VYBERTE SI REGION

Tatru přemístili z muzea do Baťova institutu

Zlín - Středeční stěhování legendární předválečné Tatry 87 z Muzea historických vozidel Samohýl Motor Zlín do rekonstruovaných bývalých svitovských budov budoucího 14|15 Baťova institutu vypadalo zprvu jednoduše. O půl osmé ráno naložili veterána na odtahové vozidlo a zhruba o půl hodiny později měl být před budovou nové expozice.

14.12.2012
SDÍLEJ:

Stěhování auta Tatra 8 do expozice ve 14. budově továrního areálu ve Zlíně. Foto: DENÍK/Karásek Jan

Ranní vydatné sněžení však všem zkomplikovalo plány. Vycházím do třetího patra Muzea Samohýl po kluzké rampě. Uvnitř už čeká vůz, který sice není originální auto, které jelo do Afriky s cestovateli Zikmundem a Hanzelkou, ale je to stejný typ.

Ještě vyplnit formuláře a jedou

Je připraven na svůj přesun. „Auta stěhujeme pořád, takže nejsme komplikacemi zaskočeni. Máme připraveného džípa, pokud by byla námraza silná a tatrovka by nemohla sjet z rampy po vlastních," usmíval se vedoucí renovačního oddělení Samohýl Jiří Valach. Ustupuji stranou a pomocníci se chopí stříbrnošedé karoserie vozu.

„Tak, chlapi, na tři," volá jeden z nich. Auto se dává do pohybu a vyjíždí z budovy po rampě. Venku sněží a Jiří Valach šikovně otáčí volantem a plynule brzdí. V mezipatře se ještě nadvakrát vytočí a za necelých deset minut je veterán na odtahovém vozidle.

„Petře, musíme to auto ještě trochu posunout," zní poslední pokyny jednoho z pomocníků.

Teď už se čeká jen na papírování. Podepsat pojištění a další lejstra, která jsou pro mě nezajímavá, ale pro přepravu nezbytná. Rychle se proto přesunuji ke čtrnácté budově.

„Tady máte ochrannou helmu a reflexní vestu," podává mi hned po příchodu Martin Pášma, který je komunikační manažer přesunu. „Tak kde to vázne?" ptám se sám sebe po patnácti minutách čekání. Pášma mi ihned oznamuje, že se ještě od Samohýla nevyjelo. Za půl hodiny auto přijíždí.

Do patra jeřábem

Ale jak ho dostanou do třetího patra?! „Jeřábem to není možné. Museli bychom udělat nějakou rampu, což nejde kvůli hotové fasádě. Takže jsme zvolili vysokozdvižné zařízení. Teď je kvůli sněžení někde za Březolupy. Musíte si ještě dvacet minut počkat," informuje mě manažer zakázky Baťova institutu Petr Mikulec. Za další půlhodinu už i vysokozdvižný stroj dorazil.

Mezitím pracovníci oprášili osmiválec z roku 1939, který má maximální rychlost až 160 km/h. A už se zvedá!

„Stěhovací vrata jsou namísto oken právě kvůli exponátům. Na auto je připravený kovový podstavec obtažený kovovou dlažbou, která tady kdysi byla na podlaze," vysvětluje mi práce Mikulec. Auto je na úrovni vrat. Opravdu na milimetry přesně se pomalu zasouvá do útrob čtrnácté budovy.

Jde se do expozice. Manažer mě upozorňuje, že kvůli speciální podlaze se musím vyzout a chodit v interiéru třetího patra bos. „Expozice je rozdělená do několika částí. Ta hlavní je princip Baťa, věnovaná systému a vývoji fabriky a areálu. Další části jsou muzeum obuvi, sbírka obuvnických strojů, cestovatelství, kam patří vůz Zikmunda a Hanzelky, a expozice animovaného filmu," upozorňuje Mikulec.

Jen na vypůjčenou

Vedoucí renovačního centra Jiří Valach se svými spolupracovníky postupně tlačí auto velkou halou třetího patra.

„Chystá se vůz, který tady bude natrvalo. Momentálně je ve výstavbě, proto jsme půjčili vůz z naší sbírky. Pojízdný je, ale nevezli jsme ho. Neodpovídá počasí a příprava vozidla na jízdu trvá několik dní. Nebylo by to přínosné," vysvětluje Valach. Vrata Baťova institutu se zavírají, já si obouvám své zimní boty a scházím dolů. Stěhování se protáhlo až do pravého poledne.

Kdyby se tatrovka stěhovala v létě, jak měla, asi by to nebylo tak napínavé.

JAKUB SCHMID

Autor: Redakce

14.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies