Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ve Zlínském kraji utrácí lidé za veřejnou dopravu na osobu nejméně

Region - Společnost MasterCard ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze a Sdružením CZECH TOP 100 zveřejnila výsledky unikátního projektu MasterCard česká centra rozvoje. Letos byl v rámci studie hodnocen systém veřejné dopravy na území všech 14 krajů a jejich krajských měst.

19.6.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Petr Holubář

Přípravy integrovaného dopravního systému započaly už v roce 2005, avšak systém dosud nefunguje, tvrdí studie MasterCard

V rámci projektu MasterCard česká centra rozvoje byly oceněny tyto kraje: Liberecký kraj za nejkomplexnější systém veřejné dopravy, Jihomoravský kraj za nejlépe organizovaný systém veřejné dopravy a Plzeňský kraj a město Plzeň za nejlepší kartu veřejné dopravy.

Systém veřejné dopravy ve Zlínském kraji

Od roku 2005 existuje ve Zlínském kraji organizace KOVED (Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje), avšak její činnost byla dosud velmi omezená. Již několik let běží projekt na přípravu budoucího integrovaného dopravního systému. První vlaštovkou byl v roce 2007 „clearing", uznávání elektronických čipových karet mezi všemi dopravci v kraji. Dalším velkým projektem je vytvoření centrálního dispečinku řízení veřejné dopravy, který zlepší koordinaci jednotlivých dopravců a umožní užití informačních technologií ve vozidlech i na zastávkách.

IDS v kraji rozhodně chybí

„Integrovaný systém veřejné dopravy ve Zlínském kraji rozhodně chybí. Velkým přínosem by mohl být zejména pro periferní území kraje. Zároveň by mohl posílit postavení krajského města Zlína v sídelní struktuře. Dnes některé části kraje spádovostně náleží spíše k Brnu, Olomouci či Ostravě než Zlínu," prohlásil Milan Damborský, zástupce ředitele Střediska regionálních a správních věd VŠE a odborný asistent katedry regionálních studií Vysoké školy ekonomické, vedoucí zpracovatelského týmu studie MasterCard česká centra rozvoje.

„V kraji existuje několik elektronických čipových karet vydávaných jednotlivými dopravci. Jejich cena se u dopravců liší, a zákazníci ji tak mohou sehnat v cenovém rozmezí od 100 Kč do 170 Kč. Při platbě v dopravních prostředcích získají majitelé karty 45% slevu.

Výhodou je, že dopravci navzájem mezi sebou tyto karty uznávají. Zjednodušení by ale jistě přinesla společná karta kraje. Ideálně by mohla být s propojením dopravní a platební aplikace tak, aby ji mohli její držitelé využívat vedle dopravy i k běžnému placení," uvedla Eva Kárníková, obchodní ředitelka pro rozvoj obchodů MasterCard Europe v České republice a na Slovensku.

ZID propojuje Zlín s Otrokovicemi a Vizovicemi

Ve Zlínském kraji je možné zakoupit pouze tři typy dlouhodobých jízdenek, které jsou všechny nepřenosné: měsíční, čtvrtletní a pololetní. Nejdůležitější dopravní sítí, vyskytující se v aglomeraci krajského města, je integrovaný systém ZID, který propojuje města Otrokovice, Vizovice a Zlín. Právě Otrokovice jsou jedním z nejvýznamnějších dopravních uzlů na území kraje.

„Integrovaný dopravní systém je založen především na sjednocení přepravních a tarifních podmínek různých dopravců. Zlínská integrovaná doprava, zahrnující města a obce ve středu kraje, funguje již od roku 1982. Plošné zavedení IDS po celém kraji není však v současné době plánováno, neboť v době úsporných opatření nejsou veřejné rozpočty Zlínského kraje, měst a obcí připraveny na to, aby vynakládaly veřejné prostředky na vedení cestujícími nevyužívaných linek a spojů," uvedl Stanislav Mišák, hejtman Zlínského kraje.

Chtějí vybudovat kompletní systém

„V kraji naopak podporujeme implementaci moderních systémů řízení a odbavení cestujících ve veřejné dopravě na principu jednotného dopravního systému využívajícího současné technologické možnosti. Chceme vybudovat komplexní odbavovací, řídící a informační systém, který umožní cestujícím více využívat elektronické platební prostředky a díky centrálnímu dispečinku monitorovat standardy kvality a vyhodnocovat informace o pohybu vozidel a počtu přepravovaných osob.

Z výsledku výzkumu provedeného v loňském roce Centrem dopravního výzkumu Brno na základě požadavku ministerstva dopravy vyplývá, že Zlínský kraj společně s ostatními kraji na Moravě patří mezi nejlepší v oblasti zajištění rozsahu veřejné dopravy v rámci celé České republiky. Výše prostředků na úhradu nákladů cestujícími nevyužívaných dopravních prostředků rozhodně nemůže být kritériem optimální a efektivní veřejné dopravy," doplnil hejtman Stanislav Mišák.

Historie veřejné dopravy ve Zlíně

Veřejná doprava zde vznikla teprve v roce 1928, kdy se k přepravě osob začaly poprvé používat autobusy. Trolejbusy se k nim připojily až po druhé světové válce. Postupem času se v aglomeraci krajského města začal vytvářet integrovaný dopravní systém s názvem ZID, jenž je rozdělen do čtyř zón a je zde zaveden samostatný tarif. Dopravní společnost Zlín Otrokovice s. r. o. zde provozuje 13 autobusových a stejný počet trolejbusových linek, také 15 školních linek.

Autor: Redakce

19.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dialyzační středisko. Ilustrační foto.
16

Dialýza? Radši vyměnit ledvinu, spočítala pojišťovna

Saddám Husajn.
DOTYK.CZ

Saddám Husajn měl jít raději na psychiatrii, místo léčby zaútočil na Írán

Příliš levné dálnice. Ať to není na úkor kvality, varují odborníci

Třetinovou slevu nabízí u zakázek většina firem. Sílí tak hlasy, aby hlavní roli nehrála jen cena.

Na farmářských trzích jen farmářské výrobky. Pro někoho nesmysl

/ANKETA/ Zachraňme farmářský trh. Tak zní název aktivní veřejné výzvy, která před časem vznikla v Havířově. Jejím autorům se nelíbí rozhodnutí Městského kulturního střediska (MKS) Havířov o tom, že na zdejších farmářských trzích se smí nově prodávat pouze farmářské produkty. Přáli by si, aby se trhů mohli účastnit i řemeslníci a prodejci dalšího zboží, například nejrůznějších rukodělných výrobků.

Ceny energií zatím stagnují. Zdražit by mohla elektřina

Když v Německu zafouká, cena klesá. Když je bezvětří, cena roste. Tak dnes vypadá realita každodenního obchodování na burzách, především s elektřinou. S nástupem větrných a solárních elektráren se cena mění ve dnech, či lépe řečeno po hodinách. A někdy i podle počasí.

Jablek je málo, jejich cena poroste

Ovocnáři zahájili hlavní sklizeň jablek. Někde stromy spíš pročesávají než češou, jablek je podle prognóz o třicet procent méně než vloni. Na Jičínsku se na jablkové kalamitě podepsaly mrazy a kroupy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení