VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Republikové prvenství Zlína. DSZO obdrží trolejbusy s bateriemi v září

Zlín – Cestující ve Zlíně byli vůbec prvními v Česku, kteří si při jízdě trolejbusy mohli užívat klimatizovaného salonu pro cestující. Dopravní společnost Zlín – Otrokovice totiž byla prvním dopravním podnikem, který si trolejbusy s klimatizací objednal a nasadil do provozu. Teď si DSZO připíše prvenství druhé. Do provozu jako první v ČR nasadí hybridní trolejbusy vybavené bateriemi.

27.7.2016
SDÍLEJ:

Trolejbus s alternativním elektrickým pohonem na zkušebních jízdách v Plzni.Foto: Škoda Electric

Dosud používal podnik pouze hybridní vozy s dieselagregátem. „Dva nové trolejbusy by mohly být dodány někdy během září," potvrdil Zlínskému deníku mluvčí DSZO Vojtěch Cekota. Dodavatel – Škoda Electric – bude jejich provoz ve Zlíně a Otrokovicích monitorovat, potvrdil to v krátkém rozhovoru pro Zlínský deník vedoucí komunikace Škody Transportation Michal Tobrman.

Zlín je první „vlaštovkou", kam vaše společnost dodá trolejbusy s elektrobaterií, budete jejich ostrý provoz ve Zlíně sledovat a vyhodnocovat pro případná další vylepšení? Případně už nějaká připravujete?

Vedoucí komunikace Škody Transportation Michal Tobrman.

Zlín je první v České republice, v zahraničí je v provozu více než 50 ks trolejbusů s trakční baterií. Sledování v provozu včetně vyhodnocování parametrů a promítnutí výsledků do budoucích projektů je samozřejmostí včetně vzdáleného sledování dat. S Dopravní společností Zlín -Otrokovice je v tomto ohledu velmi dobrá spolupráce.

Projevila o tento typ trolejbusu zájem i další města v Česku? Případně která?

Zájem výrazně roste. V letošním roce budeme dodávat v rámci ČR například několik trolejbusů do Českých Budějovic.

Jaké jsou jeho pořizovací a provozní náklady v porovnání s klasickým trolejbusem vázaným pouze na trakci?

Pořizovací náklady závisí především na požadavcích zákazníků na dojezd a životnost bateriového pohonu.

Dostáváte objednávky na klasické trolejbusy i ze zahraničí, nejen pro obnovu vozového parku, ale například od měst, která nově zřizují trolejbusové tratě?

Exportní zakázky tvořily v roce 2015 téměř 73 % z celkové roční produkce trolejbusů. Nové tratě staví v drtivé většině města, kde již trolejbusová síť existuje, jedná se tedy o rozšiřování tratí ve městech ČR i v zahraničí.

V čem shledáváte z pohledu výrobce výhody klasického trolejbusu vázaného na trakci oproti trolejbusu s hybridním (elektro) pohonem? A naopak?

Výhoda klasického trolejbusu je jeho technická jednoduchost a nižší pořizovací náklady, nevýhodou je závislost na trakci, problémy při nehodách, stavebních úpravách apod. Výhodou trolejbusu s pomocným pohonem je jeho operativa při provozních problémech, možnost obsluhovat i zastávky mimo trať apod., nevýhodou jsou vyšší pořizovací náklady.

Ekologičtěji…

Ředitel DSZO Josef Kocháň uvedl již začátkem roku, že ekologie je směr, kterým se společnost bude ubírat. „Chceme pokračovat v ekologizaci městské dopravy. To konkrétně znamená, že místo naftových motorů a dieselagregátů začneme u vozidel MHD zkoušet baterie. První dva sólo trolejbusy, které budou schopny nezávislé jízdy mimo trakční vedení nebo při výpadku proudu, a to právě s využitím elektrické energie z baterií, by měly doplnit náš vozový park ještě letos. Rovněž bychom chtěli pořídit v dohledné budoucnosti první bateriové autobusy, tedy elektrobusy. Některé jsme už v podmínkách naší dopravní společnosti v minulých letech po krátkou dobu zkoušeli," uvedl Josef Kocháň.

Autor: Tomáš Hyánek

27.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Marine Le Penová a Emanuel Macron
5

Le Penová, nebo Macron? Francouzským adolescentům se nezavděčil ani jeden

Afghánští vojáci pokračují v boji proti ozbrojencům, kteří se zabarikádovali v domě poblíž indického konzulátu ve městě Mazáre Šaríf na severu Afghánistánu.
2 5

V Afghánistánu zahynuli v přestřelce dva američtí vojáci

Vojenský historický ústav převzal provoz památníku heydrichiády

Vojenský historický ústav (VHÚ) ve čtvrtek symbolicky převzal provoz Památníku hrdinů heydrichiády, který je umístěn v kryptě chrámu sv. Cyrila a Metoděje v pražské Resslově ulici. Pietní místo, kde zemřeli za druhé světové války po boji českoslovenští výsadkáři včetně atentátníků na říšského protektora Reinharda Heydricha, dosud spravovala pravoslavná církev. O památník se bude po dohodě s pražským magistrátem a pravoslavnou církví nově starat VHÚ, chrám budou i nadále užívat pravoslavní.

Nejvyšší soud zrušil rozsudek nad Dalíkem kvůli právní kvalifikaci

Nejvyšší soud zrušil odsuzující verdikt nad lobbistou Markem Dalíkem poté, co vyhověl jeho dovolání i dovolání šéfa žalobců Pavla Zemana. Případ vrátil pražskému vrchnímu soudu, který Dalíka poslal na čtyři roky do vězení za pokus o podvod. Odvolací soud bude muset znovu přezkoumat právní kvalifikaci, na jejímž základě byl odsouzen. Oznámil to předseda trestního kolegia NS František Púry. Podle něj může soud trest zmírnit, ponechat stejný i zpřísnit.

Policie zatkla ve vládní čtvrti v Londýně muže ozbrojeného noži

V britské vládní čtvrti v Londýně došlo ve čtvrtek 27. dubna k incidentu, při němž policie zadržela muže, jenž byl ozbrojen dvěma noži. Informovala o tom BBC. 

DOTYK.CZ

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies