VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obce na Valašsku už nemají peníze na dopravu. Víc přispívat nebudou

Valašsko, Zlínský kraj – Záměr Zlínského kraje získat z obcí více peněz na financování linkových autobusů a vlaků narazil na odpor.

12.10.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Iva Kovářová

Města a vesnice nyní přispívají na zajištění takzvané dopravní obslužnosti 70 korun na občana a rok. Vedení kraje ale požaduje navýšení na 85 korun v příštím roce a 100 korun v roce následujícím. Jinak hrozí omezováním spojů.

To zastupitelstvům měst a vesnic nelíbí. Mnozí více peněz, které mají sloužit jako úhrady prokazatelných ztrát dopravcům, posílat nechtějí.

Výhrady mají i oslovení lidé. „Byla by škoda, kdyby se měly spoje omezovat. Já využívám autobus při cestách do Velkých Karlovic. A to je hodně vytížený směr," řekla třeba Vlasta Hurtová ze Vsetína.

Částečná regulace by naopak nevadila Aloisii Melicharikové. „Jezdím spíše autem, takže by mne to nepostihlo. A je pravda, že některé autobusy jezdí poloprázdné," všimla si Vsetíňanka.

Nicméně zajištění dopravní obslužnosti by podle ní měl financovat stát nebo kraj. „Malé obce nemají v rozpočtech tolik peněz," je přesvědčená Aloisie Melichariková.

Vedení měst a vesnic reagují na snahu o zdražení rozdílně. Někde na návrh přistupují. Ovšem jen v obavách ze ztráty spojů. „Nezbývá nám, než se podvolit. V těch obcích, které odmítnou, nebudou autobusy zastavovat," řekl starosta Jablůnky Čeněk Hajný.

Se zdražováním se podle něj dalo počítat, protože nynější příspěvek neměnil nejméně od roku 2008. Starosta ale nabídl i jiné řešení, a to optimalizaci stávajících spojů. Některé autobusy totiž jezdí poloprázdné až prázdné, jiné zase přeplněné. „Stačilo by to lépe sledovat a posílit naplněné spoje a ubrat ty, které nejsou využívané," navrhoval starosta Jablůnky.

Stejný názor má Oldřich Surala, starosta Huslenek na Horním Vsacku. „Jsou období, kdy naším směrem zbytečně jede až pět nevytížených autobusů najednou. A ve stejnou dobu ještě vlak," řekl Oldřich Surala.

V jeho vesnici se zastupitelé vyslovili jasně proti zvyšování příspěvku. Nelíbí se jim mimo jiné neprůhlednost takového financování dopravy. „Když my dostaneme dotaci třeba jen deset tisíc, musíme doložit veškerá vyúčtování. Tady ale máme platit víc, ale žádné vyúčtování nikdy neuvidíme," upozornil starosta.

Podle něj také nikde není napsáno, že se nebudou rušit spoje i když obce budou platit více. „Zlínský kraj je navíc podle mých informací jediným, který po obcích příspěvky na dopravní obslužnost žádá. Pokud je tato informace pravdivá," poznamenal Surala.

Stejně jako v Huslenkách narazil požadavek kraje také ve Valašském Meziříčí. Tamní zastupitelé navýšení příspěvku odmítli. „Kraj nenabídl žádnou alternativu. Přitom o nevytížených autobusových a vlakových spojích například mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem, respektive Velkými Karlovicemi, nehodlá jednat," sdělila mluvčí meziříčské radnice Renata Votrubová.

Ve Vsetíně se zastupitelé tímto bodem ani nezabývali. „Materiál byl stažen z projednávání s tím, že zatím se jedná s krajem," vysvětlila mluvčí města Vsetín Jana Čadová.

Poloviční úspěch si Zlínský kraj připsal v Rožnově pod Radhoštěm. Tamní zastupitelé podpořili navýšení příspěvku na příští rok ze 70 na 85 korun na obyvatele. Další zdražení v roce 2015 už ale odmítli. „Dle platné smlouvy hradíme z rozpočtu města roční příspěvek na dopravu ve výši 1,18 milionu korun. Předpokládané navýšení pro rok 2014 tak bude z této částky na 1,43 milionu korun," sdělila starostka Rožnova Markéta Blinková.

Jednání Zlínského kraje s obcemi ještě zdaleka není u konce. Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Kučery je však zvýšení příspěvků od obcí nezbytné. „Náklady spojené s dopravní obslužností rostou a kraj nemá dost peněz na to, aby ji v současném rozsahu ať linkové autobusové dopravy nebo železniční dopravy zajistil v příštím roce a dalších letech," tvrdí Jaroslav Kučera.

Vedení kraje počítá se třemi opatřeními, která mají veřejnou dopravu stabilizovat. Prvním je redukce některých spojů na trasách, kde ve stejný čas jedou vlak i autobus. To se týká i trati Valašské Meziříčí – Rožnov. Další opatření se týká městské hromadné dopravy, kterou kraj v některých městech dotuje. To skončí.

Třetí opatření je právě diskutované zvyšování příspěvku na dopravní obslužnost. Podle Jaroslava Kučery je to nezbytné. „S obcemi, které schválí zvýšení jen na rok 2014, budeme jednat dál," řekl krajský radní. Samostatná jednání plánuje kraj i tam, kde navýšení neprošlo vůbec. „A i když to někteří starostové berou jako výhrůžku, my tam, kde se nepodaří navýšit prostředky na dopravu, budeme muset redukce linek udělat," netajil Jaroslav Kučera.

Na otázky Valašského deníku, mimo jiné zda nelze zajistit dopravní obslužnost bez zvyšování příspěvků od obcí, přišla z krajského úřadu prozatím spíše neurčitá odpověď. „K požadavku na informace ve věci jednání o navýšení příspěvku na dopravní obslužnost je třeba uvést, že vše je ve fázi jednání a zatím nejsou k dispozici relevantní údaje," reagovala mluvčí úřadu Gabriela Sýkorová-Dvorníková.

Doplnila, že na 17. a 18. října 2013 je naplánováno setkání vedení kraje se starosty obcí, kde se od dopravní obslužnosti bude jednat. Zároveň popřela poznámku starosty Huslenek Oldřicha Suraly, že je Zlínský kraj jediným v ČR, který příspěvek na dopravní obslužnost od obcí získává.

Autor: Michal Burda

12.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Napadení seniora.

Mladý cizinec zkopal seniora na zastávce. Nechtěl se nechat okrást

Auta OBSE, Ukrajina
AKTUALIZOVÁNO
50 9

Auto mise OBSE na Ukrajině najelo na minu. Řídil Čech. Jeden mrtvý

S prezidentem je spokojena více než polovina Čechů, tvrdí průzkum

S prací prezidenta republiky jako instituce je spokojeno 57 procent Čechů. Podle nadpoloviční většiny lidí Miloš Zeman plní předvolební sliby a je prezidentem všech občanů. O tom, že Zeman vytváří dobrý obraz Česka v zahraničí, je přesvědčeno 42 procent občanů. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění, který provedla agentura Kantar.

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

Po uzavření intervencí se mezi politiky i byznysmeny otevírá otázka přijetí eura. Je prioritou i pro Svaz průmyslu a dopravy. Česko se při svém vstupu do EU zavázalo euro přijmout. Proti zavedení evropské měny je ministr financí Andrej Babiš.

Rektora ČVUT chtějí senátoři odvolat, ohradil se proti nim

Rektor Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze Jan Konvalinka se ohradil proti nařčením členů Akademického senátu školy, kteří tento týden podali návrh na jeho odvolání. Reaguje v něm na deset bodů, které čtyři senátoři uvedli jako motiv pro jeho odvolání. Převažují v nich důvody týkající se napjatého hospodaření univerzity. Podle Konvalinky nejsou tvrzení pravdivá.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies