VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ulice Jana Žižky v Hradišti se změní a lidé jednou budou rádi, že tady bydlí

Uherské Hradiště /ROZHOVOR/ - Návrh opravy ulice Jana Žižky na uherskohradišťském sídlišti Mojmír se stal jednou z letošních nejvíce diskutovaných záležitostí ve městě. Vznikly kolem něj hned dvě petice – jedna proti projektu, druhá na jeho podporu.

16.11.2013
SDÍLEJ:

Vizualizace ulice Jana Žižky po úpravě.Foto: archiv MěÚ Uh. Hradiště

Stěžovatelé poukazovali na zabetonování travnatého pásu a nepotřebnosti dalších parkovacích míst. Radní zase upozorňovali na zpolitizování kauzy některými opozičními politiky. „Ve výsledku to bude krásná ulice, zelenější, než je nyní," tvrdí autor studie, projektant dopravních staveb Milan Valouch (na snímku).

Když jste koncepci zpracovával, čekal jste, že proti ní může vzniknout nějaká petice? Čím je podle vás záměr konfliktní?

Pokud se do společenského prostoru vnáší něco nového, prvotní reakce lidí jsou vždy podobné. Jsme zvyklí na stereotyp a těžko přijímáme novinky. Vezměte si třeba známý Tančící dům v Praze a jeho počáteční kritiku. Dnes, pokud chcete vidět něco z moderní pražské architektury, vás nasměrují nejprve právě k němu. Přitom jeho autoři byli zapovězení. Nechci se vžívat do jejich pozice, ale podobnou zkušeností jsem si již také prošel.

Narazil jste na konzervatismus obyvatel?

Asi před pěti lety jsem měl za úkol projektovat zklidnění dopravy v hradišťské ulici Mánesova. Aby její průjezd sloužil spíše místním, než širokému okolí. Navrhl jsem přeorganizovat dopravu a částečně zúžit vozovku na jeden jízdní pruh. Při projednávání tomu spousta lidí nevěřila, nechtěli o tom ani slyšet. Přitom třeba v Německu tato opatření uskutečňují standardně už více jak deset let. Dnes mě potkávají a děkují mi, že jsem byl tehdy neústupný. Jde totiž o jednu z nejklidnějších uliček v centru a lidé tady žijí spokojeně.

Projektant Milan Valouch.

Pojďme ale zpět do ulice Jana Žižky. Některým obyvatelům bytových domů vadí, že pod jejich okny vznikne parkoviště s kolmým stáním. Zároveň se vozovka posune blíž k domům. Auta jim tak budou do pokojů buď svítit, nebo vypouštět výfukové plyny.

Prověřovali jsme možnost vybudování šikmých stání v prostoru před těmito domy. Ukázalo se, že bychom tím pouze zmenšili jejich počet při zachování zastavěné plochy. Navrhli jsme tedy, ať tato místa slouží místním rezidentům. Ti si mohou s městem sjednat vyhrazené parkování a tím negativní efekty omezit. Jestliže norma říká, že je v určité lokalitě potřeba mít určitý počet parkovacích míst, my ji respektujeme, avšak nebudeme stavit nic navíc. Ve srovnání se stávajícím stavem v ulic se jedná o plus tři až čtyři parkovací místa.

Část travnatého pásu ale před bytovkami kvůli stavbě kolmých stání přece jen zmizí, že?

Ano. Zkoušeli jsme kvůli tomu i variantu s podélným parkováním. Nemůžeme si ale dovolit postavit před domem, v němž bydlí devět rodin, tři parkovací místa. Argumenty, že velká část současných nájemníků nevlastní auto, jsou krátkodobé, kdežto investice dlouhodobá. V tomto případě se bohužel pro tyto lidi musíme dívat na věc z pro ně ne úplně pozitivního hlediska.

Ekologické sdružení Chraňme zeleň zdůrazňuje, že k zemi půjdou dva zdravé stromy.

Nebude to kvůli parkovacím místům. Problém je v řešení prostoru pro kontejnery, v jeho přístupnosti. Nachází se přímo pod jehličnany, které jsou netypickou městskou dřevinou. Místo těchto dvou stromů vysadíme v ulici čtrnáct jiných, ve dvojicích podél cesty. Vznikne hezká zelená ulička. Lidé jednou budou rádi, že tady bydlí.

Znamená to maximální ozelenění, jakého jste byli v návrhu schopni?

Z povrchu se zdá, že by výsadba mohla být klidně masivnější. Ale nemůžeme sadit nad inženýrskými sítěmi. Pod zemí je obrovský problém vyhnout se kabelům, vodovodu či plynovodu. Rád bych dodal, že jsme mnohé z připomínek obyvatel zapracovali. I díky občanské intervenci tak projekt dostal současnou podobu, v čemž vidím pozitivum.

Nemáte tedy pocit, že hlas lidu je natolik nesouhlasný? Že nestavíte něco, co lidé většinově v této lokalitě nechtějí?

Podívejte, každý rozumíme něčemu jinému. Hlasu lidu by se mělo naslouchat. Avšak v případě, že bychom mu naslouchali stoprocentně, nikde nic nepostavíme. Čtveřice stromů uprostřed Havlíčkovy ulice? To si spousta lidí nedovedla ani představit. To samé fontána kousek opodál. Dnes je to samozřejmost. Věřím, že jsme dosáhli jisté shody a že to budoucí generace ocení.

Vizualizace ulice Jana Žižky po úpravě.

Vizualizace ulice Jana Žižky v Uherském Hradišti po rekonstrukci. FOTO: archiv MěÚ Uh. Hradiště

Jak dosáhnete avizovaného zklidnění silničního provozu v ulici?

Stanovením jednosměrného provozu. Do ulice už nepůjde vjíždět z Revoluční od odboru dopravy, ale pouze z druhé strany, od Husovy. Řidiči mířící do nemocnice nebo na odbor dopravy totiž mnohdy nevyužijí parkoviště, ale odstaví auta právě v ulici Jana Žižky. Toto opatření je od toho odradí. Pokud se však neosvědčí, odstraníme pouze dvě dopravní značky a vše bude při starém.

Ing. Milan Valouch se narodil 6. 11. 1975, od dětství bydlí v Uherském Hradišti-Mařaticích. Vystudoval Stavební fakultu Vysokého učení technického v Brně. Projekcí se zabývá od roku 2002. Specializuje se na projektování dopravních staveb, o práci mluví zároveň jako o svém koníčku.

Autor: Michael Lapčík

16.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
1 7

Češi mají ve vesmíru svou první nanodružici. Vědcům zatím dělá radost

Stařenka v domově důchodců - ilustrační foto
13 7

Rozdíl mezi výplatou a důchodem je v Česku skoro nejvyšší v EU

Britové se pyšní novou válečnou lodí. Jde o největší plavidlo Jejího Veličenstva

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Ze skotských doků v Rosythu vyrazila ke své první cvičné plavbě nejnovější chlouba královského námořnictva HMS Queen Elizabeth. Jde o doposud největší a nejpokročilejší britské válečné plavidlo v historii. Světlo světa spatřilo po osmi letech vývoje. Dokáže nést čtyřicet letadel a může na ní působit až tisíc mariňáků.

Vedení ODS schválilo program i kandidátky, chce hájit svobodu a demokracii

Vrcholné orgány ODS dnes definitivně schválily program i kandidátky pro podzimní volby do Sněmovny. Na tiskové konferenci po jednání výkonné rady a republikového sněmu ODS to řekl předseda strany Petr Fiala. Podle něj jde ODS do voleb s cílem hájit svobodu a demokracii. Fiala se domnívá, že tyto hodnoty jsou v ohrožení.

AKTUALIZUJEME

V čele ANO bude ve středních Čechách Babiš. Pilný na Vysočině kandidovat nebude

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš bude lídrem pro sněmovní volby ve středních Čechách. Žádost tamních oblastních organizací dnes potvrdilo předsednictvo hnutí. Babiš chtěl původně kandidovat až z posledního místa a neúspěšně k tomu vyzval i šéfy ostatních stran. Hnutí to dnes oznámilo v tiskové zprávě.

Rakouský prezident přijel do Prahy vlakem, Sobotka ho vítal na nádraží

Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta přijel do Prahy vlakem Alexander Van der Bellen. Na pražském Hlavním nádraží ho uvítal hradní ceremoniář Miroslav Sklenář a jednotka Hradní stráže. V historickém salonku nádražní budovy se pak s Van der Bellenem setkal premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). V úterý se sejde i s prezidentem Milošem Zemanem, ten se ale plánovaného podnikatelského fóra nezúčastní kvůli návštěvě Vysočiny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies