax.

Mohl pilot ještě situaci nějak zachránit?

Měl na to pět vteřin, v té době mohl něco udělat, let srovnat. Kdyby to srovnal, tak by třeba urval podvozek, ale mu to asi vůbec nedošlo. Nezareagoval nijak, křidýlka ani kormidla se ani nepohnula.Někdo tam říkal, že měl na tomto stroji nalítané asi tři hodiny. To by neměl být problém, i když se učil určitě lítat na něčem jiném, tak by mu pak mělo být jedno, do čeho sedne. Určitě neměl výcvik na mimořádné situace, ale pád a vývrtka patří do výcviku základního.

Související Muže, který zahynul v letadle v Holešově, stíhala policie za drogyNa leteckém dni v Holešově havaroval ultralight, pilot zahynul

Autor: Pavla Klára Urbášková

13.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath
1 18

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Joe Biden
3

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Rumburk – Již za rok a půl by mohli nastoupit první studenti do nového oboru na vyšší odborné škole ve Varnsdorfu. Studovat by v něm měly budoucí zdravotní sestřičky.

Kavárník Ondřej Kobza: Jsem jezuitský podnikatel

V pražském kavárenském podhoubí nenajdete známější jméno. Ondřej Kobza má hrst plnou nápadů. Jeho tvář, nejprve spojenou s vršovickým podnikem Café V lese, začíná poznávat celá země, kterou v posledních letech rozehrál projekt Piána na ulici. Kobza má originální pohled na byznys, podporuje levicové ideje, věří v občanskou společnost i v sílu jednotlivce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies