VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spolujízda pomalu nahrazuje staré způsoby dopravy

Slovácko /HLASUJTE V ANKETĚ/ – Z bodu A do bodu B se můžete dostat autobusem, vlakem, autem nebo také spolujízdou. Tento dnes stále oblíbenější způsob dopravy využívají často studenti. Spolujízda slučuje výhody osobního vozidla a prostředků hromadné dopravy, která byla do určité doby vyhrazena pouze vlakovým spojům a autobusovým linkám.

5.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Dopravní síť postavená na lidech komunikujících přes jeden web, jednu aplikaci či jednu facebookovou stránku staví na řidičích, kteří chtějí za svoji jízdu něco ušetřit nebo poznat další spolucestující, a tak nabízí volná místa ve svém vozidle ostatním zájemcům o stejnou trasu za dopředu stanovený poplatek.

Fenoménu posledních let tak propadá čím dál více cestovatelů i ze Slovácka, stejně jako Jana Žajdlíková z Hluku. „Do Brna za studiem jezdím asi pět let. Ze začátku jsem jezdila klasicky vlakem nebo autobusem, i když vzhledem k přestupování nebylo obojí ideální volba. I proto jsem začala pátrat po alternativních spojích, zvláště v čase, kdy jsem potřebovala jet do Brna, ale nic nejelo," popsala prvotní impulz hlucká studentka. Před třemi lety našla stránku, kde po registraci bylo možné sehnat přímou linku do Brna z Hluku, a to dokonce v termínu, kdy nic jiného nejelo.

„Spoustu lidí napadne, že to musí být cenově výhodnější, jinak by se spolujízda netěšila tak velké oblibě. Pro mě však cena nehrála nikdy roli. Navíc po vyřízení všech studentských slev vyjde na podobnou částku jako lístek na autobus," upřesnila Hlučanka.

Hlavní výhody jsou tak především rychlost a pohodlí. Často se může stát, že člověk narazí na řidiče, se kterým se zná nebo potká známého spolucestujícího a hned je o důvod víc, proč využívat podobných služeb. „Potkat známého, kterého jste dlouho neviděli, můžete i v autobuse nebo vlaku, ale kontakt tam není tak osobní. V autě se přímo nabízí popovídat si, i proto ráda cestuji takovým způsobem," objasnila.

Stává se však, že se setkáte v autě s neznámými lidmi, s kterými vás pojí pouze cílová trasa. V tom případě můžete být i nemile překvapeni. „Přestože na internetu funguje u každého řidiče hodnocení, může být značně zkreslené. Jednou jsem jela jako spolujezdec v autě do Českých Budějovic a po dálnici jsme rozhodně jeli víc než povolených 130 kilometrů za hodinu. V tu chvíli jsem se i trochu bála, ale špatné hodnocení jsem danému uživateli ani poté nedala. Myslím, že takových případů může být víc," zapochybovala o objektivitě přiřazovaných bodů jednotlivým jezdcům Jana Žajdlíková.

Před vystavováním se zbytečnému nebezpečí varují i bezpečnostní složky. „Žádné stížnosti ohledně tohoto druhu přeprav jsme neobdrželi. Samozřejmě ale rizika vznikají. Profily založené na Facebooku a popřípadě na stránkách spolujízdy mohou být falešné, takže poté zbývá pouze krůček k trestné činnosti, jejíž druh je typický pro jízdu s neznámým člověkem. To znamená od drobných krádeží může docházet až ke znásilnění," varoval velitel Městské policie Uherské Hradiště Vlastimil Pauřík. S problémy se tak nový způsob dopravy zatím nesetkává.

„Osobně jsem měla pár malých komplikací, ale vše v normě. Někdy narazím na řidiče, který jede na můj vkus příliš rychle, jindy na podivína. Párkrát se mi stalo, že jsem zapomněla peníze, a tak jsem v cíli neměla jak zaplatit. Naštěstí se vše v pohodě vyřešilo," pochvalovala si vstřícnost většiny spolujezdců Hlučanka.

Služby nového způsobu dopravy však nejsou pro každého. Živé a rušné debatování po celou cestu, poznávání nových lidí a menší míra jistoty oproti zavedeným dopravcům, to jsou faktory, jež nemusí všem vyhovovat. Přesto si zatím spolujízda drží popularitu vysoko i v našem regionu. Jedním z řidičů je Hlučan Petr Dufka. „Výhod je mnoho. Jednak něco ušetřím za palivo, jednak si mám s kým popovídat, takže po cestě nejsem tolik ospalý a také poznám nové lidi. Pravda je, že finanční stránka je pro mě až na druhém místě, i když není zanedbatelná. V prvé řadě jde však o to mít na dlouhé cesty společnost, která vás zabaví a třeba i udrží v pozoru před spánkem," podotkl Hlučan Petr Dufka, který jako řidič využívá spolujízdy při cestách po celé republice.

Anketa není časově omezena. Hlasovat můžete 1x za 15 minut z jedné IP adresy

Autor: Vojtěch Trubačík

Využíváte spolujízdy a nebo spíše starý dobrý autostop?

Spolujízdu

14 hlasů

Autostop

1 hlas

Spolujízdu i autostop

1 hlas

Ani jedno

32 hlasů

Hlasovalo: 48

5.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
5

Za německé dálnice budou od roku 2019 platit i osobní auta

Volkswagen Touareg.
AUTOMIX.CZ
10

Sháníte ojeté SUV? Těmto kouskům se raději vyhněte

Dalík obnovu řízení nenavrhl, informace soudu byla chybná

Odsouzený lobbista Marek Dalík obnovu trestního řízení v kauze nákupu pandurů nenavrhl. Pražský městský soud v pátek dementoval svou předchozí informaci o podání návrhu, kterou původně uvedl v justiční databázi a následně i potvrdil. Podle mluvčí soudu Markéty Puci vznikla chyba tak, že právník v jiné, nesouvisející kauze zaslal soudu omylem návrh na obnovu řízení pod spisovou značkou Dalíkova případu.

Proti falšování. Pěstování česneku ohlídá zákon

/INFOGRAFIKA/- Český česnek je unikátní vyšším podílem silic, které mu dávají unikátní chuť a říz. Nad jeho sadbou mají bdít odborníci.

Záhadná smrt v boleslavské nemocnici. Podezřelá ošetřovatelka je ve vazbě

Skon osmaosmdesátileté pacientky Klaudiánovy nemocnice policie vyšetřuje jako možnou vraždu. Z té je podezřelá jednadvacetiletá ošetřovatelka.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří církvi, rozhodl znovu soud

Gotický obraz Madony z Veveří patří církvi. V pátek o tom opět rozhodl pražský městský soud, ke kterému se spor vrátil po dovolání Národní galerie (NG). Obraz byl desítky let součástí expozice galerie, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Páteční rozhodnutí je pravomocné.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies