VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ombudsman má pomáhat oklamaným

Kroměřížsko – Podvodných prodejců také na Kroměřížsku stále přibývá. I proto úřady nově zavádí institut takzvaného Spotřebitelského ombudsmana: měl by sloužit lidem, kteří se dostali do problémů například s komplikovanými smlouvami telefonních operátorů anebo podvodnými prodejci.

8.6.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: Deník

„Nejedná se o konkrétní osobu, je to jen název pro systém, který umožní oklamaným spotřebitelům efektivně, rychle a bezplatně vyřešit vzniklý problém," vysvětlil vedoucí příslušného odboru Živnostenského úřadu v Kroměříži Miroslav Ševčík.

Jedním z impulzů byl i dokument Šmejdi běžící v českých kinech. Podle Ševčíka vyburcoval instituce k tomu, aby se více zajímaly o předváděcí akce. „Jde o to, že jsou tam lidem za nevýhodných podmínek nabízeny produkty, které často neodpovídají ani ceně, ani popisu. Zkrátka předražené a nekvalitní věci," říká Ševčík.

Zákazník má nyní možnost přijít na kterýkoli živnostenský úřad v republice a s jeho pracovníkem věc řešit. Pokud jde o spotřebitelské věcí, vypíše jednoduchý formulář, kde stručně popíše situaci.

„Případně může přiložit i naskenované dokumenty z prodeje, vše obratem pošleme státní spotřebitelské organizaci, která dotyčnému nabídne radu nebo přímo situaci vyřeší," dodal Ševčík.

Lidé by tak nepotřebovali drahé služby advokáta. „Není to ideální stav. Jde v podstatě o léčení následku, prevence by měla být na prvním místě. Chce to tedy tlačit na veřejnost, aby se bránila podezřelým akcím a nereagovala na pozvánky na prezentace," míní vedoucí odboru.

V Kroměříži vyrazili oklamaným spotřebitelům úředníci na pomoc už od letošního ledna: společně se Sdružením obrany spotřebitelů Moravy a Slezska každý měsíc provozují zdarma poradnu.

„Pokaždé na ni přijde okolo sedmi lidí, kteří takové problémy řeší. Ale tím, že to je jen jednou měsíčně, jim utíká čas. Často tak vyprší lhůta pro možné vrácení zboží nebo vypovězení smlouvy," upozorňuje Ševčík.

Kroměříž je s poradnou Sdružení spotřebitelů zatím jediným městem ve Zlínském kraji. O pomoc instituce takzvaného Spotřebitelského ombudsmana mohou ale lidé žádat i na ostatních živnostenských úřadech v kraji.

Za čtrnáct dní využili například v Kroměříži jeho služeb zatím dva lidé, na poslední poradnu Sdružení spotřebitelů, která se koná vždy první středu v měsíci, jich přišlo devět. Oproti tomu v Holešově je zájem slabší.

„Od té doby, co to běží, zatím ještě nepřišel nikdo žádat o radu," poznamenela vedoucí odboru obecního živnostenského úřadu v Holešově Jitka Martínková.

Podle ní zmiňovaných případů oklamání spotřebitele zatím v Holešově tolik nebylo.

„Občané za námi chodí na radu běžně, teď jsme připraveni pomoci i tímto novým rychlým způsobem," dodala Martínková .

Autor: Pavla Klára Urbášková

8.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dálnice D8, ministr dopravy Ťok, premiér Sobotka
3 20

Buďte trpěliví, prosí řidiče Ťok

Kardinál George Pell.
1 4

Skandál v Austrálii. Policie obvinila kardinála Pella ze zneužívání dětí

Římu došla trpělivost, za koupání ve fontáně pokuta až 12 tisíc. A v Česku?

/VIDEO/ Léto je v plném proudu. Lidé se chystají na dovolené a i počasí napříč Evropou výletníkům přeje. V Paříži dokonce kvůli tropickým teplotám vyhlásili nouzový stav. Turisté tak při vysokých teplotách hledají útočiště především v útrobách památek či u fontán. Jenže takové osvěžení může nakonec přijít pěkně draho.

Aktivista Franc: Bez tlaku občanské společnosti by protikorupční zákony nebyly

/ROZHOVOR/ Iniciativa Rekonstrukce státu bude už brzy bilancovat své více než čtyřleté snažení. Jejím cílem bylo lobbovat za zákony, které mají největší protikorupční potenciál. Deník o nich hovořil s jednou z nejvýraznějších tváří iniciativy Pavlem Francem.

KLDR nařídila popravit někdejší jihokorejskou prezidentku

Zosnovali spiknutí s cílem zabít severokorejského vůdce Kim Čong-una. Takový důvod uvedla Severní Korea k vydání příkazu „popravy" bývalé jihokorejské prezidentky Pak Kun-hje a šéfa špionů Jižní Koreje I Pjong-hoa. Pchjongjang proto žádá Soul, aby mu oba obviněné vydal.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies