VYBERTE SI REGION

Stáčení kilometrů? Na Kroměřížsku zcela běžně

Kroměřížsko – Stáčení tachometrů a tím pádem podvodné omlazování aut je podle prodejců ojetin na Kroměřížsku stále velkým problémem: zatímco nepoctivci díky němu mohou vydělat i několik desítek tisíc, zákazníci mají jen málo možností, jak se bránit.

13.1.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

Špatnou zkušenost má třeba Kroměřížan Jiří Šulc. „Objevil jsem v Německu na inzerát auto za velmi rozumnou cenu. Vyrazili jsme s kamarádem pro něj, ale na místě jsme přes diagnostiku odhalili, že auto je stočené z tři sta dvaceti tisíc na sto osmdesát," popsal Deníku nepříjemný zážitek .

„Děláme všechno pro to, abychom se vyvarovali koupě stočeného automobilu. Kilometry nestáčíme a auta vždy ověřujeme. Například společnost Cebia má databázi všech vozidel a nabízí možnost ověření kilometrů za poplatek pět set korun," říká majitel autobazaru Foriš v Hulíně Zdeněk Foriš.

Podobně se k problému staví i majitel autobazaru v Bystřici pod Hostýnem Josef Gořalík. „Pokud se k tomu vláda nějak nepostaví, my s tím nic neuděláme. Zbytečně nás to poškozuje," povzdechl si.

Podle něj v současné době nehrozí za stáčení žádný postih, a proto se stalo prakticky běžnou věcí.

„My si kilometry ověřujeme a hlavně vozíme auta se servisní knížkou. Když mám pochybnosti, tak vůz do bazaru vůbec neberu, protože by nám to dělalo špatné jméno," vysvětlil Josef Gořalík.

Také v Kroměříži je stáčení kilometrů pro prodejce ojetých automobilů věčné trápení. „Už jsem se s tím samozřejmě setkal a mohu říct, že dokonce snad devadesát procent aut, co k nám lidi dovezou, je stočených. Taková nebereme," vysvětlil za tamní autobazar Petr Drábek.

Podle něj se nejvíce stáčí auta z dovozu, protože se to nedá uhlídat. „Možnost jak si ověřit tachometr, nabízí například Cebia, ale ani u nich to není stoprocentní. Dnes to patří k běžným záležitostem před prodejem auta: stočí se kilometry, vymění ohmataný volant, řadicí páka a pedály. Auto pak vypadá jako nové," dodává Petr Drábek.

Společnost Cebia je zaměřena především na Českou republiku a nemá databázi například v Německu nebo Belgii, odkud se k nám nejčastěji auta dovážejí.

„Pokud k nám někdo doveze auto z ciziny, stočí kilometry a pak teprve vyrazí na technickou kontrolu, první záznam v Cebii bude ten, který uvidí na kontrole. Německo bylo dokonce první zemí, kde se začaly kilometry stáčet, a dnes si přitom každý myslí, že tam jsou auta poctivá. Je to klam," tvrdí provozovatel kroměřížského autobazaru.

Stáčení tachometru a následný prodej auta však samozřejmě z hlediska zákona brány jako klamání zákazníka. „V případě, že se prokazatelně jedná o podvod, hrozí pachateli zákaz činnosti nebo odnětí svobody až na dva roky," upozornila kroměřížská policejní mluvčí Simona Kyšnarová.

Jenže třeba bývalý autobazarista Vlastimil Mikuška z Bystřice pod Hostýnem přiznává, že kilometry u automobilů sám běžně stáčel.

„Jezdili za mnou lidi a chtěli svá auta omladit, někdy až o sto tisíc kilometrů. Samotné stáčení jako takové trestné není, prodej už jsem nerealizoval já. Auto se stočeným tachometrem mohou lidé prodat až o několik desítek tisíc dráž," uzavřel bývalý prodejce.

MAREK HOŘAVA

Autor: Redakce

13.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Kapra na Vánoce koupíte on-line

Orlickoústecko, Svitavsko – Kapr s bramborovým salátem je vánoční klasika. Na kolik letos štědrovečerní večeře vyjde? Kilo šupináče v regionu koupíte pod 90 korun. Ulovit si ho můžete dokonce v „on-line rybníku", Plundrovo rybářství z Dlouhoňovic totiž nabízí on-line objednávku.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies