Právě Mazda CX-5 je nejžádanějším modelem této japonské automobilky. Platí to u nás, ale třeba také Spojených státech či Austrálii. Jednou z předností tohoto vozu, který samozřejmě oslovuje zákazníky rovněž vydařeným designem, je široká nabídka výbav i dostatečný počet motorizací. Navíc, s výjimkou nejsilnějšího zážehového agregátu, je možné kombinovat všechny pohonné agregáty jak s manuální, tak i automatickou převodovkou s pohonem buď předních nebo čtyř kol.

Na nové provedení vozu se můžete podívat do naší komentované fotogalerie.

"V současnosti volí pohon všech kol 80 procent ze všech kupujících Mazdy CX-5 u nás," informovala mluvčí tuzemského zastoupení značky Mazda Markéta Kuklová.

S nynějším faceliftem se rozšířil počet nabízených verzí. Mazda CX-5 je tedy teď v nabídce v deseti úrovních výbavy, mezi které patří tři originální limitované série: Verze Homura vzdává se svými klasickými sportovními červenými akcenty hold modelu Mazda MX-5 první generace, provedení Takumi Plus nabízí luxusní interiér s kůží Nappa a dřevem a konečně verze Newground má inteirér připravený pro jízdu mimo zpevněné komunikace. Třeba také díky omyvatelné podlážce v zavazadlovém prostoru.

Modernizace vozu, který je v aktuální generaci na trhu od roku 2017, přinesla spíše jemné vyladění detailů. Při pohledu zvenčí si lze povšimnout širšího lemu masky chladiče, lehce upravené spodní části předního nárazníku a změněné grafiky světlometů, Ty přední s LED technologií můžou být navíc nyní adaptivní.

Nová Mazda 2 Hybrid
Na jaře budou k mání dvě různé Mazdy 2. Tu druhou vyrobí Toyota

Vevnitř je větší multimediální displej, který trůní nad horní úrovní palubní desky. Na rozdíl od současných zvyklostí zůstal "nedotykový". Ovládání jednotlivých funkcí se děje prostřednictvím otočného kolečka a tlačítek rozprostřených kolem něho na konzoli mezi sedačkami. Reakce má dostatečně rychlé a rozlišení také nevadí. Dobrý výhled na něj má také spolujezdec, jelikož Mazda nevyznává módní trend natáčení levé části palubní desky směrem k řidiči.

Lehce upravený byl také tvar předních sedaček. Podle mé osobní zkušenosti by teď měly vyhovovat širokému spektru lidských postav. Použité materiály v interiéru zůstaly na vysoké úrovni a jejich zpracování rovněž nelze nic vytknout. Z hlediska funkčnosti je nyní příjemná možnost bezdrátového dobíjení mobilního telefonu.

Také režim pro "offroad".

Mazda rovněž teď pro CX-5 nabízí možnost volby jízdních režimů. V exemplářích s pohonem všech kol lze zapnout také speciální offroad mód.

Mazda pro CX-5 zachovala také dieselový motor. Ve Španělsku jsem ho zkoušel zejména na dálnici. Spotřeba konkrétního kusu, který měl pohon všech kol a manuální převodovku při obsazení auta třemi osobami a cestovními zavzadly činila v cíli 6,5 litru. Odhlučnění agregátu, který se nabízí ve výkonových variantách 150 a 184 koňských sil, je na velmi dobré úrovni. Akustickou pohodu v interiéru proto občas daleko více narušoval zvuk linoucí se od kol jedoucích po drsném asfaltu. Zdá se mi škoda, že v současné době diesel pod kapotu volí jen minimum tuzemských zákazníků. K pohodovému charakteru tohoto vozu se totiž velmi hodí.

Mazdu 3 s novým motorem jsem zkoušel v Českém Středohoří
Mazda zčervenala. Její nové plány zahrnují také větší rodinné auto

Mnohem delší časový úsek jsem věnoval zkoumání jízdního projevu verze se zážehový dvoulitrovým motorem Skyactiv G. Opět se jednalo o exemplář s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol. Když už je řeč o převodovce - řazení je téměř dokonalé. Páka se ve vymezených drahách pohybuje naprosto přesně a v krátkých drahách. Změna převodového stupně je tedy  skutečně rychlá. To se hodilo v zakroucených úsecích zajímavých venkovských silnic, kudy jsem také projížděl.

I takto poměrně velký a vysoký vůz (myšleno samozřejmě na obvyklé evropské poměry) lze vcelku snadno přimět také ke sportovnějšímu stylu jízdy. Řízení je přesné, brzdy dobře dávkovatelné a podvozek umožňuje také rychlé změny směru bez znatelnějších projevů nějaké nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Jen je i vzhledem k poměrně velké světlé výšce (v závislosti na zvolených kolech se pohybuje od 192 do 200 milimetrů) počítat s poměrně výraznějšími náklony v rychleji projížděných zatáčkách s menším poloměrem.

V členitém terénu a při plném využívání potenciálu motoru se pak na palubním počítači objevila také vyšší čísla spotřeby. V jednu chvíli činila i dvanáct litrů. Ovšem při zvolnění do "kochacího tempa" se pak apetit vrátil  na již velmi akceptovatelnou hodnotu 7,5 litru.

Kromě těchto zkoušených motorizací se nová Mazda CX-5 bude nabízet ještě s dvouapůlitrovým zážehovým motorem. Ten jako jediný lze spojit pouze s šestistupňovým automatem. Toto ústrojí se ale nabízí také ke všem ostatním pohonným jednotkám.

Ceny modernizované Mazdy CX-5 začínají na úrovni 667 900 Kč.

Podrobnější informace o voze přineseme po testu v tuzemských podmínkách.