„Jezdím hlavně do Rožnova pod Radhoštěm domů. Ještě před pár týdny to šlo, ale teď je mi v autobuse skoro pokaždé chladno. Promočená od deště se často nestihnu cestou ani pořádně zahřát. A to můžu být ráda, že neusnu, jinak by mi pak byla ještě větší zima. Mohli by více topit," stýská si například devatenáctiletá studentka studující v krajském městě Klára Markusová.

Regionální linkoví dopravci vyzývají, ať se v takových situacích cestující obracejí na řidiče autobusu.

„Je to o vzájemné domluvě mezi cestujícími a řidičem. Jej mají lidé požádat, aby jim přitopil, nebo opačně, když je přetopeno, aby topení stáhl. Nebudu zastírat, že v průběhu každého roku se objeví stížnost kvůli nedostatečnému či přehnanému topení," říká Deníku Oldřich Holubář, ředitel společnosti ČSAD Vsetín.

Poukazuje také na to, že řidič sedící vepředu tam nemá stejné pocitové vjemy z interiéru jako lidé sedící třeba vzadu.

„Je třeba brát v potaz, že nikdy nevyhovíte všem. Jediný recept je spolu komunikovat. Samozřejmě u ranních spojů je to něco jiného. Autobus nelze vytopit hned, motor není ještě dostatečně zahřátý, takže to nějakou dobu trvá, stejně jako v autě," dodává Oldřich Holubář.

Ivan Kallus, zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště, zase podotýká, že na krátkých trasách čítajících jen několik málo zastávek cestující musejí s chladempočítat.

„Co chvíli se otevřou dveře. Na delší trase se autobusy více zahřejí. Žádné takové pravidlo v silniční dopravě, které by určovalo, kdy a jak moc začít topit, neexistuje. Sám jsem po tom pátral," konstatuje.

Například v autobusech Krodos Bus Kroměříž zrovna včera vlivem teplejšího počasí netopili. „Zatím jsem neslyšel z řad cestujících, že by si někdo stěžoval, že je mu zima. Samozřejmě podmínky jsou odlišné v různých částech okresu," tvrdí náměstek ředitele Krodos Busu Vladimír Dostál.

Jiná situace panuje u Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice (DSZO), která provozuje městskou hromadnou dopravu.

„Při venkovních teplotách pod +5 stupňů mají řidiči za povinnost vyhřívat vozidlo. Teplotu v něm by měli udržovat v rozmezí mezi 13 až 16 °C. Naopak v létě se klimatizace spouští, pokud teplota vzduchu ve vozidle začne překračovat 26 °C. Pokud by naopak klesala pod tuto hranici, klimatizace se vypne a prostor pro cestující se nebude dále ochlazovat," vysvětluje mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.

To třeba cestující Hana Štefková ze Zlína tvrdí, že se to dá přežít, zima jí v trolejbuse prakticky nikdy není.

„Tři čtyři zastávky bez problémů dáte. Navíc já jezdím většinou v době, kdy je v něm plno, takže lidé si tam tak to teplo nadýchají," usmívá se.