VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči neotáleli. Většina má přezuto

Kroměřížsko – Jedním z poctivých řidičů, kteří už mají přezuto na zimní kola, je například Libor Hrdý. Nechtěl zbytečně riskovat, a tak i přesto, že už třetí listopadový týden teploty neklesly pod nulu, rozhodl se preventivně dát autu zimní obutí.

20.11.2014
SDÍLEJ:

Kroměřížský pneuservis U Drápalů má největší nápor v přezouvání zimních kol za sebou. Poslední opozdilce čekají až s první vločkou.Foto: DENÍK/Soňa Ličková

„Minulý týden, když bylo teplo, tak jsem se na to vrhl. Většinou se řídím počasím. Teď už jsem bez starostí a může klidně mrznout. Vystačily mi pneu z loňska, takže jsem nákup nových nemusel ani řešit. Příští rok mě to ale nemine," konstatoval řidič.

Zákon sice udává povinnost vyjíždět na silnice na zimních pneumatikách už od začátku listopadu, ale odvolává se na klimatické podmínky. Takže zimní přezutí musí mít lidé až v případech, kdy na vozovce leží souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy anebo pokud lze tyto jevy předpovídat.

Reakce letních gum totiž není na sněhu zdaleka tak účinná jako ta zimní a snadno řidič havaruje. Policisté žádné zvláštní kontroly na pneumatiky sice nechystají, ale v rámci běžných kontrol na ně dohlédnou. Tam, kde zimní obutí nařizuje dopravní značka, platí pro všechny řidiče bez výjimky.

„Takové nařízení platí například v Hostýnských vrších," upozornila kroměřížská policejní preventistka Barbora Balášová.

Většina řidičů je prý už na zákonem danou povinnost zvyklá, a tak spousta z nich už pneuservis navštívila. Největší nápor byl podle majitelů servisů už kolem prvního listopadu a čtrnáct dnů před ním.

„To jsme objednávali lidi i dva dny dopředu a stíhali jsme jen díky naši dlouhé otevírací době, kterou máme od sedmi do devatenácti hodin. V provozu jsme byli i o víkendech," popisuje Filip Maniš jehož pneuservis sídlí v Obvodové ulici v Kroměříži.

V současné době je prý už lidí míň a přicházejí spíš poslední opozdilci. „Jsou ale pořád i tací, kteří stále jezdí na letních nebo sjetých pneu a čekají až na mrazy a první sníh. Protože se ale teploty už pohybují kolem sedmi stupňů doporučoval bych přezout," upozornil odborník.

Hloubka dezénu u zimních kol by u osobních aut měla být minimálně 4 milimetry, u aut nad 3,5 tuny 6 milimetrů. Sjetý vzorek totiž na cestách řidičům příliš nepomůže.

„Letní pneu si dobře neporadí ani s podzimním listím na vozovce, které se na kolo přilepí a pak člověk dostane snadno smyk. Za to zimní gumy ho svým vzorkem roztrhají," dodal Filip Maniš.

Pokud má zákazník celou sadu, tedy zimní pneu obuté na discích, přijde ho výměna u Filipa Maniše včetně vyvážení na dvě stě korun za celé auto. Pokud má klient pouze zimní pneu, zaplatí čtyři stovky.

„Ceny jsou včetně daně a žádné další skryté poplatky u nás lidé nenajdou. Uvedené ceny platí pro hliníková i plechová kola do velikosti šestnácti palců. Zakládám si na tom, abych měl pro zákazníky vždy tu nejlepší cenu v Kroměříži," dodává automechanik.

Autor: Soňa Ličková

20.11.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Bělobrádek.
16 8

Bělobrádek: Minimální mzdu dramaticky zvedat nebudeme

Auta OBSE, Ukrajina
AKTUALIZOVÁNO
29 9

Auto mise OBSE na Ukrajině najelo na minu. Řídil Čech. Jeden mrtvý

Volby ve Francii ONLINE: obrovský zájem voličů, měl by pomoci Macronovi

Lid Francie hlasuje v prvním kole voleb, je o ně bezprecedentní zájem. Ve volebních místnostech se tvoří fronty, jaké nebyly k vidění posledních 36 let. Podle politilogů to pomůže centristovi Emanuelu Macronovi. V desítkách evropských měst se demonstruje na podporu EU, tedy proti Le Penové. Favoritce voleb se povedl lapsus - nestihla zaslat své plakáty do volebních místností v zahraničí.

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

Po uzavření intervencí se mezi politiky i byznysmeny otevírá otázka přijetí eura. Je prioritou i pro Svaz průmyslu a dopravy. Česko se při svém vstupu do EU zavázalo euro přijmout. Proti zavedení evropské měny je ministr financí Andrej Babiš.

Rektora ČVUT chtějí senátoři odvolat, ohradil se proti nim

Rektor Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze Jan Konvalinka se ohradil proti nařčením členů Akademického senátu školy, kteří tento týden podali návrh na jeho odvolání. Reaguje v něm na deset bodů, které čtyři senátoři uvedli jako motiv pro jeho odvolání. Převažují v nich důvody týkající se napjatého hospodaření univerzity. Podle Konvalinky nejsou tvrzení pravdivá.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies