VYBERTE SI REGION

Vozidla MHD ve Zlíně už komunikují se semafory

Zlín - Více času pro nastupování, méně čekání před semafory na křižovatkách a rychlejší průjezd Zlínem a Otrokovicemi. Podstatné výhody přináší cestujícím i řidičům zrealizovaný projekt Preference a plošná koordinace MHD. Až do konce dubna je prozatím ve fázi zkušebního provozu.

5.4.2013
SDÍLEJ:

Autobus DSZO. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zuzana Rašková

V praxi systém funguje tak, že řidiči MHD dostávají prostřednictvím svých palubních počítačů do vozidla informaci, ve kterém okamžiku mohou vyjet ze zastávky, aby měli na nejbližší světelně řízené křižovatce zelenou a mohli křižovatkou volně projet bez zastavování. Zařízení má také možnost v určitém rozmezí prodloužit na semaforu křižovatky signál „volno", blíží-li se vozidlo MHD, nebo také zkrátit signál „stůj", pokud vozidlo MHD před křižovatkou čeká.

„Mezi semafory a vozy MHD probíhá komunikace. Řidiči mají přehled o tom, kdy jim naskočí zelená a kdy červená. Nedochází tak k tomu, že zůstanou stát na většině křižovatek, jak tomu bylo ještě nedávno, a můžou nerušeně projíždět z jedné zastávky do druhé," vysvětlil Michal Zlámal, projektový manažer odboru realizace investičních akcí magistrátu.

„Díky tomuto systému se výrazně zlepšila průjezdnost Zlínem a Otrokovicemi a zmenšilo zpoždění vozidel MHD," konstatoval hlavní dispečer DSZO Josef Polách.

Podle něj se omezuje počet případů přepnutí signálu „stůj" těsně před příjezdem vozidla MHD do křižovatky, takže vozidla MHD nemusí prudce brzdit a díky tomu se eliminuje nebezpečí pádu cestujících při takovém náhlém zastavení.

Vedoucí dopravního úseku DSZO Pavel Nosálek předpokládá, že kromě omezení zpoždění by na některých linkách mohlo po důkladném ověření celého systému dojít v praxi i k několikaminutovému zkrácení celkové jízdní doby. To by se pak mohlo promítnout do jízdních řádů, které se budou zpracovávat v roce 2014.

Běžné řidiče osobních či nákladních aut systém prakticky nijak neovlivňuje. Zaznamenat jej můžou pouze tehdy, je-li v prostoru křižovatky spolu s nimi vozidlo MHD.

„Pro všechny účastníky silničního provozu je však důležité, že došlo k modernizaci celého systému řízení křižovatek. Mnozí řidiči již zaznamenali, že pokud mají na tachometru rychlost padesát kilometrů v hodině, jsou víceméně schopni projet celým Zlínem po klíčové silnici I/49 plynule," konstatoval 1. náměstek primátora Jiří Kadeřábek, do jehož kompetencí patří doprava.

V současné době je do Preference a plošné koordinace MHD zapojeno ve Zlíně a Otrokovicích 38 křižovatek se světelnou signalizací z celkového počtu 39. (poh)

Autor: Redakce

5.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Pád vrtulníku pár kilometrů od zavaleného hotelu si vyžádal šest mrtvých

Petra Kvitová
9 5

Případ tenistky Kvitové: šlo o vydírání

Prezident nevylučuje, že podá kárnou žalobu kvůli kauze Rath

Třemošná - Prezident Miloš Zeman dnes nevyloučil, že podá kárnou žalobu na soudce, který v korupční kauze Davida Ratha rozhodl o nezákonnosti pořízených odposlechů. "I prezident má právo podat kárnou žalobu v případě, kdy soudce pochybí. A já nevylučuji, že právě v této kauze této kárné žaloby využiji," řekl Zeman na setkání s obyvateli v Třemošné u Plzně.

Iráčtí uprchlíci, kteří žijí v Českém Těšíně, našli práci

Český Těšín - Pro všechny dospělé irácké křesťanské uprchlíky, kteří loni přijeli do Moravskoslezského kraje a nakonec se usídlili v Českém Těšíně na Karvinsku, se podařilo najít práci. V kraji z původních čtyř rodin nakonec zůstaly tři, celkem 13 lidí, řekla dnes novinářům Zuzana Filipková ze Slezské diakonie, která křesťanským uprchlíkům pomáhá s integrací.

Proč republika nekončí u Ostravy? Před 98 lety Češi uspěli v bitvě o Těšínsko

Sotva oschla krev první světové války, už se prolévala nová. Česko-polským Těšínskem se během sedmi dnů přehnal konflikt, díky němuž dnes v Bohumíně, Karviné nebo Třinci mluvíme česky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies