Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ve Zlínském kraji utrácí lidé za veřejnou dopravu na osobu nejméně

Region - Společnost MasterCard ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze a Sdružením CZECH TOP 100 zveřejnila výsledky unikátního projektu MasterCard česká centra rozvoje. Letos byl v rámci studie hodnocen systém veřejné dopravy na území všech 14 krajů a jejich krajských měst.

19.6.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Petr Holubář

Přípravy integrovaného dopravního systému započaly už v roce 2005, avšak systém dosud nefunguje, tvrdí studie MasterCard

V rámci projektu MasterCard česká centra rozvoje byly oceněny tyto kraje: Liberecký kraj za nejkomplexnější systém veřejné dopravy, Jihomoravský kraj za nejlépe organizovaný systém veřejné dopravy a Plzeňský kraj a město Plzeň za nejlepší kartu veřejné dopravy.

Systém veřejné dopravy ve Zlínském kraji

Od roku 2005 existuje ve Zlínském kraji organizace KOVED (Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje), avšak její činnost byla dosud velmi omezená. Již několik let běží projekt na přípravu budoucího integrovaného dopravního systému. První vlaštovkou byl v roce 2007 „clearing", uznávání elektronických čipových karet mezi všemi dopravci v kraji. Dalším velkým projektem je vytvoření centrálního dispečinku řízení veřejné dopravy, který zlepší koordinaci jednotlivých dopravců a umožní užití informačních technologií ve vozidlech i na zastávkách.

IDS v kraji rozhodně chybí

„Integrovaný systém veřejné dopravy ve Zlínském kraji rozhodně chybí. Velkým přínosem by mohl být zejména pro periferní území kraje. Zároveň by mohl posílit postavení krajského města Zlína v sídelní struktuře. Dnes některé části kraje spádovostně náleží spíše k Brnu, Olomouci či Ostravě než Zlínu," prohlásil Milan Damborský, zástupce ředitele Střediska regionálních a správních věd VŠE a odborný asistent katedry regionálních studií Vysoké školy ekonomické, vedoucí zpracovatelského týmu studie MasterCard česká centra rozvoje.

„V kraji existuje několik elektronických čipových karet vydávaných jednotlivými dopravci. Jejich cena se u dopravců liší, a zákazníci ji tak mohou sehnat v cenovém rozmezí od 100 Kč do 170 Kč. Při platbě v dopravních prostředcích získají majitelé karty 45% slevu.

Výhodou je, že dopravci navzájem mezi sebou tyto karty uznávají. Zjednodušení by ale jistě přinesla společná karta kraje. Ideálně by mohla být s propojením dopravní a platební aplikace tak, aby ji mohli její držitelé využívat vedle dopravy i k běžnému placení," uvedla Eva Kárníková, obchodní ředitelka pro rozvoj obchodů MasterCard Europe v České republice a na Slovensku.

ZID propojuje Zlín s Otrokovicemi a Vizovicemi

Ve Zlínském kraji je možné zakoupit pouze tři typy dlouhodobých jízdenek, které jsou všechny nepřenosné: měsíční, čtvrtletní a pololetní. Nejdůležitější dopravní sítí, vyskytující se v aglomeraci krajského města, je integrovaný systém ZID, který propojuje města Otrokovice, Vizovice a Zlín. Právě Otrokovice jsou jedním z nejvýznamnějších dopravních uzlů na území kraje.

„Integrovaný dopravní systém je založen především na sjednocení přepravních a tarifních podmínek různých dopravců. Zlínská integrovaná doprava, zahrnující města a obce ve středu kraje, funguje již od roku 1982. Plošné zavedení IDS po celém kraji není však v současné době plánováno, neboť v době úsporných opatření nejsou veřejné rozpočty Zlínského kraje, měst a obcí připraveny na to, aby vynakládaly veřejné prostředky na vedení cestujícími nevyužívaných linek a spojů," uvedl Stanislav Mišák, hejtman Zlínského kraje.

Chtějí vybudovat kompletní systém

„V kraji naopak podporujeme implementaci moderních systémů řízení a odbavení cestujících ve veřejné dopravě na principu jednotného dopravního systému využívajícího současné technologické možnosti. Chceme vybudovat komplexní odbavovací, řídící a informační systém, který umožní cestujícím více využívat elektronické platební prostředky a díky centrálnímu dispečinku monitorovat standardy kvality a vyhodnocovat informace o pohybu vozidel a počtu přepravovaných osob.

Z výsledku výzkumu provedeného v loňském roce Centrem dopravního výzkumu Brno na základě požadavku ministerstva dopravy vyplývá, že Zlínský kraj společně s ostatními kraji na Moravě patří mezi nejlepší v oblasti zajištění rozsahu veřejné dopravy v rámci celé České republiky. Výše prostředků na úhradu nákladů cestujícími nevyužívaných dopravních prostředků rozhodně nemůže být kritériem optimální a efektivní veřejné dopravy," doplnil hejtman Stanislav Mišák.

Historie veřejné dopravy ve Zlíně

Veřejná doprava zde vznikla teprve v roce 1928, kdy se k přepravě osob začaly poprvé používat autobusy. Trolejbusy se k nim připojily až po druhé světové válce. Postupem času se v aglomeraci krajského města začal vytvářet integrovaný dopravní systém s názvem ZID, jenž je rozdělen do čtyř zón a je zde zaveden samostatný tarif. Dopravní společnost Zlín Otrokovice s. r. o. zde provozuje 13 autobusových a stejný počet trolejbusových linek, také 15 školních linek.

Autor: Redakce

19.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Airbus A319 ve službách české vlády
5 5

Za zraněnou Češkou do Káhiry míří vojenský speciál s lékaři

Marek Přibil
14 18

Žádné živé spisy jsem s Babišem neprobíral, řekl Přibil sněmovní komisi

Stezky do oblak jsou hitem českých hor. Porovnali jsme, která je nejlepší

Dopravní zácpy, přeplněná parkoviště a fronty u pokladen. To vše způsobilo nedávné otevření Stezky korunami stromů u Janských Lázní v Krkonoších. Celkem jsou tyto unikátní rozhledny v Česku a blízkém okolí již čtyři a bez nadsázky se z nich staly turistické hity našich hor. Udělali jsme pro vás jejich srovnání, které nabízejí nejlepší výhledy nebo adrenalinové atrakce. 

Dívka vysílala autonehodu on-line, její sestra nepřežila

V neděli měla Jacquelina Sanchezová slavit patnácté narozeniny. Místo toho se s ní budou nejbližší a přátelé loučit na pohřbu. Jela v autě se starší sestrou Obdulií. Ta se však nevěnovala řízení a vysílala jízdu přes mobil živě do éteru. Havarovala a mladší sestra nehodu nepřežila.

AKTUALIZOVÁNO

Dalík změnil v kauze Pandurů výpověď. Státní zástupce ji označil za lež

Sedm let vězení a peněžitý trest 21,9 milionu korun navrhl státní zástupce Jan Kořán pro Marka Dalíka při dnešním odvolacím jednání, které se týká kauzy nákupu obrněných vozidel Pandur pro českou armádu. Státní zástupce totiž považuje změněnou výpověď lobbisty za smyšlenky a lži.

Cizinci v Česku? Sparta je v klidu, Slavia má problém

Fanoušci na britských ostrovech jsou zvyklí na ledacos. Už dávno se tam smířili s tím, že vstupenka na fotbalový šlágr je dražší než letenka do Ameriky. Mnozí si (chtě nechtě) také zvykli, že klub jejich srdce vlastní boháči ze zahraničí. A nevadí jim ani to, že po hřišti neběhá žádný Angličan. Pravda, je to výjimečné, nicméně třeba Chelsea má ve svém kádru jediného domácího hráče.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení