VYBERTE SI REGION

Pásy v autobuse? Určitě je zapínejte vždycky

Zlínský kraj - Zapnuté bezpečnostní pásy v automobilu jsou pro většinu lidí samozřejmostí. Ale co pásy v autobuse? Používá je jen minimum pasažérů. Ti ostatní porušují předpisy a můžou dostat i pokutu.

10.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

Zákon přitom mluví jasně: „V autobusech, jejichž sedadla jsou opatřena bezpečnostními pásy, mají cestující povinnost být za jízdy připoutáni," vysvětlil Petr Jaroš z krajského ředitelství policie Zlínského kraje.

Většinou však lidé o této povinnosti nemají ani zdání. „Fakt? O tom jsem nikdy neslyšel," reagoval třeba student Tomáš z Holešova, který na svůj spoj čekal na zlínském autobusovém nádraží. Podobně se divil i jeho kamarád.

„Když jedu místním autobusem, tak si pásy nezapínám, jen na dálnici," řekla zase Adéla Jahodová z Vizovic. Kousek od ní čekala na zastávce i Jindřiška Mašlarová: „Když v autobuse jsou, tak si je připnu," prozradila. Většina cestujících však tak uvědomělá není.

„Moje zkušenost je, že 99 procent lidí se nepřipoutává. Nejsou na to zvyklí, protože se to dřív nedělalo. Nebo se jim to zdá zbytečné," odhadoval ředitel ČSAD Vsetín Josef Růčka. Jaký trest nepřipoutaným cestujícím hrozí? „Vystavují se možnému postihu ve formě až dvoutisícové pokuty," varuje Jaroš z policejního ředitelství. Sedadla se záchrannými pásy musí mít nainstalované všechny nově vyrobené autobusy od roku 2004. „Dodávat je takto vybavené je povinností výrobců. Vyžaduje se to především u dálkových linek, ale mělo by to být i u linkových spojů," objasnil Růčka. Ve vozovém parku této dopravní společnosti je takových asi třetina.

Dopravce musí své klienty na připoutání upozornit. Stačí mu na to třeba piktogramy s obrázkem přepásaného panáčka umístěné na viditelných místech. „Cestující by si měli uvědomit, že pásy jsou tam pro jejich bezpečnost a že jejich správné použití jim může v případě nehody zachránit život," upozorňuje Jaroš. „Nezdá se to, ale i náraz v třicetikilometrové rychlosti je docela velká šupa," upozornil ředitel Růčka.

Policie se na používání bezpečnostního pásání ve vozidlech hromadné dopravy zaměřuje jen namátkově. „Několikrát ročně děláme dopravně-bezpečnostní akce zaměřené na autobusy. Netýkají se však pouze pásů, ale také technického stavu autobusů, kontroly řidičů a jejich dokumentů," dodal na závěr Jaroš.

Autor: Martin Břenek

10.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Policie obvinila souzeného Íránce Zadeha z ovlivňování svědka

Brno – Policie dnes podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, který je souzený za daňové úniky, obvinila, že se měl podílet na ovlivňování svědka. Nyní ještě probíhají výslechy, dnes to po poledni řekl Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Z tiskové zprávy policie navíc vyplývá, že se Zadehem bylo obviněno ještě dalších pět lidí, ačkoliv mluvčí Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) Jaroslav Ibehej přímou souvislost nepotvrdil. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu. V současné době je na svobodě díky vysoké kauci, kterou složil na začátku roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies