VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Revoluce v parkování v Hradišti: V centru za korunu, více míst pro rezidenty

Uherské Hradiště – Obyvatelé středu Uherského Hradiště i nedalekých sídlišť mají potíže s parkováním v centru města při vyřizování pochůzek a nákupů. Řada z nich dokonce označuje tento problém za hlavní překážku spokojeného života v Uherském Hradišti.

4.4.2014
SDÍLEJ:

Někteří majitelé automobilů odstavují své vozy kvůli nedostatku parkovacích míst často i na trávník.Foto: DENÍK/Milena Marešová

Jeho místostarosta Stanislav Blaha chce proto navrhnout zásadní změny v systému městského parkování. Přinést by měly lepší možnosti zejména pro obyvatele, kteří mají ve městě trvalé bydliště.

„V některé hodiny je Františkánská ulice přecpaná zaparkovanými auty a to mi nepomůže ani karta pro residenty, protože jednoduše není kde parkovat. A kromě toho ráno vjíždí auta, s podomácku vyrobenými kartičkami zásobování, a blokují Mlýnskou uličku až do odpoledne. Jsou to chytráci, protože tak parkují celý den zadarmo", stěžuje si Žaneta Ježková na složitost situace s parkováním v centru města.

Stanislav Blaha vidí řešení v radikálním snížení ceny za první půl hodinu parkování ve středu města, a to na pouhou jednu korunu. „Parkovací místa v centru slouží právě pro to, aby tam někdo zaparkoval, pohodlně si vyřídil, co potřebuje, a zase odjel", tvrdí místostarosta. Toto opatření podle něj podpoří také místní obchodníky, kteří dlouhodobě poukazují na to, že k nim chodí méně kupujících právě z důvodu, že nechtějí platit parkovné v centru. Majitelé obchodů takovou změnu vítají. „Mám provozovnu přímo v centru, takže situaci s parkováním řeším dnes a denně. Pokud já sám nebo i moji zákazníci potřebují přivést něco ke mně do firmy, je to pokaždé problém. Kdyby se dalo například ve Františkánské ulici na chvíli zaparkovat, bylo místo, a nebylo to drahé, velice by se mému podnikání ulevilo," poznamenal provozovatel prodejny s elektronikou.

Rezidenční karty pro občany s trvalým bydlištěm v Hradišti

Dalším radikální změnou by se mohlo stát zavedení tzv. rezidenčního parkování, tedy zón vyhrazených pouze pro auta lidí, kteří mají v dané oblasti trvalé bydliště. „Naši obyvatelé se cítí zatíženi těmi, kteří do Uherského Hradiště dojíždí a odstavují svá auta jinde než na placených parkovištích nebo odstavných plochách. Snažíme se tak zvýhodnit naše občany," vysvětluje Stanislav Blaha. Parkovací karta pro občany s trvalým bydlištěm ve městě by měla být podle jeho návrhu zdarma. I toto opatření by místní uvítali. „Přes týden máme před naším panelákem stále plno aut, která si tam na celý den odloží lidé přijíždějící do Hradiště za prací. Místní tak raději nevyjíždí, aby místo neztratili", dodává Foltýn, který sice pracuje v centru města, ale bydlí na tamním sídlišti Rybník.

Pro zájemce o bezproblémové parkování má radnice již v současné době zajímavou nabídku. Pokud si na vlastní náklady zbudují parkovací místo na jinak nevyužitelné ploše, budou mít toto místo pro sebe vyhrazeno bezplatně deset let. Podle vedoucího odboru dopravy Jindřicha Havelky se průměrné náklady na zbudování parkovacího místa pohybují kolem 30 tisíc korun. „Podle našich podkladů by takových míst mohly vzniknout ve městě desítky, a to i v nejvíce exponovaných částech jako jsou Štěpnice či Rybníky", dodal Jindřich Havelka.

V majetku a správě města je v současné době zhruba 1 350 placených veřejných parkovacích míst v centru města. Celkem je v Uherském Hradišti 4 630 veřejných parkovacích míst, z toho 3 300 je nezpoplatněných. V roce 2011 město vybralo na parkovném 13,5 miliónů korun, loni to bylo již skoro o dva milióny korun více –15,3 miliónů korun. Právě díky parkovnému může město investovat do budování dalších parkovacích míst.

Rezidenční parkovací zóny však město nechce zavést bezhlavě. Mělo by jít o promyšlený systém, který bude vstřícný jak k obyvatelům s trvalým bydlištěm, ale i občasným návštěvníkům. Uherské Hradiště má podle Blahy šanci poučit se ze zkušeností z jiných měst, například z Prahy, kde se zavedením parkovacích zón pro rezidenty začali již v roce 1996. A právě tam začátkem letošního roku došlo na základě zkušeností k výrazným změnám, které zohlednil ve svém návrhu.

„Na základě zkušeností z Prahy i jiných měst víme, že plošné zóny leckdy znemožňují navštěvování blízkých autem nebo komplikují život řemeslníkům, kteří jedou něco do domácnosti v zóně opravit," říká Blaha. „Proto budou některé parkovací úseky smíšené, aby lidé měli příležitost zaparkovat, když jedou třeba za příbuznými nebo něco vyřídit do jiné čtvrti."

Město podle něj nabízí dostatek míst i pro přespolní, kteří potřebují zaparkovat automobil na delší dobu. Jde o tři parkovací zóny a záchytná parkoviště v blízkosti centra města. Například na parkovišti u vlakového nádraží je parkovné 20 korun na celý den a do centra města je to jen pár kroků.

Autor: Jiří Kordovaník

4.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
8 18

Babiš pro svou vizi marně hledá politické spojence

Útoky v Paříži
6

Atentátník z Champs-Élysées měl celý arzenál zbraní, chtěl válčit za IS

VIDEO: Řidiči v Nantes vyrazili do práce v sukních, kraťasy mít nesmějí

Nejen Českou republiku sužuje v těchto dnech vlna veder. S teplotami dokonce kolem 36 stupňů Celsia ve stínu se potýká například Paříž, která vyhlásila nouzový stav. Lépe na tom není ani další francouzské město Nantes. Tam vysoké teploty přiměly řidiče tramvají a autobusů k neobvyklému outfitu – do práce vyrazili v sukni.

EET platí od prosince a již mají nastat změny. Jaké? To ANO řekne příští týden

Hnutí ANO příští týden představí svůj volební program pro oblast daní. Na tiskové konferenci to dnes řekl předseda hnutí Andrej Babiš. ANO podle něj bude usilovat o snížení daní z příjmu fyzických osob nebo o úpravu pravidel pro elektronickou evidenci tržeb (EET). Podrobnosti k možným změnám daňových sazeb Babiš zatím nesdělil.

Prezident Zeman: Pokud prohraju volby, odejdu z politiky

Pokud prezident Miloš Zeman prohraje příští rok volby, odejde z politiky. Odjel by na Vysočinu a četl by si knihy v houpacím křesle. Zeman to řekl na dotaz diváka na dnešním Žofínském fóru v Praze. Současný prezident se uchází o druhé funkční období, patří mezi hlavní favority. Podle posledních průzkumů ale jeho protivníci získávají stále větší podporu.

Ukrást auto přes mobil? Data zneužívaly i autopůjčovny

Zanedlouho zřejmě odzvoní i klíčům od auta. Američan Charles Henderson svůj kabriolet díky moderním technologiím odemykal a startoval jen přes svůj chytrý telefon. Poté, co ho prodal, zjistil, že „chytrý" systém funguje dál a auto, které už není jeho, může přes mobil stále kontrolovat a jednoduše ho ukrást. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies