VYBERTE SI REGION

Revoluce v parkování v Hradišti: V centru za korunu, více míst pro rezidenty

Uherské Hradiště – Obyvatelé středu Uherského Hradiště i nedalekých sídlišť mají potíže s parkováním v centru města při vyřizování pochůzek a nákupů. Řada z nich dokonce označuje tento problém za hlavní překážku spokojeného života v Uherském Hradišti.

4.4.2014
SDÍLEJ:

Někteří majitelé automobilů odstavují své vozy kvůli nedostatku parkovacích míst často i na trávník.Foto: DENÍK/Milena Marešová

Jeho místostarosta Stanislav Blaha chce proto navrhnout zásadní změny v systému městského parkování. Přinést by měly lepší možnosti zejména pro obyvatele, kteří mají ve městě trvalé bydliště.

„V některé hodiny je Františkánská ulice přecpaná zaparkovanými auty a to mi nepomůže ani karta pro residenty, protože jednoduše není kde parkovat. A kromě toho ráno vjíždí auta, s podomácku vyrobenými kartičkami zásobování, a blokují Mlýnskou uličku až do odpoledne. Jsou to chytráci, protože tak parkují celý den zadarmo", stěžuje si Žaneta Ježková na složitost situace s parkováním v centru města.

Stanislav Blaha vidí řešení v radikálním snížení ceny za první půl hodinu parkování ve středu města, a to na pouhou jednu korunu. „Parkovací místa v centru slouží právě pro to, aby tam někdo zaparkoval, pohodlně si vyřídil, co potřebuje, a zase odjel", tvrdí místostarosta. Toto opatření podle něj podpoří také místní obchodníky, kteří dlouhodobě poukazují na to, že k nim chodí méně kupujících právě z důvodu, že nechtějí platit parkovné v centru. Majitelé obchodů takovou změnu vítají. „Mám provozovnu přímo v centru, takže situaci s parkováním řeším dnes a denně. Pokud já sám nebo i moji zákazníci potřebují přivést něco ke mně do firmy, je to pokaždé problém. Kdyby se dalo například ve Františkánské ulici na chvíli zaparkovat, bylo místo, a nebylo to drahé, velice by se mému podnikání ulevilo," poznamenal provozovatel prodejny s elektronikou.

Rezidenční karty pro občany s trvalým bydlištěm v Hradišti

Dalším radikální změnou by se mohlo stát zavedení tzv. rezidenčního parkování, tedy zón vyhrazených pouze pro auta lidí, kteří mají v dané oblasti trvalé bydliště. „Naši obyvatelé se cítí zatíženi těmi, kteří do Uherského Hradiště dojíždí a odstavují svá auta jinde než na placených parkovištích nebo odstavných plochách. Snažíme se tak zvýhodnit naše občany," vysvětluje Stanislav Blaha. Parkovací karta pro občany s trvalým bydlištěm ve městě by měla být podle jeho návrhu zdarma. I toto opatření by místní uvítali. „Přes týden máme před naším panelákem stále plno aut, která si tam na celý den odloží lidé přijíždějící do Hradiště za prací. Místní tak raději nevyjíždí, aby místo neztratili", dodává Foltýn, který sice pracuje v centru města, ale bydlí na tamním sídlišti Rybník.

Pro zájemce o bezproblémové parkování má radnice již v současné době zajímavou nabídku. Pokud si na vlastní náklady zbudují parkovací místo na jinak nevyužitelné ploše, budou mít toto místo pro sebe vyhrazeno bezplatně deset let. Podle vedoucího odboru dopravy Jindřicha Havelky se průměrné náklady na zbudování parkovacího místa pohybují kolem 30 tisíc korun. „Podle našich podkladů by takových míst mohly vzniknout ve městě desítky, a to i v nejvíce exponovaných částech jako jsou Štěpnice či Rybníky", dodal Jindřich Havelka.

V majetku a správě města je v současné době zhruba 1 350 placených veřejných parkovacích míst v centru města. Celkem je v Uherském Hradišti 4 630 veřejných parkovacích míst, z toho 3 300 je nezpoplatněných. V roce 2011 město vybralo na parkovném 13,5 miliónů korun, loni to bylo již skoro o dva milióny korun více –15,3 miliónů korun. Právě díky parkovnému může město investovat do budování dalších parkovacích míst.

Rezidenční parkovací zóny však město nechce zavést bezhlavě. Mělo by jít o promyšlený systém, který bude vstřícný jak k obyvatelům s trvalým bydlištěm, ale i občasným návštěvníkům. Uherské Hradiště má podle Blahy šanci poučit se ze zkušeností z jiných měst, například z Prahy, kde se zavedením parkovacích zón pro rezidenty začali již v roce 1996. A právě tam začátkem letošního roku došlo na základě zkušeností k výrazným změnám, které zohlednil ve svém návrhu.

„Na základě zkušeností z Prahy i jiných měst víme, že plošné zóny leckdy znemožňují navštěvování blízkých autem nebo komplikují život řemeslníkům, kteří jedou něco do domácnosti v zóně opravit," říká Blaha. „Proto budou některé parkovací úseky smíšené, aby lidé měli příležitost zaparkovat, když jedou třeba za příbuznými nebo něco vyřídit do jiné čtvrti."

Město podle něj nabízí dostatek míst i pro přespolní, kteří potřebují zaparkovat automobil na delší dobu. Jde o tři parkovací zóny a záchytná parkoviště v blízkosti centra města. Například na parkovišti u vlakového nádraží je parkovné 20 korun na celý den a do centra města je to jen pár kroků.

Autor: Jiří Kordovaník

4.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Počasí na Vánoce a v závěru roku? Mráz jen v noci, srážek bude méně

Praha - Teploty v závěru roku včetně Vánoc by se přes den měly držet slabě nad nulou, v noci bude mrznout. Výkyvy jsou ale možné, uvedli meteorologové ve čtyřtýdenním výhledu počasí. Sněhu a deště bude ve srovnání s dlouhodobým průměrem méně. Výhled dnes zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Na pražském Smíchově aktivisté prodávali "psí maso"

Praha - Ke koupi "vánočních psů" v sobotu vyzývali aktivisté na pražském Smíchově. Protestovali tak proti tradičnímu vánočnímu prodeji a zabíjení kaprů v ulicích. Akci pořádala organizace 269life, která dlouhodobě upozorňuje na utrpení zvířat v různých odvětvích průmyslu.

Při nehodě dvou aut v Rajhradě se zranil kojenec

Rajhrad – Čtyři zraněné včetně jednoho kojence si vyžádala nehoda dvou osobních aut. Ta se střetla v sobotu dopoledne v Rajhradě na Brněnsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies