VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přibyly retardéry i balíky ze slámy pro bezpečnost fanoušků

Zlínsko - Tisíce fanoušků motoristického sportu míří do Zlína. Právě dnes totiž začíná snad vůbec nejvýznamnější sportovní akce v kraji. Hotely, penziony i kempy praskají ve švech. Na dobré tržby se těší i hospodští.

30.8.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

Ubytování už mají fanoušci zajištěné, mnohdy i rok dopředu. Nyní však budou řešit, kde zaparkovat, jak se efektivně pohybovat po Zlíně, které rychlostní zkoušky neprošvihnout nebo co udělali pořadatelé pro špičkovou bezpečnost návštěvníků.

„Miluji Barumku a úplně všechno, co se kolem ní děje. Vlastně mám rád vše kolem rallye sportu. Nejvíc se mi líbí neuvěřitelně krásné holky na startu a příjemné hostesky," pousmál se jeden z fanoušků Roman Kolaja z Vizovic.

Jaromír Gebauer z Opavy dorazil do Zlína už ve středu, aby se stihl podívat po městě, dokud tam nejsou davy.

„Motoristický sport sleduji odmalička, a když je příležitost, vždy na závody jezdím. Na Barumce jsem popáté," prozradil. Z nabízených rychlostních zkoušek je pravidelně velký zájem o úvodní městskou erzetu.

„Atraktivní prostředí městských ulic a bývalého továrního areálu v kombinací s nocí, to je pro fanoušky velké lákadlo. Velkému zájmu se těší také rychlostní zkouška Biskupice a letos by mohl být značný divácký zájem i o rychlostní zkoušku Pindula. Ta se pojede v atraktivním večerním čase," uvedl Zdeněk Dvořák, mluvčí zlínského magistrátu.

Zaparkovaná auta nesmějí blokovat silnici

Co se týče parkování návštěvníků, měli by na radu mluvčího nechávat svá auta na oficiálních parkovištích nebo na označených místech na cestách, které vedou k diváckým místům. „Platí vždy, že odstavená auta nesmí silnici zablokovat," doplnil Dvořák.

„Hlavně ať se ti nic nestane, nestůj, kde nemáš!" Možná i takové rady si vyslechnou pánové doma od svých manželek či přítelkyň. Bezpečnost ve Zlíně je totiž zvláště po loňských událostech alfou a omegou všeho.

„Nejdůležitejší je kvalitně proškolit všechny lidi, kteří se kolem závodu pohybují. Shodli jsme se, že při nehodách často nešlo o chybu systému, ale jednotlivců. Zkrátka zapůsobil lidský faktor. Letos svaz také uspořádal rallye kempy, kde jsme školili vedoucí rychlostních zkoušek, vedoucí bezpečnosti i jejich zástupce. Tito proškolení lidé dostali také od federace licenci," pověděl Miloslav Regner, ředitel Barum Rally. Jeden z takových kempů probíhal například i ve Lhotě u Malenovic. Letos také přibude na tratích více retardérů, zábran z balíků slámy a některá divácká místa byla přesunuta či zrušena.

„Procházíme trať se zástupci automobilové asociace a ti si vždy určí, kde by bylo dobré trať zpomalit a umístit retardéry. Zastáváme názor zpomalovat jezdce především při vjezdu do obcí," doplnil Regner. Podle něj způsobují potíže hlavně nedisciplinovaní diváci.

„Je známo, že jak projedou bezpečnostní auta a má jet startovní pole, lidé se nám tam stěhují. Když si nějaký pořadatel pozve kamarády a stojí někde, kde nemají, tak to je ten největší problém. Ale to je bohužel po celé Evropě," uvedl.

Problémy s diváky jsou podle pořadatelů nejvíce ve vesnicích. Především s těmi, kteří se chtějí dívat na závody ze svých pozemků a těžko respektují, že na nich stát nesmí. Pro lepší komunikaci s nimi budou letos používat organizátoři i bezpečnostní vrtulník se zvukovým zařízením, který bude diváky upozorňovat před průjezdem prvního závodníka," doplnil mluvčí magistrátu. Pokud jsou někde diváci neukáznění, pořadatelé například obracejí směr závodu, zkracují rychlostní zkoušku či obojí. Toto už se v minulosti stalo například při RZ Pindula.

V ulicích bude maximální množství strážníků

„Barumka přiláká každoročně obrovské množství diváků. Je tedy jasné, že občas k problémům dochází," poznamenal Dvořák. I proto bude v ulicích města nasazený maximální možný počet strážníků.

Ivo Malota střeží stovku závodních vozidel:

Kdysi nám ujela dvě auta skoro až k Tržnici

Zajistit bezpečnost vozů a uhlídat je před nechtěnou manipulací nezvaných návštěvníků, to je úkol dlouholetého pořadatele Barum Rally Ivo Maloty, který je pověřený střežením uzavřeného parkoviště pro závodní vozy.

„Od čtvrtka do neděle hlídáme na směny ještě s dalšími jednadvaceti pracovníky vozy, které přijedou na uzavřené parkoviště. Hlídáme je ve dne v noci, aby k nim nikdo nechodil. Dovnitř má povolený vstup pouze pořadatel, komisař, ředitel soutěže nebo pozorovatel automobilové federace FIA," vysvětluje Ivo Malota.

Často se totiž setkává s pokusy výtržníků dostat se do závodních vozů.

„Auta nejsou zamknutá kvůli nebezpečí požáru, aby se s nimi dalo rychle odjet. Proto je naším úkolem zabezpečit, aby se k nim nepřikradl mechanik, který by se je snažil vylepšit. Nebo alkoholik, který by si do auta chtěl sednout," říká Malota, podle kterého je hlídání nejnáročnější právě v noci. Letos může tým Ivo Maloty hlídat vozy až 102 posádek.

Malota sám začínal před 27 lety na Barumce vypomáhat jako dělník. Před osmi lety se stal vedoucím celého komplexu.

„Minulé ročníky byly složitější i v tom, že jsme měli dva můstky. Jeden startovací byl před obchodním domem. Ten ale letos nebude, protože se plánovala oprava podchodu. Cíl stavíme u radnice, kam se vleze podstatně méně lidí a to je škoda," míní jednapadesátiletý pořadatel.

Letos proto bude hlídání aut náročnější.

„Vozy se musejí přepravit zpátky k uzavřenému parkovišti před obchodním domem. A my budeme celou dobu na automobily dohlížet, aby do nich nikdo nepoctivý nehrábl, protože to by bylo na protest. A protest může kdokoliv podat vždy hodinu po dojezdu posledního soutěžícího do cíle. I proto se musí vozy střežit a parkoviště uzavřít," dodává Malota, jehož největším koníčkem je trénování fotbalistů v Malenovicích.

Barumku má Ivo Malota rád dodnes. „K pořádání Barumky mě přivedl kamarád a už jsem u toho zůstal. Kolikrát jsem si říkal, že se na to kvůli náročnosti vykašlu, ale to za ten rok vždy pomine a člověk jde do toho rád znovu. Navíc máme skvělou partii. A kolikrát s nimi člověk zažije spoustu legrace. Jen mě trochu mrzí, že ze samotné Barumky nevidím skoro nic. Vidím jen ta auta na uzavřeném parkovišti," říká trochu s posteskem pořadatel, který akci připravuje tři měsíce dopředu.

V paměti mu nejvíc utkvěl zážitek, kdy z parkoviště ujela dvě auta skoro až k Tržnici. „Tehdy jsem ještě dělal dělníka. Vozy nemají ruční brzdu, takže nám ujely. Byla sranda je chytat, aby nevletěly úplně do Tržnice. Teď už se to ale stát nemůže. Každé auto podkládáme takovým malým klínkem, abychom jej zajistili," uzavírá s úsměvem Ivo Malota, který se živí jako automechanik v dopravním podniku.

(zut)

Autor: Lukáš Fabián

30.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dům ve Wuppertalu, který nechaly úřady vystěhovat kvůli nebezpečné hořlavé izolaci.
30

Němci se bojí, že po Wuppertalu vystěhují kvůli obavě z požáru další domy

Ghanský prezident Nana Akufo-Addo při inauguraci
9 8

Pražská trafika? Velvyslankyní Ghany v Česku bude exmilenka prezidenta

Aktér videa s Babišem: Vůbec mě nenapadlo, že z toho bude takový poprask

Měla to být tak trochu předvolební agitace a hlavně autogramiáda knihy lídra hnutí Ano Andreje Babiše na prachatických Slavnostech Zlaté stezky. Jenže v Prachaticích bývalý ministr financí narazil.

Východní Čechy dnes zasáhnou silné bouřky, sever čekají vydatné lijáky

Velmi silné bouřky, které mají ukončit současná vedra, zasáhnou dnes zejména východní polovinu Čech, na ostatním území by tak silné být neměly. Po půlnoci budou bouřky a přeháňky slábnout a přecházet do deště, přičemž v Ústeckém a Libereckém kraji bude vydatný.

Pro motorkáře zraněného na lhenickém náměstí letěl vrtulník

/VIDEO/ V poledne se na náměstí ve Lhenicích na Prachaticku srazilo osobní auto s motocyklem. Podle informací z místa nehody motorkáře odvezl záchranářský vrtulník.

Po letadlové lodi i torpédoborec. Čína si modernizuje flotilu sama

Čína dnes představila nový typ torpédoborce vlastní výroby. Loď je součástí dlouhodobého plánu na modernizaci vojenského arzenálu země. V dubnu Čína představila svoji první letadlovou loď.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies