VYBERTE SI REGION

Přišli o vše, ale nalezli pomoc v azylovém domě v Otrokovicích

Otrokovice - I když měli smůlu v životě, přišli o práci, rodinu a střechu nad hlavou, na jejich nesnadné cestě jim pomohl Samaritán. Jedná se o služby Azylového domu Samaritán v Otrokovicích. Někteří z klientů tohoto zařízení se podělili o své nelehké osudy.

15.2.2013 1
SDÍLEJ:

Lidé bez domova tráví mrazivé zimní noci v azylovém domě Samaritán v OtrokovicíchFoto: DENÍK/Slávik Matej

Pan Vladimír se rozvedl a odešel z domu, aby nepřekážel rodině. Chvíli bydlel v Samaritánu, měl však práci v Napajedlích a našel si zde i přítelkyni. Bydlel s ní dvanáct let v jejím bytě, který spolu obývali. Přítelkyně však onemocněla a po nějaké době zemřela. Vladimír tak zůstal opět sám. Z bytu musel odejít a přenechat byt jejím dětem. Znovu se tak ocitl na ulici bez střechy nad hlavou. Jeho první kroky tak vedly do zařízení Azylového domu Samaritán v Otrokovicích, kde to už znal. V zařízení je dosud, líbí se mu řád, náplň práce pro ubytované a kolektiv. Sice je v důchodu, ale těší se, že si bude přivydělávat opět ve své staré práci v Napajedlích, kde má také přislíbený byt.

Vedle Azylového domu provozuje středisko Samaritán služby pro lidi bez domova také Terénní program. Terénní pracovníci pomáhají lidem, kteří jsou venku. Zde je příklad jejich pomoci.

Pan Jiří se vrátil z výkonu trestu odnětí svobody a skončil na ulici. Je v plném invalidním důchodu díky zranění, které dříve utrpěl. K tomuto důchodu však neměl přístup, protože po svém návratu nedisponoval žádným dokladem totožnosti.

Vyřízení nového občanského průkazu komplikovala obtížná možnost získání rodného listu, neboť rodiště pana Jiřího se nacházelo ve velké vzdálenosti. Snaha o kontakt s jeho rodinou kvůli rodnému listu nedopadla dobře.

Nakonec díky intervenci sociální kurátorky se celá věc zdařila. Dnes má pan Jiří nový občanský průkaz, a dávky mu tak mohou být vypláceny.

Tomáš Bernatík: Klientům bych moc přál, aby zase žili normální život

Otrokovice /ROZHOVOR/ - „Příběhy klientů už mě nedojímají tak jako dříve. Člověk bohužel časem otupí, jinak by nemohl tuhle práci dlouhodobě dělat," říká vedoucí azylového domu v Otrokovicích Tomáš Bernatík v rozhovoru pro Zlínský deník.

Co je posláním Azylového domu Samaritán Otrokovice?

Posláním Azylového domu Samaritán Otrokovice je poskytovat pomoc mužům v nepříznivé sociální a životní situaci spojené se ztrátou bydlení, kterou nejsou schopni řešit vlastními silami. Klientům tohoto zařízení je poskytována také podpora k uspokojení jejich základních životních potřeb. Jedná se především o poskytnutí ubytování na přechodnou dobu a spolupráci k dosažení příznivých životních změn.

Jaká je další cesta klientů vašeho zařízení do běžného života?

Občas se nám stane, že náš klient se dá dohromady, vzpamatuje se, sežene si práci a začne opět žít normální život. Většinou se jedná o mladé muže, se kterými si jejich rodina neví rady. Oni si tady však někdy uvědomí, co dělali špatně a začnou žít zase normálně. Stalo se nám, že jsme měli i klienta, který spával venku na lavičkách. Poté byl ubytovaný u nás. Začal nám pomáhat a dodnes je u nás zaměstnaný. Někdy se však stane, že klienti začnou žít svým starým způsobem, stáhne je zase stará parta a oni s ní skončí opět na ulici.

Lidé si často myslí, že naše služby fungují tak, že lidé přijdou, za pár týdnů si najdou práci a začnou opět normálně žít. Bohužel to tak většinou není. Snažíme se napravit to, co už mnohdy napravit nejde.

Co může člověka změnit tak, že rezignuje na to žít normální život?

Je to těžké takhle říci. Velkým faktorem, který ovlivní takto člověka, je rodina. Zažil jsem zde klienta, který skončil na toluenu. Později jsme zjistili, že jej v dětství zneužíval jeho otec. Neměl tak žádný normální život. Stačilo se pak už jen přidat k partě a skončil na ulici. Nebo jeden pán přišel domů dřív a našel cizího chlapa ve svém pyžamu. Tak se sbalil a šel. Stane se, že tito lidé se snaží zvednout a žít normálně dál, ale stává se jim, že v této cestě se jim vyskytnou překážky a oni svůj boj o lepší život vzdají.

Například si najdou práci, ale tam je podvedou. Zkusí to znovu a opět narazí, a tak rezignují a nakonec si zvyknou na život bezdomovce. Bohužel k tomu přispívá i systém pomoci státu, který tyto lidi moc nemotivuje. A když už je něco správně, tak jako veřejná služba v roce 2011, která dávala možnost navýšit si sociální dávky prací pro město, tak tuto možnost změní ministerstvo v povinnost a nakonec díky rozporu s dalšími zákony zanikne.

Měli jste po nedávno vyhlášené amnestii u vás ubytovaného nějakého amnestovaného člověka?

V našem zařízení v této chvíli amnestované klienty nemáme. Včera skončil svůj pobyt jeden tento klient. Před dvěma dny si zaplatil pobyt a vyspal se tu. Potom odešel a nikomu nic neřekl. Hrnek s kávou, kterou si předtím uvařil, stojí ještě v jeho pokoji. Muže z řad našich klientů, kteří nebyli amnestováni, ale byli běžně propuštěni z vězení, jsme tady taky měli. Jeden z nich ale byl na tom velmi špatně psychicky, pobíhal v noci po budově, a tak jsme jej přesvědčili, aby se svěřil do lékařské péče.

Jaký je den klientů ve vašem azylovém domě?

Klienti v našem zařízení ráno vstávají různě. Starší obyvatelé našeho azylového domu vstávají někdy ještě před pátou. V kuchyni si mohou uvařit kávu, snídani, jakékoliv jídlo. Každý den mají dva klienti službu. Pomáhají s úklidem a údržbou našeho azylového domu a přilehlé zahrady. Jinak klienti Samaritánu, když si vaří, tak musím říct, že občas vaří úžasné věci. Potom je zde malá prádelna a společenská místnost. Máme tady dílnu s vybavením, kde spřádají a barví ovčí vlnu, vyrábějí dárkové předměty pro město Otrokovice. Například keramiku. Nedávno jsme začali i s výrobou mýdla a zpracováním kůží.

Mají uživatelé vašich služeb tuto práci placenu?

Nedostávají za tuto činnost plat, jen jim přispějeme potravinovou pomocí. Jedná se vlastně o pracovně- -resocializační program, který si klade za cíl zachovat a rozvíjet pracovní kompetence uživatelů služby. Naši klienti například také v rámci tohoto programu čistí prostory v okolí Společenského domu ve čtvrti Baťov, a to ve spolupráci s Technickými službami Otrokovice. Program funguje více než deset let a klienti jsou do něj zařazováni na základě svých dovedností a zdravotní způsobilosti.

Jaké další programy nabízí vašim klientům Azylový dům Samaritán?

Mezi naše další programy patří například PC klub, kde jsou uživatelé seznámeni s funkcemi a základními programy a prací na internetu. Dalším a navazujícím programem je Internet free, zde mají přístup na dva počítače, které k tomuto účelu máme k dispozici. Tento program si klade za cíl zajistit přístup uživatele k informacím, které povedou k zlepšení jeho sociální situace. Například orientace v nabídce volných pracovních míst. Z dalších programů bych ještě zmínil Program edukačních aktivit či skupinové sociálně terapeutické aktivity.

Co je Terénní program?

Samaritán poskytuje také služby terénních pracovníků. Zřizovatelem služby je Charita sv. Anežky Otrokovice. Tento program navazuje na Azylový dům Samaritán a noclehárnu, působí ve Zlíně a Otrokovicích.

Co dělají terénní pracovníci pro lidi bez domova?

Pracovníci chodí do terénu a pracují s lidmi, kteří jsou venku. V tomto počasí to moc příjemné není. Rozdávají lidem horké nápoje či polévku. Také teplé oblečení, rukavice, deky a ponožky. Jejich hlavním úkolem je však poskytovat lidem bez domova informační servis jako například pomoci jim orientovat se v nabídce sociální pomoci poskytované státem nebo nestátními organizacemi. Pomáhají také těmto lidem při komunikaci s úřady, lékařskými zařízeními, zaměstnavateli a podobně.

Kdo financuje tento terénní program?

Terénní program Samaritán je financován z dotace ministerstva práce a sociálních věcí, na jehož činnost přispívá i město Zlín, Otrokovice a Napajedla.

Co byste přál vašim klientům?

Přál bych jim, aby si našli pevné zaměstnání, bydlení a vrátili se zpátky ve zdraví opět do normálního spokojeného života.

V Samaritánu se ročně ubytuje až sto mužů

Azylový dům Samaritán Otrokovice vznikl v roce 1995. Počet mužů bez domova, kteří zde v roce 2012 našli střechu nad hlavou, byl 97. V současné době je v azylovém domě ubytováno 35 klientů. Zájemci o ubytování jsou v případě naplněnosti zařízení zařazeni do pořadníku.

Náklady na jednotlivého klienta zařízení jsou 350 korun denně. Klient hradí 100 korun denně, za měsíc to představuje částku 3050 korun. Služba poskytuje mužům od 18 let možnost přespání, hygieny, stravování a základního sociálního poradenství.

Nad rámec těchto základních činností se snažíme rozvíjet klienty např. v oblasti práce na počítači, v oblasti zaměstnávání při pracovních terapiích nebo individuálních konzultacích, zprostředkování zaměstnání, ale i v oblasti využití volného času a spolupráce ve skupině.

Uživatelé u nás musí splňovat podmínky, které jsou stanoveny ve smlouvě, kterou s námi při příchodu uzavírají. Např. nesmí v budově nadýchat více než 0,8 promile, musí dodržovat noční klid apod. Také dbáme na to, aby uživatel službu využíval. Smí mít v měsíci pouze deset absencí.

Systém podpory služby zahrnuje pomoc při zajištění oblečení, zprostředkování bezplatného přespání v noclehárně Samaritán Otrokovice, zprostředkování ubytování v azylovém domě, pomoc při řešení individuálních problémů, sociálně-právní poradenství, zprostředkování kontaktů s rodinou, zprostředkování lékařské pomoci při zdravotních problémech, poskytování potravinové pomoci, pomoc při orientaci na trhu práce a jiné. (zav)

Autor: Jana Zavadilová

15.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Podle Chovance by video s Forejtem měli prověřit státní zástupci

Praha - Státní zastupitelství by mělo prověřit, zda se kompromitující video, na němž je údajně zachycen končící šéf hradního protokolu Jindřich Forejt, nemělo sloužit k vydírání. Novinářům to dnes ve Sněmovně řekl ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD). Nahrávkou by se podle něj měl zabývat i Národní bezpečnostní úřad (NBÚ) kvůli Forejtově bezpečnostní prověrce.

Nazí brněnští veslaři nafotili kalendář. Třásli jsme se jak ratlíci, smáli se

Brno /FOTOGALERIE/ – Namísto pravidelného tréninku zapózovali před objektivy fotoaparátů. Veslaři z brněnského ČVK se svlékli při tvorbě týmového kalendáře s cílem rozšířit povědomí o tradičním jihomoravském klubu a zvýšit zájem o veslování.

Nejnovější kasino v Las Vegas „hlídá“ obří drak od českých sklářů

Las Vegas /FOTOGALERIE/- Čeští skláři z Kamenického Šenova se výrazně podíleli na podobě prvního kasina v čínském stylu, které vzniklo v americkém Las Vegas. Herně s desítkami stolů a stovkami automatů totiž vévodí tunový skleněný lustr ve tvaru čínského draka od tuzemské firmy Preciosa Lighting. Kasino oficiálně otevřelo své brány minulý víkend.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies