VYBERTE SI REGION

Zlínem cloumá boj o podchod

Zlín - Plánovaná rekonstrukce podchodu u náměstí Práce v centru krajského města budí rozruch. Na jedné polovině pomyslné barikády, na kterou se však zřejmě ani jedna ze stran dostat nechtěla, stojí radnice a na druhé majitelé obchodů v prostorách podchodu.

15.12.2011
SDÍLEJ:

Svitovský podchod ve Zlíně. Foto: DENÍK/Daniel Potocký

Stavba by měla trvat půl roku, město je proto připraveno podnikatelům uhradit ušlé zisky. A právě finanční vyrovnání je společně s novým systémem smluv, díky kterým by se změnily majetkové poměry, kamenem úrazu.

„Jednání stále probíhají, takže věřím, že se nakonec dohodneme. Podnikatelé snad chápou, že mají osud podchodu ve svých rukou. Čerpání dotací z unijního fondu je připraveno, ale kompenzace nákladů a ušlých zisků podnikatelů z něho čerpat nemůžeme, a vše půjde tedy z prostředků radnice,“ prohlásil náměstek primátora Jiří Kadeřábek.

Podle radnice je částka necelých šest milionů, o kterou si obchodníci dohromady řekli, přemrštěná. Ti naopak prohlašují, že nechtějí více, než je nutné.

„Vyzvali jsme je, aby si náklady a ušlý zisk spočítali a předložili nám svoji představu o řešení kompenzace. Výsledkem však je, že po městu dohromady požadují zaplacení částky 5,9 milionu korun. Tato suma je podle nás příliš vysoká a nezohledňuje budoucí stav prostoru, jenž jim jistě přivede více zákazníků. Čas pro dohodu ale stále ještě máme,“ ujistil Kadeřábek.

Z vlastníků pouhými nájemníky

Proti srsti je ovšem obchodníkům ještě i ten fakt, že by se po zbourání a znovupostavení obchodů ocitli v pozici „pouhých“ nájemců. Radnice jim totiž nabídla pouze smlouvy nájemní, a to i přesto, že má drtivá většina podnikatelů podepsánu dvě dekády starou smlouvu, která platí na padesát let.

Zdali se podaří projekt, ve kterém se počítá například s osazením nového, plně bezbariérového výtahu, modernizací vnitřních částí podchodu, opravou veřejných sociálních zařízení, novým osvětlením a kamerovým systémem nebo demolicí nadzemních objektů, opravdu uskutečnit, je otázkou. Vše závisí na společné dohodě, která nebude snadná.

Zlínský deník oslovil majitele prodejen v podchodu u náměstí Práce, kteří vedou s magistrátem spor o náhradu ušlého zisku. Necelých 6 milionů korun požadují za ztráty, které jim podle nich vzniknou kvůli uzavření prodejen na půl roku. To je doba, po kterou se bude podchod rekonstruovat. Podle jejich vyjádření se dá soudit, že další jednání s radnicí nebude vůbec jednoduché.

Reakce podnikatelů z podchodu i argumenty náměstka Kadeřábka:

Irma Sárová, členka představenstva společnosti Infoservis: „Třetina je málo”

Uzavřením naší pobočky na takovou dobu se vystavujeme nebezpečí, že přijdeme o klientelu. Radnice nám sice nabídla kompenzaci, ale bohužel dosahovala pouze třetiny našeho, troufám si říci přiměřeného požadavku. Navíc se nejdříve mluvilo o uzavření na měsíc až šest týdnů. A kdoví, jestli by se to stihlo i za toho půl roku. Nemyslím si ani, že by obchodníkům pomohl nový vzhled podchodu po rekonstrukci. Vždyť je to jednoúčelová stavba pro průchod lidí z jedné strany na druhou a ne nákupní centrum.

Vladimír Stuchlík, majitel zlatnictví: „My to nebrzdíme”

Chtějí nám to prostě vzít a nabídnout úplně jiné smlouvy. Kdyby mi někdo chtěl zbourat dům a pak mě poslal do podnájmu, kde bych musel ještě majiteli platit, tak bych se také zlobil. Záleží teď na tom, zda město přijme naše požadavky. My ale určitě nejsme ti špatní, kteří to brzdí. Chceme pouze zaplatit náklady na stěhování a přestavbu a také platy zaměstnanců, kteří v obchodech pracují. Uvidíme, jak se posunou další jednání.

Pavla Kadlčková, majitelka trafiky: „Absurdní bourání”

Nechali si postupně udělat dva architektonické návrhy, které zřejmě i tučně zaplatili, ale nás, majitelů všech obchodů, se nikdo na nic neptal. Přišli prostě s tím, že nám zbourají náš majetek a do nového půjdeme jako nájemci. To je přece absurdní. Uvítala bych jiné varianty přestavby. Jestli to chtějí krásnější a zároveň chtějí šetřit peníze obyvatel Zlína, tak se mohly jen opravit výlohy. Architekt by si s tím jistě poradil. Souhlasím s tím, aby byl podchod hezčí, přemýšlet o bourání je podle mě ale nelogické.

Petr Kudela, zahradnictví: „Nepřijatelné plány”

Nás si se ženou pozvali a zkoušeli se s námi dohodnout, což se nepodařilo. Na obchodu jsme závislí a je to naše obživa. Kdyby to trvalo například dva měsíce, ovšem nic se nebouralo, tak by to snad takový problém nebyl. Současné plány jsou ale nepřijatelné. Pokud jde o venkovní rotundu, tak tu ať si klidně zbourají, ale u nás by úplně stačily jen nové výlohy. Možnosti jsou, jen se o nich bohužel asi nedá diskutovat.

Jiří Vodvarka, majitel restaurace: „Náklady navíc”

Celá situace nemusí být nijak fatální, město by však muselo pochopit naše požadavky. Já se proti radnici nechci nijak stavět a ani proti ní bojovat, musím však přemýšlet o svém podnikání. Chápu jejich situaci, ale když plánovali takto drahý projekt, zapomněli trochu na vedlejší náklady, mezi které patří právě i vyrovnání za naše ušlé zisky.

Jiří Kadeřábek, náměstek zlínského primátora: Nechtějí měnit dobré smlouvy

Rozumím tomu, že nechtějí nic měnit, protože mají velmi dobré smlouvy z roku 1991. Nejprve se s nimi musíme pokusit o dohodu s vyrovnáním za ušlé zisky a pak se můžeme bavit dále o nájmu či vlastnictví, což je technický problém. Nejspíše lpí na starých příčkách, které tam momentálně jsou. V krajním případě neshody se to může dostat až do takové situace, že se podchod zrekonstruuje bez jakéhokoli zásahu do jejich obchodů.

 

Autor: Marek Houser

15.12.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies