VYBERTE SI REGION

Vozidla MHD ve Zlíně už komunikují se semafory

Zlín - Více času pro nastupování, méně čekání před semafory na křižovatkách a rychlejší průjezd Zlínem a Otrokovicemi. Podstatné výhody přináší cestujícím i řidičům zrealizovaný projekt Preference a plošná koordinace MHD. Až do konce dubna je prozatím ve fázi zkušebního provozu.

5.4.2013
SDÍLEJ:

Autobus DSZO. Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Zuzana Rašková

V praxi systém funguje tak, že řidiči MHD dostávají prostřednictvím svých palubních počítačů do vozidla informaci, ve kterém okamžiku mohou vyjet ze zastávky, aby měli na nejbližší světelně řízené křižovatce zelenou a mohli křižovatkou volně projet bez zastavování. Zařízení má také možnost v určitém rozmezí prodloužit na semaforu křižovatky signál „volno", blíží-li se vozidlo MHD, nebo také zkrátit signál „stůj", pokud vozidlo MHD před křižovatkou čeká.

„Mezi semafory a vozy MHD probíhá komunikace. Řidiči mají přehled o tom, kdy jim naskočí zelená a kdy červená. Nedochází tak k tomu, že zůstanou stát na většině křižovatek, jak tomu bylo ještě nedávno, a můžou nerušeně projíždět z jedné zastávky do druhé," vysvětlil Michal Zlámal, projektový manažer odboru realizace investičních akcí magistrátu.

„Díky tomuto systému se výrazně zlepšila průjezdnost Zlínem a Otrokovicemi a zmenšilo zpoždění vozidel MHD," konstatoval hlavní dispečer DSZO Josef Polách.

Podle něj se omezuje počet případů přepnutí signálu „stůj" těsně před příjezdem vozidla MHD do křižovatky, takže vozidla MHD nemusí prudce brzdit a díky tomu se eliminuje nebezpečí pádu cestujících při takovém náhlém zastavení.

Vedoucí dopravního úseku DSZO Pavel Nosálek předpokládá, že kromě omezení zpoždění by na některých linkách mohlo po důkladném ověření celého systému dojít v praxi i k několikaminutovému zkrácení celkové jízdní doby. To by se pak mohlo promítnout do jízdních řádů, které se budou zpracovávat v roce 2014.

Běžné řidiče osobních či nákladních aut systém prakticky nijak neovlivňuje. Zaznamenat jej můžou pouze tehdy, je-li v prostoru křižovatky spolu s nimi vozidlo MHD.

„Pro všechny účastníky silničního provozu je však důležité, že došlo k modernizaci celého systému řízení křižovatek. Mnozí řidiči již zaznamenali, že pokud mají na tachometru rychlost padesát kilometrů v hodině, jsou víceméně schopni projet celým Zlínem po klíčové silnici I/49 plynule," konstatoval 1. náměstek primátora Jiří Kadeřábek, do jehož kompetencí patří doprava.

V současné době je do Preference a plošné koordinace MHD zapojeno ve Zlíně a Otrokovicích 38 křižovatek se světelnou signalizací z celkového počtu 39. (poh)

Autor: Redakce

5.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Bída přišla na pálenice. Ovoce na jaře pomrzlo

Tradice je znát. Zatímco na Uherskohradišťsku je 38 palíren, v Praze není ani jedna.

Pamlsková vyhláška? Nesmysl, shodují se ředitelé škol na Mělnicku

Mělnicko - Takzvaná pamlsková vyhláška, která od 1. ledna 2017 zakazuje v základních školách prodávat výrobky s příliš vysokým obsahem soli, cukrů a tuků, možná zruší mnohé školní bufety a kiosky. Ředitelé škol na Mělnicku se shodují na tom, že vyhláška je příliš přísná, a pro provozovatele bufetů tak nebude finančně zajímavé dále je ve školách provozovat.

Hra s ohněm skončila. Rakousko to zvládlo

Berlín – Němečtí komentátoři vesměs pozitivně hodnotí výsledek rakouských voleb, kdy v nedělních volbách vyhrál kandidát Zelených Alexander Van der Bellen nad Norbertem Hoferem ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies