VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spolujízda pomalu nahrazuje staré způsoby dopravy

Slovácko /HLASUJTE V ANKETĚ/ – Z bodu A do bodu B se můžete dostat autobusem, vlakem, autem nebo také spolujízdou. Tento dnes stále oblíbenější způsob dopravy využívají často studenti. Spolujízda slučuje výhody osobního vozidla a prostředků hromadné dopravy, která byla do určité doby vyhrazena pouze vlakovým spojům a autobusovým linkám.

5.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Dopravní síť postavená na lidech komunikujících přes jeden web, jednu aplikaci či jednu facebookovou stránku staví na řidičích, kteří chtějí za svoji jízdu něco ušetřit nebo poznat další spolucestující, a tak nabízí volná místa ve svém vozidle ostatním zájemcům o stejnou trasu za dopředu stanovený poplatek.

Fenoménu posledních let tak propadá čím dál více cestovatelů i ze Slovácka, stejně jako Jana Žajdlíková z Hluku. „Do Brna za studiem jezdím asi pět let. Ze začátku jsem jezdila klasicky vlakem nebo autobusem, i když vzhledem k přestupování nebylo obojí ideální volba. I proto jsem začala pátrat po alternativních spojích, zvláště v čase, kdy jsem potřebovala jet do Brna, ale nic nejelo," popsala prvotní impulz hlucká studentka. Před třemi lety našla stránku, kde po registraci bylo možné sehnat přímou linku do Brna z Hluku, a to dokonce v termínu, kdy nic jiného nejelo.

„Spoustu lidí napadne, že to musí být cenově výhodnější, jinak by se spolujízda netěšila tak velké oblibě. Pro mě však cena nehrála nikdy roli. Navíc po vyřízení všech studentských slev vyjde na podobnou částku jako lístek na autobus," upřesnila Hlučanka.

Hlavní výhody jsou tak především rychlost a pohodlí. Často se může stát, že člověk narazí na řidiče, se kterým se zná nebo potká známého spolucestujícího a hned je o důvod víc, proč využívat podobných služeb. „Potkat známého, kterého jste dlouho neviděli, můžete i v autobuse nebo vlaku, ale kontakt tam není tak osobní. V autě se přímo nabízí popovídat si, i proto ráda cestuji takovým způsobem," objasnila.

Stává se však, že se setkáte v autě s neznámými lidmi, s kterými vás pojí pouze cílová trasa. V tom případě můžete být i nemile překvapeni. „Přestože na internetu funguje u každého řidiče hodnocení, může být značně zkreslené. Jednou jsem jela jako spolujezdec v autě do Českých Budějovic a po dálnici jsme rozhodně jeli víc než povolených 130 kilometrů za hodinu. V tu chvíli jsem se i trochu bála, ale špatné hodnocení jsem danému uživateli ani poté nedala. Myslím, že takových případů může být víc," zapochybovala o objektivitě přiřazovaných bodů jednotlivým jezdcům Jana Žajdlíková.

Před vystavováním se zbytečnému nebezpečí varují i bezpečnostní složky. „Žádné stížnosti ohledně tohoto druhu přeprav jsme neobdrželi. Samozřejmě ale rizika vznikají. Profily založené na Facebooku a popřípadě na stránkách spolujízdy mohou být falešné, takže poté zbývá pouze krůček k trestné činnosti, jejíž druh je typický pro jízdu s neznámým člověkem. To znamená od drobných krádeží může docházet až ke znásilnění," varoval velitel Městské policie Uherské Hradiště Vlastimil Pauřík. S problémy se tak nový způsob dopravy zatím nesetkává.

„Osobně jsem měla pár malých komplikací, ale vše v normě. Někdy narazím na řidiče, který jede na můj vkus příliš rychle, jindy na podivína. Párkrát se mi stalo, že jsem zapomněla peníze, a tak jsem v cíli neměla jak zaplatit. Naštěstí se vše v pohodě vyřešilo," pochvalovala si vstřícnost většiny spolujezdců Hlučanka.

Služby nového způsobu dopravy však nejsou pro každého. Živé a rušné debatování po celou cestu, poznávání nových lidí a menší míra jistoty oproti zavedeným dopravcům, to jsou faktory, jež nemusí všem vyhovovat. Přesto si zatím spolujízda drží popularitu vysoko i v našem regionu. Jedním z řidičů je Hlučan Petr Dufka. „Výhod je mnoho. Jednak něco ušetřím za palivo, jednak si mám s kým popovídat, takže po cestě nejsem tolik ospalý a také poznám nové lidi. Pravda je, že finanční stránka je pro mě až na druhém místě, i když není zanedbatelná. V prvé řadě jde však o to mít na dlouhé cesty společnost, která vás zabaví a třeba i udrží v pozoru před spánkem," podotkl Hlučan Petr Dufka, který jako řidič využívá spolujízdy při cestách po celé republice.

Anketa není časově omezena. Hlasovat můžete 1x za 15 minut z jedné IP adresy

Autor: Vojtěch Trubačík

Využíváte spolujízdy a nebo spíše starý dobrý autostop?

Spolujízdu

14 hlasů

Autostop

1 hlas

Spolujízdu i autostop

1 hlas

Ani jedno

32 hlasů

Hlasovalo: 48

5.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
5 5

Češi porážejí Němce i Slováky. V hustotě benzínových pump

Marine Le Penová a Emanuel Macron, favorité voleb
AKTUALIZOVÁNO
47 16

Volby ve Francii: Do druhého kola postupují Macron a Le Penová

Macrona Paříž miluje. Dala mu o 29,2 procenta víc než Le Penové

Počty, které nelze nepřehlédnout. I když slibuje nesplnitelné, i když opisoval svůj volební program od Hollanda, v prvním kole letošních prezidentských voleb vyhrál centrista Emmanuel Macron nad extrémní pravičáckou Marine Le Penovou.

Stát chce výrazně zpřísnit držení nebezpečných biologických látek

Vředy, ze kterých vytéká zapáchající tekutina. Horečka, zvracení, bolest na hrudi a pak dušení. Takové účinky by mohla mít biologická zbraň šířící bakterie sněti slezinné. Nejpozději do dvou dnů po jejím vdechnutí by člověk zemřel.

Zeman a Drahoš zahájí sběr podpisů za svou kandidaturu

Prezident Miloš Zeman dnes zahájí sběr podpisů za svou opětovnou kandidaturu. Podrobnosti o podpisové kampani na dopolední tiskové konferenci oznámí jeho manželka Ivana, kterou Zeman určil za šéfku svého volebního týmu.

ČEZ už dlouhodobě s dětmarovickou elektrárnou nepočítá

Do deseti let by měla skončit elektrárna Dětmarovice. Počítá s tím vedení českého energetického gigantu – skupiny ČEZ, který chce v rámci celé České republiky do roku 2035 odstavit výraznou část kapacity uhelných zdrojů v tuzemsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies