VYBERTE SI REGION

Příběhy ze života: Byl to boj, ale zhubnuli

Zlín - Dokázali sami sobě i ostatním, že to jde. Řeč je o účastnících reality show, kterou před nedávnem uspořádal komplexní fitness a wellness club Vita Sana ve Zlíně. Cílem bylo zformování postavy a zlepšení kondice. Přečtěte si příběhy těch, kteří na sobě zapracovali nejvíce. Je jasné, že to nebylo lehké. Snaha se však ve velkém vyplatila.

9.8.2014
SDÍLEJ:

trenér Milan MervaFoto: Vita Sana Club

Je to velmi náročné, ale snaha se vyplatí

Martin Vopatřil. PŘED: Váha 107,8 kg  PO: Váha 95,2 kg

MARTIN VOPATŘIL, 32 LET. Foto: Vita Sana Club

PŘED Váha: 107,8 kg, Hmotnost svalů: 47,6 kg, Hmotost tuků: 25 kg PO Váha: 95,2 kg, Hmotnost svalů: 46,5 kg, Hmotost tuků: 14,6 kg ROZDÍL Váha: -12,6 kg, Svaly: -1,1 kg, Tuky: -10,4 kg

Když Martin Vopatřil začíná rozhovor o cvičení se slovy: „Je to náročné, ale stojí to za to," je jasné, že ví, o čem mluví.

Dnes by usměvavého muže nikdo netipoval na to, že kdysi vážil skoro sto dvacet kilo. „Před soutěží se mi samotnému podařilo zhubnout jedenáct kilo a chtěl jsem pokračovat dál," svěřuje se dvaatřicetiletý Vopatřil.

V reality show nakonec vybojoval první místo. Ručička na váze po jejím skončení ukazovala 95 kilogramů. Toto číslo si však musel tvrdě vydřít. „Do posilovny jsem chodil šestkrát za týden a někdy i dvakrát denně," vzpomíná.

To si vybralo svou daň. Dle slov Vopatřila si několikrát sáhl fyzicky na dno. O ukončení své snahy však nikdy neuvažoval.

„Jsem zkrátka soutěžní typ," usmívá se při vzpomínkách. Stejný pocit měl i trenér Tomáš Valík.

„Je to neuvěřitelný dříč a bojovník, což šlo poznat na jeho zapálení," chválí ho. Problémy měl však zpočátku mladý podnikatel se svou přítelkyní. Trávil totiž více času v tělocvičně než doma. Nakonec i ji motivoval k dennímu cvičení. Jeho samotného ve snaze nejvíce povzbuzuje přeměřování, při kterém vidí výsledky.

„Nejvíce jsem si změnu uvědomil, když mi pod ruce přišly moje fotky před dvouměsíčním intenzivním cvičením a po něm," zamýšlí se. V novém životním stylu chce i nadále pokračovat, ten starý mu totiž vůbec nechybí.

Líbí se mu, že se cítí mnohem lépe a v jídelníčku má překvapivě více jídla než dříve. Udržení zdravého životního stylu si však bere svou daň čas.

„Vše zvládám jenom díky tomu, že jsem soukromý podnikatel a svůj den si můžu rozplánovat," vysvětluje Vopatřil. I on však ve své snaze občas povolí.

„Ty letní grilovačky, tomu se přece nedá odolat!" prozrazuje se smíchem svoji slabinu.

Člověk se musí umět také odměnit

Veronika Červenková. PŘED: Váha 71,7 kg PO: Váha 65,8 kg

VERONIKA ČERVENKOVÁ, 27 LET Foto: Vita Sana Club

PŘED  Váha: 71,7 kg, Hmotnost svalů: 28,2 kg, Hmotost tuků: 20,8 kg PO Váha: 65,8 kg, Hmotnost svalů: 29,3 kg, Hmotost tuků: 12,9 kg ROZDÍL  Váha: -5,9 kg, Svaly: +1,1 kg, Tuky: -7,9 kg

Sedmadvacetiletá Veronika Červenková se přes tři roky snažila zhubnout a docílit své vysněné postavy.

„Několik let jsem dodržovala zásady zdravého životního stylu. Zkoušela jsem cvičit, držet všemožné diety a nic nepomáhalo," vzpomíná usměvavá tmavovláska na začátky.

V určitém bodě jejího snažení se však ručička na váze zastavila a ať se Červenková snažila sebevíc, nic nepomáhalo. To ji přivedlo k tomu, aby se přihlásila do reality show. Jejím cílem bylo zhubnout deset kilo tuku.

„To se mi bezmála podařilo. Jsem nadšená," raduje se. Odborníci její snahu ocenili druhým místem. Zároveň však přiznává, že cesta k tomuto cíli pro ni nebyla vždy procházkou růžovým sadem.

„Tréninky byly poměrně drsné, ale přinesly své ovoce," svěřuje se. Podle ní je ze všeho nejtěžší dlouhodobě udržet zdravý životní styl.

„Je to hlavně hodně časově náročné. Člověk si na celý den musí připravit jídlo, což zabere i hodinu," vysvětluje.

I přes časovou náročnost převažují hlavně pozitiva.

„Ačkoliv do posilovny zamířím pětkrát nebo šestkrát za týden, cítím se lépe než kdy dříve. Dokonce můžu víc jíst," pochvaluje si. Momentálně je jejím snem dále formovat postavu. Hlavním receptem na úspěch je podle Veroniky nemít cíl, ale začít nový život, ve kterém je cvičení koníčkem a ne povinností.

„Ono to ani moc jinak nejde. Vše zabere hodně času. Člověka to prostě musí naplňovat," přemýšlí nahlas.

To potvrzuje i její trenér David Vyoral. „Verča mě přesvědčila, že když člověk chce a jde do něčeho na sto procent, tak jdou výsledky vidět," chválí svou svěřenkyni. Ani ona si však neodpustí malé radosti, které jsou podle ní potřeba. „Samozřejmě že taky zhřeším jako každý. O víkendu si třeba dopřeji zmrzlinu nebo pizzu," usmívá se a dodává, že bez malých odměn by to nešlo.

Vydržet? Bez potíží, když vidím výsledky

Petra Polášková. PŘED: Váha 65,3 kg PO: Váha 58,8 kg

PETRA POLÁŠKOVÁ, 35 LET Foto: Vita Sana Club

PŘED  Váha: 65,3 kg, Hmotnost svalů: 26,3 kg, Hmotost tuků: 17,9 kgPO  Váha: 58,8 kg, Hmotnost svalů: 24,9 kg, Hmotost tuků: 14 kgROZDÍL  Váha: -6,5 kg, Svaly: -1,4 kg, Tuky: -3,9 kg

Petra Polášková nezačínala dle slov své trenérky Kateřiny Antošové na ideální startovní pozici.

„Neměla skoro žádnou nadváhu. Cílem bylo spíše vyrýsovat tělo a jenom nepatrně zhubnout. Výsledky v takových případech nejsou až tak vidět ve srovnání s obézními lidmi," přibližuje počáteční cíl své pětatřicetileté svěřenkyně.

Ta se rozhodla změnit svůj život. Má sedavé zaměstnání a trápily ji různé zdravotní problémy, se kterými si už sama nevěděla rady.

Nakonec pro ni nebylo těžké začít zdravěji žít a sportovat, ačkoliv předtím sama zašla občas jen na aerobik. Vše začalo od jídelníčku. „Ten mi pomohla sestavit trenérka. Nebyl to problém, protože jsme se orientovaly podle toho, co mi chutná," přibližuje Polášková, která vybojovala třetí místo.

Dnes už by si svůj život nedokázala bez cvičení a zdravého jídla představit. Původně si myslela, že vše bude daleko těžší. „Když člověk vidí výsledky, není těžké vydržet," myslí si. Problematické pro ni bylo pouze dojíždění z domu. Bydlí totiž v Holešově a cestování jí zabralo hodně času. Dnes už však do posilovny jezdí i se svým manželem, kterého její snaha namotivovala. Změnu pocítila celá rodina. Polášková vaří zdravěji pro všechny. Své návyky neopustila ani na dovolené.

„Byli jsme na vodě a tam je samozřejmě spousta lákadel hlavně smažená jídla nebo pivo. Ale zvládli jsme to a nepodlehli jim," vzpomíná. Když ji honí mlsná, sáhne po čtverečku kvalitní hořké čokolády.

„Ani to se však často nestává. Když člověk jí vyváženě, nemá chuť na sladké," říká Polášková z vlastní zkušenosti. Její zdravotní stav se zlepšil a se svým novým zdravějším stylem života je velmi spokojená. „Třeba v práci mi říkají, že se poslední dobou pořád jen směju," uzavírá spokojená Polášková.

V porovnání s Američany jsme na tom dobře

trenér Milan Merva/ROZHOVOR/ Co jíst a jak správně cvičit? Nejen na tyto otázky odpovídá denně svým klientům Milan Merva. Ten je osobním trenérem ve zlínském fitness centru Vita Sana Club. Sám se věnuje triatlonu. Lidé by se podle něj měli umět i odměnit za svou snahu. „Sám jsem schopný sníst najednou i dvě a půl pizzy," říká.

Jak jsou na tom Češi, pokud jde o zdravý životní styl a sportování?

Myslím si, že jsou na tom relativně dobře, alespoň co se týče poměru obézních a sportujících lidí. Ve srovnání s Amerikou si vedeme dobře, tam je procento obézních vyšší. Obecně u nás však aktivně sportujících ubývalo. Momentálně si ale stále více lidí uvědomuje, že je potřeba udržovat se v kondici a začínají pravidelně sportovat.

Čemu tuto změnu přičítáte?

Dnešní doba je zrychlená a klade na nás stále větší nároky. Je nutné nějakým způsobem regulovat tuto zátěž a právě na to je ideální sport.

Kdo se na vás častěji obrací se žádostí o pomoc muži, nebo ženy?

Je to tak nastejno. Mívají však jiné cíle. Mužům jde o to, aby lépe vypadali a zlepšili svoji výkonnost. Ženy chtějí samozřejmě také lépe vypadat, ale sport vyhledávají i z důvodů relaxace.

Co na sobě chtějí vylepšit muži a co jejich něžné protějšky?

Muži nabírat svalovou hmotu na břiše, prsou a ramenou. Ženy mají zájem o redukci a tvarování problematických partií v oblasti hýždí, stehen a pasu.

Co mají lidé dělat, pokud chtějí zhubnout?

Musí upravit stravovací režim a celkový životní styl. Do toho se řadí i vhodný sportovní program. Měli by však začít po malých krůčcích. Jakmile chce člověk dosáhnout rychle velkých cílů, většinou u toho nevydrží. Změna od základu k vysněnému tělu je většinou příliš velká a přichází pomalu. Je lepší nedávat si velké cíle, ale spíše ty menší, které jsou snadněji splnitelné. Na jejich základě člověk většinou dojde k vysněnému cíli s větší pravděpodobností.

Na co by se lidé měli připravit?

V první řadě je důležité, aby si udělali čas a rozmysleli si, co vlastně chtějí. Důležité je jejich odhodlání. Musí vydržet a potom se výsledky dostaví. Ve chvíli, kdy k nám lidé přijdou, se jich ptáme na to, jaký mají cíl. Ten by měli mít.

Je důležitý k tomu, aby posléze mohli porovnat, jestli ho dosahují nebo ne. Lidé, kteří chtějí změnit svůj životní styl, by si hlavně měli uvědomit jednu věc, a to tu, že nejdůležitější je pravidelnost. Ta je základem všeho a dá se na ní stavět ať už pravidelnost v tréninku, nebo pravidelnost ve stravování.

Jaká věc klienty nejčastěji překvapuje při cvičení?

Nejvíce je překvapuje to, že pokud chtějí snižovat hmotnost, tak by měli do svého tréninkového programu zahrnovat aerobní cvičení nízké intenzity na relativně nízké tepové frekvenci. Klienti jsou většinou překvapeni z intenzity a myslí si, že je malá. Bojí se, že takto nezhubnou. Panuje u nich to přesvědčení, že čím větší je intenzita a čím více je náročný trénink, tak tím více zhubnou. To však není pravda. Aby efektivně redukovali tukovou hmotu, stačí nízká intenzita zatížení. Délka trvání se upravuje individuálně.

Jakou chybu dělají lidé, kteří chtějí pracovat na své postavě, nejčastěji?

Nejčastěji dělají chybu v tom, že zničehonic najednou začnou sportovat denně několik hodin. Intenzita zatížení těla není úměrná a zapomínají na regeneraci a odpočinek. Do třech týdnů pak často přichází únava, musí se potýkat s vyčerpáním nebo v horším případě s nemocí.

Co nachlazení a cvičení? Jaký na to máte názor?

Jako vrcholový sportovec cvičím, i když jsem nachlazený, protože zkrátka potřebuji odtrénovat určité hodiny za týden. Pokud jsou ale lidé nachlazení, je rozhodně lepší odpočívat nebo zvolit cvičení nízké intenzity.

Když chtějí zhubnout, je nutné jít za trenérem, nebo můžou začít i sami doma?

Sám za sebe musím říct, že třeba i já, ačkoliv jsem osobním trenérem, mám také své osobní trenéry. Člověk sám sebe, co se provedení techniky cviku týká, uhlídá jen velmi těžce. Vždy je lepší mít nad sebou ochrannou ruku, v našem případě v podobě trenéra. Za sebe si tedy myslím, že je důležité zvolit trenéra alespoň na začátek kvůli základním informacím.

Člověk se na internetu dočte hodně informací. Je jich však zbytečně moc a vybrat z jednotlivých pouček právě tu, která platí pro mě, je obtížné. Dobrý trenér by měl odhadnout somatotyp daného člověka a na základě toho by měl zvolit vhodný stravovací nebo tréninkový plán, který umožní dosáhnutí cíle.

Kdy zaznamenáváte největší nárůst zájemců, kteří chtějí vylepšit svoji postavu?

Je to sice otřelá fráze, ale nejvíce lidí k nám chodí po Vánocích. Od ledna, února až po duben s květnem jsou lidé nejvíce motivovaní na léto. Chtějí krásnou postavu do plavek.

Hodně lidí má problém s tím, že svědomitě dodržují zdravý životní styl pravidelně cvičí, jedí zdravě. Poté však na chvíli selžou a během chvíle třeba „vybílí ledničku". Jak můžou těmto stavům předcházet?

Doporučil bych jim, aby dodržovali režim, který si předsevzali, ale aby také měli i stanovené období, kdy vypnou. Striktní dodržování režimu je sice krásná věc, ale člověk by si měl i něco užít. Pokud třeba měsíc cvičí podle svého plánu, klidně si můžou dovolit i třídenní pauzu. Tělo si odpočine a potom budou mít více energie do dalšího tréninku. Ve stravování je to podobné. Pokud třeba vypracovávám někomu výživový plán, dbám na to, aby měl jedno nebo dvě jídla týdně volné, kdy si pochutná na tom, co má rád.

Jakou radu svým klientům nejčastěji dáváte?

Jednoznačně to, že žijeme jen jednou a člověk by měl cvičit jen za toho předpokladu, že ho to baví. Lidé by se měli cvičením bavit a vracet se ke sportu s láskou. Výsledky jsou potom lepší. Když někdo něco dělá na sílu, tak u toho stejně nevydrží a skončí.

Setkáváte se i s lidmi, kteří jsou naopak moc hubení a sportovat chtějí proto, aby nabrali svalovou hmotu?

Ano. Většinou je u těchto lidí problém ve stravě, protože je jejich tělo nedovyživené a v kombinaci s rychlým metabolismem a tělesným typem se to projeví třeba právě tak, že jsou „moc hubení". Pro tento typ lidí je důležitý striktní pravidelný tréninkový a stravovací režim. Jejich cvičení je individuálnější. Pokud chtějí nabrat svalovou hmotu, je pro ně především důležité, aby šetřili během cvičení energii, a pokud ji už někam investují, tak aby to bylo efektivní.

Příběhy připravila: Kristýna Maršovská

Autor: Redakce

9.8.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies