Pokud vás zaujala nová generace vozu Seat Leon, čeká vás ještě poměrně složité rozhodování o tom, jaký pohon zvolit. Můžete si totiž koupit vůz jak s klasickým zážehovým či vznětovým agregátem, tak i s mírně elektrifikovaným ústrojím (označení eTSI), případně také plug-in hybridní verzi (e-hybrid). A kromě toho rovněž variantu TGI, s níž můžeme jezdit především na stlačený zemní plyn.

Tentokrát jsem otestoval červený exemplář Leonu s karosérií hatchback, v němž se skrývala technika se souhrnným označením e-hybrid. Úplně stejný hardware můžete ale mít také v Leonu ST, pokud tedy samozřejmě potřebujete vůz s větším zavazadlovým prostorem.

Na vzhled a detaily konkrétního prověřovaného vozu se můžete podívat do naší komentované fotogalerie.

Jedná se tedy o vůz, jehož zážehovou přeplňovanou čtrnáctistovku doplňuje ještě elektromotor. Dohromady nabídnou řidiči k využití 150 kW (204), což je momentálně nejvíce pro Leon s klasickým logem Seatu. Kdo by chtěl více, ten musí vejít do vedlejšího oddělení, na němž se skvví logo Cupra.

Elektromotor čerpá energii z vysokonapěťové baterie umístěné pod zadními sedačkami. V důsledku toho se o něco zmenšená palivová nádrž přestěhovala pod dno zavazadlového prostoru. V něm už tak není místo pro rezervní kolo a podlaha se dostala natrvalo do zvýšené úrovně. Má kapacitu 13 kWh, z nichž reálně vyčerpat jen 10,4 kWh.

Seat Ibiza TGI
Na kolik vlastně přijdou auta s alternativními pohony? Našli jsme ta nejlevnější

Podle údajů naměřených v laboratoři by se na tuto energii mělo dát dojet 64 kilometrů, ale realita je jiná. Auto nám po plném nabití signalizovalo dojezd 49 kilometrů a reálně jsme při opakovaných pokusech ujeli po komunikacích našeho hlavního města vždy kolem 40. Plus mínus 2-3 kilometry.

Když už je řeč o nabíjení: Leon e-hybrid nemá možnost ultrarychlého dobíjení u stojanů se stejnosměrným proudem. Pokud využijete klasickou domácí zásuvku s 230 Volty, tak musíte počítat pro plné nabití počítat s přestávkou trvající necelých šest hodin. Po zapojení kabelu Mennekes do wallboxu se tato doba zkrátí o více než dvě hodiny. Tuto hodnotu na základě vlastní zkušenosti můžu potvrdit.

O exteriéru vozu je asi zbytečné se dlouze rozepisovat. Od běžných variant se e-hybrid odlišuje právě jen tímto nápisem na víku zavazadelníku a pak samozřejmě přidanými “dvířky” na předním nárazníku. Za nimi se pochopitelně ukrývá dobíjecí zásuvka. Ve verzi FR vypadal testovaný exemplář dostatečně atraktivně. Pokud ale toužíte po ještě “drsnější” vizáži a speciálním interiéru, máte již nyní možnost získat naprosto stejnou techniku zabalenou do modelu Cupra Leon e-hybrid. Samozřejmě za náležitý příplatek.

Vraťte nám ovladače!

Dvojakost pohonu přidala do interiéru jedno tlačítko. Nachází se vlevo na dveřích a odjišťuje se jim palivová nádrž. Musíte na to myslet, pokud potřebujete dotankovat benzín. Bez zmáčknutí tohoto “knoflíku” totiž krycí dvířka u hrdla nádrže neotevřete.

Seat Leon má také nový středový airbag
Nové bezpečnostní testy aut: Seat Leon exceloval, pět hvězd má dalších osm vozů

Jinak ale i v této verzi samozřejmě panuje tlačítkový “minimalismus”. Konzervativněji zaměření řidiči si na to musí docela dlouho zvykat. Na některé záležitosti jsme si během testu nezvykli vůbec. Třeba na to, že také volbu jízdních režimů je nutno provádět přes centrální dotykovou obrazovku. Stejným způůsobem také přepínáte mezi elektrickým či hybridním módem. Tedy, pokud vše nenecháte na rozhodnutí chytré elektroniky kdesi v útrobách.

Ta je opravdu chytrá, neboť například zvyšuje brzdný účinek rekuperace před začátkem obce, v niž platí rychlostní limit 50 kilometrů v hodině. Umí totiž spolupracovat s daty uloženými v navigaci. Funguje to také, když se přibližujete k nějakému vozu před vámi. V takovém případě zase ke zvýšení rekuperace zavelí radar.

Pokud ale chcete zvýšit míru rekuperace vy o své vůli, musíte zvolit sportovní režim jízdy. Jde to na displeji a naštěstí i snáze na voliči převodovky. Ten přepnete z režimu Drive (D) na S – tedy Sport.

Pokud jsme jezdili ve městě, tak jsme především využívali elektrický mód. V něm pak vůz spotřebovával v průměru 18 – 22 kWh na sto kilometrů.

Cupra Formentor
Seat v roce 2021: Značná obměna modelů a povolení použít pětiválec pro Cupru

Hybridní režim za situace, kdy již byla vysokonapěťová baterie takzvaně na nule (stále v ní však ještě zbývala rezerva umožňující zapojit elektromotor například při rozjezdech), jsem zkoušel v členitém terénu západních Čech na silnicích druhých a třetích tříd. Spotřeba pak činila v průměru 5,6 litru benzínu a 2,1 kWh na sto kilometrů.

Potěšilo, že přepínání mezi elektrickým a hybridním módem probíhá pro řidiče prakticky nepozorovatelně. Neprovází ho žádné škubnutí či výrazný zvuk. I v případě, že je dop práce zapojený spalovací motor, lze uvnitř slyšet pouze slabý šum.

Potenciál motoru je dostatečný také na hodně svižné tempo, proti čemuž nikterak neprotestuje ani podvozek, ale troufám si říci, že většina uživatelů bude nejčastěji volit uvážlivý a defenzivní způsob jízdy. Při něm se totiž nejlépe zužitkuje možnost získávání energie rekuperací a tudíž zvýší dojezd.