VYBERTE SI REGION

Revoluce pro cestující ve Zlíně: V roce 2014 s jednotnou elektronickou jízdenkou

Zlínský kraj – Digitální informační panely na všech velkých autobusových nádražích, které informují o odjezdech spojů, nové jízdní řády, ale především jednotná čipová karta pro placení jízdného u všech dopravců ve Zlínském kraji a to včetně zlínské MHD. To není už jen fikce, ale skutečně dobrá vyhlídka pro všechny, kteří využívají služeb krajské hromadné dopravy.

15.6.2012 7
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: Deník/Jan Jelínek

Hejtmanství totiž v pondělí schválilo projekt za zhruba šedesát až sedmdesát milionů, díky kterému budou lépe koordinovány jízdní řády, odstraní se zbytečné souběhy linek, celkově se zlevní provoz a cestující budou mnohem lépe informováni jak přímo ve vozech, tak i na stanicích.

Sjednotí jízdné

Navíc má být díky Organizovanému jednotnému dopravnímu systému a provozu centrálního dispečinku, jak se celý projekt nazývá, běžně zavedeno celoplošné využívání elektronického placení jízdného i odbavování. To vše ve spolupráci s Koordinátorem veřejné dopravy (KOVED).

„Občas mám opravdu pocit, že je potřeba ty jízdní řády trochu učesat. Už několikrát jsem kroutil hlavou nad tím, jak některé linky nenavazují a způsobuje to nepříjemnosti. A pokud se mají instalovat informační cedule a zastávky se budou hlásit v busech, tak jsem určitě pro," pokyvoval nad zprávou nadšeně hlavou Petr Zahradník ze Zlína. Novinky by se měly podle náměstka hejtmana Jaroslava Drozda začít objevovat na začátku roku 2014.

„S přípravou bychom chtěli začít v roce 2013. V reálu by mohl začít fungovat na začátku roku 2014. Do dalších let pak chceme vypisovat otevřená výběrová řízení na nové dopravce, ke kterým využijeme právě výstupy z dispečinku. Zadání by tak mělo být preciznější," přiblížil Drozd s tím, že změny by se týkaly všech dopravců. Tedy devíti linkových, kteří vozí cestující ve zhruba 460 autobusech a dvou drážních, mezi které patří vlaky Českých drah a trolejbusy a autobusy Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice (DSZO).

Zlínská hromadná doprava již v režii KOVED funguje a podle vedení společnosti DSZO na velmi vysoké úrovni prostřednictvím svého dispečinku s nepřetržitým provozem po řadu let služby zajišťuje a nabízí k využití veřejnosti. „Vzájemná spolupráce obou dispečinků jistě bude možná. To, na co jsou cestující zvyklí a co funguje u MHD ve Zlíně, se tak rozšíří i na ostatní dopravce v kraji. Zřízení krajského dispečinku uvítáme," sdělil mluvčí DSZO Vojtěch Cekota s tím, že pokud se na krajské úrovni podaří projekt jednotných elektronických platebních karet či peněženek prosadit a bude k dispozici zúčtovací systém, který by tržby rozděloval mezi jednotlivé dopravce, DSZO se k němu určitě také připojí.

„Budeme tak cestujícím umožňovat ve svých trolejbusech a autobusech jeho využívání. Současná obměna technologií je toho předpokladem. Nově instalované palubní počítače už používání elektronických platebních karet podporují, takže bude stačit doplnit do vozidel pouze příslušné čtečky karet," potvrdil Cekota. Současně ovšem připomněl, že podmínkou zavedení novinky je ale rovněž získání podpory z prostředků EU, aby tato poměrně velká investice neúměrně nezatížila hospodaření DSZO i dalších dopravců.

Podobně hovoří také ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. „Těšíme se na to už delší dobu, ale samozřejmě záleží na penězích z unie. Pokud nebudou, museli bychom to financovat my, potažmo Zlínský kraj jako objednavatel dopravy. Každopádně si od projektu slibujeme příjemné novinky," svěřil se Holubář a vyjmenoval, které prvky by měly konkrétně cestujícím zpříjemnit cesty.

„Obnoví se například kompletně odbavovací systém ve vozech, takže bude snazší nástup do autobusů. Bude možné také online sledování linek, takže pokud bude mít například nějaký autobus zpoždění, můžeme okamžitě zdržet navazující spoj a podobně," přikyvuje Holubář, který se podle svých slov na novinky opravdu těší.

Jaké novinky se chystají…

Připravuje se nejen komplexní odbavovací systém, ale i dispečerské řízení, které využije elektronického odbavování cestujících ve vozidlech. Ve zhruba 40 obcích, ve kterých často přestupují cestující jedoucí do zaměstnání či škol, se mají instalovat digitální informační tabule. Ty poskytnou cestujícím informace stejné, jako například velká nádraží či letiště. Lidé uvidí kdy, kam a který spoj pojede a navíc se budou zastávky hlásit také ve vozech. Systém bude fungovat také zpětně, takže bude do dispečerského pultu odeslána informace, kdy cestující nastoupil, vystoupil a čím platil. Toho se posléze využije v nastavování jízdních řádů. Nové dispečerské řízení umožní nejen kontrolu návaznosti spojů, ale zaznamená také vytíženost. Cena kompletní novinky je mezi 60 a 70 miliony. Nejprve kraj pořídí dispečink, který bude stát do dvaceti milion korun a posléze s městy a obcemi nakoupí ostatní prvky. Dispečerské řízení by mělo ušetřit peníze, jelikož kraj nechce vydávat peníze na to, aby jezdily prázdné dopravní prostředky.

Autor: Marek Houser

15.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Průměrná mzda v ČR se ve 3. čtvrtletí zvýšila na 27.220 Kč

Praha - Průměrná mzda v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostla o 1170 korun na 27.220 Kč, tedy o 4,5 procenta. Reálně, po odečtení inflace se lidem výdělek zvýšil o čtyři procenta. Informoval o tom dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Podle něj na růst mezd v mnoha oblastech tlačil nedostatek pracovníků, o které zaměstnavatelé mezi sebou soutěžili. Růst výdělků se shoduje s odhady analytiků.

Případ úplatků Horkého a lobbistky Mrencové se vrací do Chebu

Plzeň - Krajský soud v Plzni zrušil původní verdikt a vrátil případ k novému projednání do Chebu.

Výpravčí, jenž způsobil nehodu v Bavorsku, půjde do vězení

Berlín - Na tři a půl roku do vězení poslal dnes německý soud výpravčího, který v únoru zavinil nejhorší železniční neštěstí v Bavorsku za více než 40 let. Nehoda u obce Bad Aibling si vyžádala 12 mrtvých a téměř 90 zraněných. Muži, který hrál během služby hru na mobilním telefonu, hrozil až pětiletý trest vězení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies