Snižování emisí se týká BMW stejně tak jako všech ostatní značek. I proto mezi své modely zavádí hybridy do zásuvky. V případě X5 jde už o druhou generaci, která zároveň patří i mezi novou vlnu plug-inů, jež dokáží na jedno nabití ujet přes 50 kilometrů čistě na elektřinu. U X5 je to dokonce až 87 km podle měření WLTP. Jaká je realita jsem zjišťoval během prvních jízd v okolí Mnichova.
Z dálky hybridní X5 nepoznáte, snad jen díky nápisu na zádi nebo víčku zásuvky pro připojení dobíjecího kabelu vpředu. Jinak je to stejné aktuální X5. Sebevědomý design i postava, standardní laserové světlomety… Dovnitř se dostanete klíčem s dotykovou obrazovkou a užijete si maximální komfort na palubě, včetně takových detailů, jako jsou například vyhřívané a chlazené držáky na nápoje vpředu. To ale sedí na cenovku, která začíná na dvou milionech korun. Tenhle hybrid zkrátka není pro každého.

Zásadní je ale systém pohonu, který přes osmistupňovou automatickou převodovku roztáčí všechna čtyři kola tohoto SUV. Základem pro pohon je zážehový šestiválec o výkonu 286 koní. Elektromotor přidá další sílu navíc. Celkově se tedy výkon ustálil na 394 koních a rovných 600 Nm točivého momentu. Díky tomu má SUV akcelerovat z nuly na 100 km/h za 5,6 sekundy a jet maximálně 235 km/h.
Kufr je kvůli instalací baterií o 150 litrů menší než v modelu s pouze spalovacím motorem.
Vzhledem k tomu, že se testovací jízdy konaly v Německu, mohl jsem oboje pohodlně vyzkoušet. Při 230 km/h na tachometru je auto perfektně stabilní, v zatáčkách na okreskách mu zase pomáhá natáčení zadní nápravy. Akceleraci pak auto doplní parádním zvukem, který je sice zřejmě lehce zesílený z reproduktorů, ale i tak je podmanivý. Šestiválec pod kapotou, ač spárovaný s elektromotorem, se prostě nikdy nezapře.
Jízdu jsem začínal s téměř plnou baterií. Ta má kapacitu 24 kWh, což je výrazně víc než u předchozí generace. Využitelná je 20,9 kWh. Při startu byla nabytá téměř do plna a auto ukazovalo 60 kilometrů na elektřinu. Je ale nutné podotknout, že třeba predikce celkového dojezdu se mění s danou situací a nemusí vůbec odpovídat realitě. Pokud ale necháte systém automaticky pracovat s nabíjením a vybíjením článků (i když jsou k dispozici jednotlivé režimy, sám ví nejlépe, jak na to), můžete dosáhnout na velmi zajímavou spotřebu. Nakonec jsem se dostal zhruba po 100 kilometrech jízdy na 7,6 litrů benzinu na 100 km, což je na předvedenou dravost velmi slušná spotřeba.

Stejně jako u dalších plug-in hybridních vozů má tedy styl jeho používání zásadní vliv na výsledek. Pokud bych například dojížděl jen z domova do práce a po cestě překonal okolo 40 kilometrů, pak bych mohl v podstatě pořád jezdit jen na baterii a tedy s minimální spotřebou benzinu. Na delší cestě si ale auto řekne o docela obvyklou porci paliva.
Podle barvy diod poznáte režim, ve kterém se právě dobíjení vozu nachází.
V základu dostanete i vzduchový podvozek. Te se nastavuje nejen stran tuhosti, ale i výškově. Rozmezí světlé výšky je tak 40 mm, takže můžete pohodlně přecházet ze sportovní jízdy po silnici po cestování v terénu, jakkoliv bych to s pěknými koly BMW nedoporučoval. Přitáčení zadních kol však dělá při ostré jízdě ve sportovním režimu radost, auto poslouchá na slovo. Je jasné, že stroj vážící bez řidiče téměř 2,5 tuny prostě nezapře svou masu a tak k nějakému náklonu dochází. Zatáčky berte obezřetněji, ale stále vám mohu slíbit, že poslat auto přes limit chce notnou dávku sebezapření.
Tak trochu se mi zdá, že BMW X5 xDrive45e existuje hlavně proto, aby prostě existovalo. Jinými slovy, automobilka nahání emise, kupující zase využije nějakou tu zajímavou finanční úlevu ze strany státu. Těch je v Česku zatím docela málo a obvykle přichází jen v omezené míře. Jejich zaměření je navíc spíš na elektromobily s nižší cenovkou.
Alespoň jednu zajímavou výhodu si může majitel nové X5 do zásuvky užít. Díky tomu, že emise jen na 39 gramech CO2 na jeden ujetý kilometr, může si zažádat o speciální značku EL a zaparkovat v Praze zadarmo.