VYBERTE SI REGION

Republikové prvenství Zlína. DSZO obdrží trolejbusy s bateriemi v září

Zlín – Cestující ve Zlíně byli vůbec prvními v Česku, kteří si při jízdě trolejbusy mohli užívat klimatizovaného salonu pro cestující. Dopravní společnost Zlín – Otrokovice totiž byla prvním dopravním podnikem, který si trolejbusy s klimatizací objednal a nasadil do provozu. Teď si DSZO připíše prvenství druhé. Do provozu jako první v ČR nasadí hybridní trolejbusy vybavené bateriemi.

27.7.2016
SDÍLEJ:

Trolejbus s alternativním elektrickým pohonem na zkušebních jízdách v Plzni.Foto: Škoda Electric

Dosud používal podnik pouze hybridní vozy s dieselagregátem. „Dva nové trolejbusy by mohly být dodány někdy během září," potvrdil Zlínskému deníku mluvčí DSZO Vojtěch Cekota. Dodavatel – Škoda Electric – bude jejich provoz ve Zlíně a Otrokovicích monitorovat, potvrdil to v krátkém rozhovoru pro Zlínský deník vedoucí komunikace Škody Transportation Michal Tobrman.

Zlín je první „vlaštovkou", kam vaše společnost dodá trolejbusy s elektrobaterií, budete jejich ostrý provoz ve Zlíně sledovat a vyhodnocovat pro případná další vylepšení? Případně už nějaká připravujete?

Vedoucí komunikace Škody Transportation Michal Tobrman.

Zlín je první v České republice, v zahraničí je v provozu více než 50 ks trolejbusů s trakční baterií. Sledování v provozu včetně vyhodnocování parametrů a promítnutí výsledků do budoucích projektů je samozřejmostí včetně vzdáleného sledování dat. S Dopravní společností Zlín -Otrokovice je v tomto ohledu velmi dobrá spolupráce.

Projevila o tento typ trolejbusu zájem i další města v Česku? Případně která?

Zájem výrazně roste. V letošním roce budeme dodávat v rámci ČR například několik trolejbusů do Českých Budějovic.

Jaké jsou jeho pořizovací a provozní náklady v porovnání s klasickým trolejbusem vázaným pouze na trakci?

Pořizovací náklady závisí především na požadavcích zákazníků na dojezd a životnost bateriového pohonu.

Dostáváte objednávky na klasické trolejbusy i ze zahraničí, nejen pro obnovu vozového parku, ale například od měst, která nově zřizují trolejbusové tratě?

Exportní zakázky tvořily v roce 2015 téměř 73 % z celkové roční produkce trolejbusů. Nové tratě staví v drtivé většině města, kde již trolejbusová síť existuje, jedná se tedy o rozšiřování tratí ve městech ČR i v zahraničí.

V čem shledáváte z pohledu výrobce výhody klasického trolejbusu vázaného na trakci oproti trolejbusu s hybridním (elektro) pohonem? A naopak?

Výhoda klasického trolejbusu je jeho technická jednoduchost a nižší pořizovací náklady, nevýhodou je závislost na trakci, problémy při nehodách, stavebních úpravách apod. Výhodou trolejbusu s pomocným pohonem je jeho operativa při provozních problémech, možnost obsluhovat i zastávky mimo trať apod., nevýhodou jsou vyšší pořizovací náklady.

Ekologičtěji…

Ředitel DSZO Josef Kocháň uvedl již začátkem roku, že ekologie je směr, kterým se společnost bude ubírat. „Chceme pokračovat v ekologizaci městské dopravy. To konkrétně znamená, že místo naftových motorů a dieselagregátů začneme u vozidel MHD zkoušet baterie. První dva sólo trolejbusy, které budou schopny nezávislé jízdy mimo trakční vedení nebo při výpadku proudu, a to právě s využitím elektrické energie z baterií, by měly doplnit náš vozový park ještě letos. Rovněž bychom chtěli pořídit v dohledné budoucnosti první bateriové autobusy, tedy elektrobusy. Některé jsme už v podmínkách naší dopravní společnosti v minulých letech po krátkou dobu zkoušeli," uvedl Josef Kocháň.

Autor: Tomáš Hyánek

27.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Daňové úlevy: odběr krve tři tisíce korun, za registraci nic

Ilustrační foto.

Češi nebezpečně tloustnou. Na cukrovku umírá 3,5 tisíce lidí ročně

Německá vláda podle Bildu varuje před chemickým útokem

Německá vláda a Spolkový kriminální úřad (BKA) varují před možností útoku chemikáliemi. Uvedl to dnes deník Bild s odvoláním na zprávu spolkové vlády analyzující rizika v oblasti civilní ochrany.

Záchranáři našli v zavaleném hotelu další těla

Řím - V troskách hotelu Rigopiano, který minulou středu po zemětřesení ve střední Itálii zavalila lavina, našli záchranáři další dvě těla. Podle agentury AFP jde o dvě ženy. Počet obětí tak vzrostl na 14, stále se pohřešuje ještě 15 lidí. Dnes se konají první pohřby obětí neštěstí.

Odsouzený politik Petr Wolf se už čtyři roky ukrývá před spravedlností

Policisté věří, že hledaný politik dříve či později udělá chybu. Postupem času může být méně obezřetný, své by mohl udělat i pocit nepolapitelnosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies