VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ve Zlínském kraji jezdí nejméně spojů pro vozíčkáře a matky s kočárky

Zlínský kraj - Jak dostat kočárek do trolejbusu v co nejkratším čase? Přesně tyto starosti trápí nejednu matku ve Zlíně. Tahat kočárek s dítětem do schodů prostředku městské hromadné dopravy, který na zastávce stojí pouhých několik sekund, není totiž žádný med a bez pomoci spolucestujících se jedná o takřka nadlidský výkon.

15.10.2013
SDÍLEJ:

Autobus DSZO. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zuzana Rašková

„Mám dojem, že během několika posledních let vídám bezbariérové autobusy stále častěji. Občas se mi stane, že natrefím na trolejbus, který má schody. Většinou mám ale štěstí na lidi, kteří mi s kočárkem pomohou," popsala svou zkušenost Lenka Motlová.

Nízkopodlažních vozů jezdí ve Zlíně stále víc, ale podle průzkumu projektu Místo pro život má právě Zlínský kraj nejnižší počet bezbariérových spojů ze všech krajů v zemi.

Nyní jich v celém kraji denně jezdí 902 z celkového počtu 2630 spojů, což je například o 1624 méně než v kraji Královéhradském, kde nízkopodlažních spojů jezdí dohromady 2526.

Nejvíce bezbariérových spojů přitom mají v Praze. Denně jich tam jezdí více než třináct tisíc. Údaj zahrnuje všechny jízdy vozů městské hromadné dopravy za den na všech linkách ve městě.

Pokud se tedy podíváme konkrétně na všechny linky MHD ve Zlíně a Otrokovicích, zjistíme, že zde jezdí dohromady 1791 spojů a z toho je 432 bezbariérových. „V nedávné době jsme nakoupili devět nových nízkopodlažních trolejbusů a do konce roku chceme pořídit ještě tři další," informoval Vojtěch Cekota, mluvčí Dopravního podniku Zlín-Otrokovice.

Celkem přitom na linkách MHD v Otrokovicích a Zlíně jezdí 37 bezbariérových autobusů a 56 trolejbusů. Devětadvacet z nich je nízkopodlažních.

„Bezbariérové vozy nasazujeme na nejvíce vytížené linky. O víkendu jezdí tyto vozy na všech linkách. Bohužel ve všední dny musíme využívat i takzvané schodové trolejbusy. Postupně je ale nahrazujeme nízkopodlažními," vysvětlil mluvčí Cekota s tím, že nákup nových vozidel je především otázka financí.

Cílem však je, aby jednou ve Zlíně jezdily pouze bezbariérové spoje. Vozíčkářům a lidem s hendikepem pohybového ústrojí, kteří mají s nastupováním do schodových trolejbusů potíže, může posloužit i doplňková nízkokapacitní doprava. Tu zastřešuje sdružení Handicap?.

„Máme tři vozidla, kam se vejde až sedm osob, z toho mohou být čtyři lidé vozíčkáři. Jezdíme v pravidelných časech podle zavedeného jízdního řádu. Ovšem pokud někdo potřebuje, můžeme pro něj přijet i po předchozí telefonické domluvě," sdělil Aleš Chudárek, předseda sdružení Handicap?.

V samotném Zlíně je tedy dopravní obslužnost, pokud jde o bezbariérové vozy MHD, poměrně dobrá. O něco horší je to s MHD, která zajíždí do okolních obcí.

„Uvítala bych, kdyby k nám do Želechovic jezdilo více spojů a byly bezbariérové," zareagovala Jiřina Hladíková. Pokud se podíváme na situaci v jiných městech Zlínského kraje, dojdeme k závěru, že největší obslužnost, pokud jde o nízkopodlažní autobusy, má Kroměříž. Zde je bezbariérových všech 136 spojů. Naopak nejhorší je situace ve Valašském Meziříčí. Ze 182 spojů je jich bezbariérových pouze 21.

„Města Uherské Hradiště a Vsetín dopadla o něco lépe. Ve Vsetíně jezdí 290 spojů a z toho je 211 nízkopodlažních a v Uherském Hradišti jezdí dohromady 321 spojů a z toho jsou 102 nízkopodlažní," doplnila Helena Pirnerová, mluvčí projektu Místo pro život.

Autor: Lenka Kašparová

15.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Dálnice D8, ministr dopravy Ťok, premiér Sobotka
3 20

Buďte trpěliví, prosí řidiče Ťok

Petici, kterou sepsal  před dvěma týdny  Jiří Míka z Berouna,  už podepsaly tisíce lidí.
20

Počet odpůrců protikuřáckého zákona roste

Římu došla trpělivost, za koupání ve fontáně pokuta až 12 tisíc. A v Česku?

/VIDEO/ Léto je v plném proudu. Lidé se chystají na dovolené a i počasí napříč Evropou výletníkům přeje. V Paříži dokonce kvůli tropickým teplotám vyhlásili nouzový stav. Turisté tak při vysokých teplotách hledají útočiště především v útrobách památek či u fontán. Jenže takové osvěžení může nakonec přijít pěkně draho.

Aktivista Franc: Bez tlaku občanské společnosti by protikorupční zákony nebyly

/ROZHOVOR/ Iniciativa Rekonstrukce státu bude už brzy bilancovat své více než čtyřleté snažení. Jejím cílem bylo lobbovat za zákony, které mají největší protikorupční potenciál. Deník o nich hovořil s jednou z nejvýraznějších tváří iniciativy Pavlem Francem.

KLDR nařídila popravit někdejší jihokorejskou prezidentku

Zosnovali spiknutí s cílem zabít severokorejského vůdce Kim Čong-una. Takový důvod uvedla Severní Korea k vydání příkazu „popravy" bývalé jihokorejské prezidentky Pak Kun-hje a šéfa špionů Jižní Koreje I Pjong-hoa. Pchjongjang proto žádá Soul, aby mu oba obviněné vydal.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies