Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pryč s blbou náladou, lidé na Zlínsku se budou bavit

Zlínský kraj - Uspořádejme fašank, řekli si před skoro 15 lety štamgasti zlínské Hospůdky U Kovárny. Seděl mezi nimi i legendární herec Lubor Tokoš. Zřejmě tehdy netušili, jak se jednou stane taková akce populární. I letos se čeká na tři tisíce návštěvníků.

31.1.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

„První ročník byla sousedská akce, ale už tehdy přišli známí v kostýmech a maskách," vzpomenula majitelka hospůdky Zuzana Baťová. Na které ročníky nejraději vzpomínáte?

První ročníky, kdy jsme se ještě mohli trošku více bavit, dnes musíme zábavu organizovat hlavně ostatním. A také na obrovskou vzducholoď s názvem Lešek.

Hlavním mediálním partnerem akce je Zlínský deník

Proč je podle vás potřeba takové tradice udržovat? Lešetínský fašank není úplně o tradici, klasický průvod s tradičními maškarami u nás neuvidíte. Kluci spíš na každý rok vymýšlí nějaké nové téma. I když spousta lidí se mě stále ptá, proč vlastně děláme takovou akci v zimě, a já jim vysvětluji: 40 dní před Velikonocemi podle liturgie mají poslední možnost se poveselit a že dříve nastalo po masopustu období čtyřicetidenního půstu. Takže pro mě je důležité hlavně to, že i přes „blbou náladu" se i lidé ve městě umí bavit a usmívat. Vzpomeňte na nějakou historku, kuriozitu z minulých ročníků.

Zatím největší kuriozitou byla první zlínská tramvaj v naší ulici. Vozila v průvodu děti a měla naprosto autentický zvonek jako tramvaj opravdová. V tisku i v televizi pak s nadsázkou bylo, že ve Zlíně začaly jezdit tramvaje.

Budete sama mít nějakou masku?

V průvodu chodí v masce manžel, aby maškary dovedl v pořádku na pochovávání basy. Pochůzky bývají dost náročné a sousedé jsou, co se týče jídla a pití, velmi štědří. My ostatní organizátoři máme krásné barevné dresy, abychom se v tom davu poznali :-) Ještě chci upozornit, že k průvodu se může přidat každý, kdo přijde v masce, a navíc dostane pivo a klobásu zdarma. (poh)

Jak se budou slavit fašanky v okolí?

Straňanský fašank již po šestadvacáté

Strání - S předstihem, letos už 3. února, zahájí vernisáží výstavy fotografií Pavla Popelky s názvem Rodný kraj XXVI. ročník festivalu fašanku ve Strání. Kulturní program vernisáže obohatí vystoupení Gabriely Vermelho, Vlasty Grycové, cimbálové muziky Husličky i ženského sboru Netáta. Po pětidenní pauze bude 8. února festival pokračovat pátečním pořadem v tělocvičně tamní základní školy, kde se představí nejprve děti v pořadu Jablko nepadá daleko od stromu a pak dospělí pořadem Řečeno písní o lásce, humoru a satiře v písních ze Strání.

„Straňanské účinkující zde doplní ještě folklorní soubor Javorina, mužský sbor S.E.N., cimbálová muzika Strýci, Husličky a další," vyjmenoval účinkující Aleš Kapsa z Muzea J. A. Komenského v Uherském Brodě, které na Festivalu masopustních tradic ve Strání odborně spolupracuje.

Sobotní dopoledne 9. února pak bude tradičně patřit prohlídce skláren ve Květné, kde se od 8 do 13 hodin mohou návštěvníci těšit na ukázky ruční výroby skla, prodej výrobků i zabijačkové speciality.

„Po přijetí souborů a hostů festivalu na obecním úřadě ve Strání se ve 13 hodin účinkující setkají na náměstí u Zámečku v hlavním festivalovém pořadu Ej, fašanku, fašanku," upřesňuje Aleš Kapsa.

Tam představí své fašankové obchůzky soubory Cerianka z Nové Vsi nad Žitavou, Vonica ze Zlína, Cifra z Uherského Hradiště, Slezan z Českého Těšína, Karpaty z Bratislavy, Javorina a skupiny fašančárů ze Strání. V hospodách pak mají soubory vyhrávat až do 17. hodiny v rámci programové části V šenku.

Svými scénickými vystoupeními se hostující soubory představí opět v tělocvičně základní školy téhož dne v 18.30 v tradičním pořadu Zrcadlo masopustu. Až do 1. hodiny po půlnoci bude následovat druhá Beseda u cimbálu muzik zúčastněných souborů.

„Nedělní odpoledne 10. února ozdobí v místním Zámečku od 14 do 16 hodin dětský karneval a na témže místě již 3. Beseda u cimbálu s cimbálovou muzikou Husličky, spojená s ochutnávkou slivovice, která je ve Strání vyhlášená," upozornil Aleš Kapsa.

Pondělní podvečer 11. února od 17.30 bude patřit videofilmům z archivu Muzea JAK, které ve Dvoraně budou promítány v rámci fašankové filmotéky.

„Fašank ve Strání vyvrcholí úterní obchůzkou domácích fašančárů od 12 do 19 hodin v areálu obce v programovém bloku Pod šable, pod šable. Závěr pak bude od 19 do 24 hodin v Zámečku patřit taneční zábavě s pochováváním basy. Tím festival skončí," dodal Kapsa. (poh)

Hanačky tančí s medvědem, Slovácko má pod šable, Valaši obcházejí s klátem

Tradiční veselice si nenechávají ujít lidé po celém kraji. Zváni jsou úplně všichni

Zlínský kraj - Fašanky, končiny, ostatky nebo konec masopustu. Těmito názvy lidé nejčastěji označují závěr masopustního období, které trvá vždy od Tří králů do Popeleční středy.

Tradičně je především posledních několik dní tohoto období vyhrazeno všeobecnému veselí. Jsou také příležitostí pro hodování před nastupujícím čtyřicetidenním půstem, který trvá až do Velikonoc.

Valašsko ovládnou končiny nebo ostatky

Končinové zábavy jsou tradičně spojené s průvody masek. „Nejdůležitější obřadní maskou je medvěd. Tanec s ním měl přinést ženám plodnost. Rovněž měl přinést úspěch v začínajícím hospodářském roce," vylíčila etnografka Muzea regionu Valašsko ve Vsetíně Milada Fohlerová.

Obdobnou maskou, která se objevuje na Valašsku i na Slovácku, je takzvaný pohřebeň nebo slaměný medvěd. „Z jeho převleku ženy uždibovaly slámu a dávaly ji slepicím do kurníku, aby lépe nesly," popsala jeden z obyčejů Milada Fohlerová.

V končinových průvodech zpravidla nechybí ani nevěsta s ženichem. Objevovaly se také postavy parodující nejrůznější neřesti či odlišnosti. „Například tlustí lidé. Nebo také žid či cikánka, kteří u sebe shromažďovali dary či je přímo kradli z domácností," uvedla etnografka.

Na severu Valašska stejně jako v Polsku, na Slovensku či v Bělorusku se chodívalo na obchůzku s klátem.

„Mladíci se převlekli za starou ženu, načernili se uhlím a kde bylo svobodné děvče, snažili se mu klát uvázat. Dívka se pak musela vykoupit. Byl to takový žertovný trest za to, že se ještě nestačila provdat," vysvětluje zase etnolog rožnovského skanzenu Dan Drápala. Tento zvyk navíc doplňuje typická masopustní píseň: Už sa fašank krátí, už sa nenavrátí, staré baby lajú, že sa nevydajú…

Tradičně průvody masek vyrážely do ulic v úterý před Popeleční středou. Nakonec se končilo v hospodě, kde chasa uspořádala parodii na pohřeb. Takzvané pochovávání basy mělo svou symboliku. Bez basy se totiž nedá tančit. Podle církevních tradic se na čtyřicet dnů zakazovalo veškeré veselí, tedy i tancovačky.

Symbolický význam, který s sebou masky v končinových průvodech a zábavách nesly, se však podle Milady Fohlerové v současné době vytrácí. „Magie se vytrácí, nově ale lidé volbou masek reagují na aktuální témata, o kterých se mluví," řekla Milada Fohlerová.

Na Slovácku slaví fašank

Nejdůležitější součástí masopustních zvyků na Slovácku byly a jsou různé obchůzky, ať již masek, nebo krojované mládeže. Velký význam o fašanku měl a má tanec.

„Při tanci se například vysoko vyskakovalo, protože se věřilo, že čím výše tanečníci vyskočí, tím vyšší bude len a konopí v příštím roce na polích. Říkalo se, že se skáče na konopě, na len," vysvětluje etnografka Slováckého muzea v Uherském Hradišti Marta Kondrová.

Zvláštní skupinu obřadních tanců tvoří podle jejích slov mečové tance. Rozšířené jsou obzvlášť na Uherskobrodsku.

Ve Strání jde o „pod šable", v Komni o „tanec ska-kúnú" a v Bystřici pod Lopeníkem jde o tanec „palicový", který tančí bobkovníci v Bystřici pod Lopeníkem.

„Velmi starobylý je také zvyk obchůzky s masopustním právem v podobě ruky, dodnes dodržovaný v Nezdenicích a Záhorovicích, ale můžeme se s ním setkat také v Bojkovicích. Fašankové právo je neseno také v masopustním průvodu v Komni. Zde má ale odlišnou formu, jejímž základem je vařečka zavinutá do kašmírového šátku," poznamenává Marta Kondrová.

V řadě dalších obcí se pak konají obchůzky masek, maškar, doprovázené bujarým veselím. K typickému pohoštění fašančárů připravují hospodyně dodnes koblihy a boží milosti.

Na Hané mají ferulu

Masopust na Kroměřížsku byl podle Markéty Müllerové, etnografky z Muzea Kroměřížska, z velké části obdobný jako masopust v jiných lokalitách Moravy. „Skladba maskovaných postav byla pestrá, některé mají kořeny v minulosti, jiné reagují na současný stav a vývoj společnosti. Nejrozšířenější maskou je medvěd, oblečený do obráceného kožichu nebo pytloviny pošité slámou i hrachovinou. U každého domu medvěd tančí s hospodyní. Z dalších masek byly typické postavy žida, kominíka, medvědáře, žebráka," vyjmenovala Müllerová.

V dnešní době se podle ní udržují masopustní obchůzky na vesnicích, kde se stávají organizátory především sbory dobrovolných hasičů. Zvyk proniká v různých podobách i do městského prostředí. „V jistých aspektech je možné pozorovat kontinuitu některých prvků po dlouhou dobu, ať již se jedná o samotné masky, akt maskování, či nespoutanosti a projevů radosti nad obdobím konce zimy," vysvětlila.

V tomto období se podle ní na Hané konalo ostatkové právo. „Chasa si volila své představenstvo na příští rok. Vnějším odznakem tohoto masopustního úřadu bylo právo a ferula. Právo mělo podobu meče ozdobeného šátky a fábory, ferula měla podobu veliké vařeky," uzavřela Müllerová.

Datum fašanku se řídí podle lunárního kalendáře. Velikonoce, které určují konec masopustu, totiž začínají po prvním jarním úplňku.

ZPRAVODAJOVÉ DENÍKU


Autor: Redakce

31.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jakub Ševčík z Dubí na Teplicku stanul před Krajským soudem v Ústí nad Labem
2 5

Mladík z Dubí zasadil své babičce 99 ran nožem

Dívčí Hrad. Ilustrační foto.
7

Zámek Dívčí Hrad je opět na prodej, okleštěný od původních pozemků

Drzá krádež a pád mostu ze špejlí: nejlepší videa z 18. září

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 18. září 2017.

AKTUALIZOVÁNO

Somálka prohrála. Zákaz nošení hidžábu nebyl diskriminací, tvrdí soudce

O diskriminaci nešlo! Pražský městský soud dnes zamítl žalobu uchazečky o studium A. A. Jamaal (27) proti pražské Střední zdravotnické škole Ruská a potvrdil tak lednové vítězství ředitelky Ivanky Kohoutové u prvoinstančního soudu. Somálka školu žalovala kvůli údajné diskriminaci, když ji školní řád zakazoval nosit pokrývku hlavy, v jejím případě hidžáb. Žádala za to omluvu a 60 tisícové odškodnění. Případ nejspíš skončí u Nejvyššího soudu.

AKTUALIZOVÁNO

Maria začala pustošit Karibik, dosáhla nejvyššího stupně. Probíhají evakuace

/VIDEO/ Karibik a část Spojených států se ještě nestačily vzpamatovat z devastujících následků, které způsobil v minulých dnech hurikán Irma, a už musí čelit dalšímu nebezpečí. Hurikán Maria zesílil na pátý, nejvyšší stupeň „potenciální katastrofické bouře“ a zamířil nad východokaribský ostrov Dominika, kde způsobil rozsáhlé škody. Informoval o tom server BBC.

Oštěpařská královna Zátopková: Když chce člověk něco dokázat, musí pro to žít

Obvykle je špatné (až nepatřičné) připomínat věk dámy. V případě Dany Zátopkové to ovšem neplatí. Olympijská vítězka z roku 1952 se dnes dožívá neuvěřitelné pětadevadesátky. S manželem a báječným vytrvalcem Emilem slavila narozeniny naposledy společně v roce 2000. Byli na den stejně staří.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení