Malé ostré hatchbacky jsou populární, jakkoliv mají těžko popsatelnou klientelu. Koho potkáváte za volantem Peugeotu 208 GTi, Volkswagenu Polo GTI nebo třeba Renaultu Clio RS? Usedlí pánové to být nemohou, rodiny také ne. Tahle auta míří na mladé, kteří mají dostatek peněz na to, aby dali za zábavné autíčko okolo půl milionu korun. Jedním slovem: zlatá mládež.
Bylo by tedy lehké nad takovým tipem vozu mávnout rukou, jenže nová Fiesta ST vám po prvních kilometrech dokáže vysvětlit, co je na ní tak přitažlivého. Stačí chvíle a začnete se usmívat od ucha k uchu, i když je vám třeba padesát a raději byste si užívali konejšivého houpání třeba v Range Roveru.

Čím to je? Už od pohledu je na Fiestě ST patrné, že jde za rychlostí a zábavou. Třídveřovému hot hatchi nasadili velká 18“ kola s pneumatikami o rozměru 205/40, která na tak malém autě vypadají minimálně velmi nevšedně. Ostrý výraz má příď s voštinovou mřížkou a jasným červeným nápisem ST. Vše dozdobí full-LED světlomety, které si můžete k Fiestě pořídit za příplatek. Vzadu celou situaci pak dokresluje spoiler a dvojice masivních výfuků, u kterých je jasné, že se postarají o pěkný zvuk. V modrém laku to navíc tomuto stroječku na zábavu nesmírně sluší.
Uvnitř je dobře, ale…
Fordy obecně nevynikaly ve zpracování kabiny. Víceméně plastová provedení s horší kvalitou a nevalným slícováním trápila nejeden model. Nová generace Fordu Focus ale ukázala, že u modrého oválu se přece jen umí vyrovnat aktuální konkurenci třeba z německého koncernu Volkswagen. A totéž platí i pro Fiestu. Její kabina je zpracovaná na jedničku, navíc přehledná a velmi slušně vybavená.
Verze ST má parádní volant s pořádně tlustým věncem, do kterého pohodlně zaboříte své dlaně. Spodní část je plochá a s logem. Kovová hlavice manuální převodovky pěkně chladí do pravé ruky a nad celou situací dohlíží vysoko umístěný displej zábavního systému s navigací. Jeho ovládání i grafika jsou takřka nesrovnatelně lepší než u předchozí generace a konečně tak i na palubě Fordu žijeme v 21. století.

Je tu ale jeden problém. Chápu dobře, že Fiesta ST je ostrý hatchback a hard-core jezdec dozajista ocení přísně střižená sedadla Recaro. My, kteří jsme ale o trochu urostlejší jedinci, se na první dobrou zhrozíme a hned začneme hledat, zda není možné nastavit jejich bočnice. Není a tak si musíme zvyknout na otlačeniny na pozadí i v bocích. Pokud strávíte v sedadlech déle než hodinu, pocítíte následky až do večera. Paradoxně si lidé vzadu nestěžují, protože tam mají běžné sedačky. Několika spolujezdcům se ale vzadu udělalo nevolno.
Ďábelský tříválec
Ale proč jim bylo špatně? Fiestu ST přece pohání jen tříválcový motor! Při prvním pohledu pod kapotu by to lecjakého příznivce rychlých hatchbacků mohlo odradit, ale jakmile nastartuje, určitě změní názor. Přeplňovaný motor má objem 1,5 litru, ze kterého generuje výkon rovných 200 koní a točivý moment 290 Nm. To je o 18 koní víc než měla minulá Fiesta ST se svou čtyřválcovou jedna šestkou. Nový kousek je samozřejmě i rychlejší – stovku pokoří za 6,5 sekundy.
Při vzpomínce na minulou Fiestu ST se mi ale nejvíc líbí fakt, že se vývojáři konečně nebáli poladit výfukové potrubí. Motor tak dokáže pěkně prskat, navíc teď, díky možnosti měnit jízdní režimy, si za jízdy můžete otevřít klapky a nechat potrubí o průměru lešenářské trubky zahrát pěkný doprovod k vaší oblíbené okresce. Fiesta ST tak hezky zní nejen venku pro kolemjdoucí, ale hlavně uvnitř, kde s chutí vypnete rádio, abyste se zaposlouchali do vlastní tvorby.
Když je řeč o jízdních režimech – k dispozici je na jednoduchém přepínači standardní mód, sportovní a race. Mění se reakce na plynový pedál, aktivita posilovače a chování stabilizace. Už v režimu sport ale Fiesta ST reaguje na podněty plynovým pedálem jako dychtivý pes na klacík. Stačí lehce pošimrat šlapkou a vystřelí kupředu nečekaně závratným tempem. Kola se protočí klidně i na trojku a kdo by si chtěl zahrát na pálení gum, může.

Bohužel se ukázalo, že přede mnou si novinářský vůz půjčili buď méně zkušení, nebo alespoň velmi bezohlední kolegové. Pneumatiky byly ohoblované na bocích a jejich vzorek by šlo označit za takřka neexistující. A ano, šlo o letní gumy v poslední říjnový týden s teplotami mírně nad nulou a soustavným deštěm. Adrenalin tekl proudem!
Hraj si se mnou!
Strach z mokrých kočičích hlav, kolejí a zatáček s kalužemi ovšem v jeden sušší den pominul. To když jsem vzal Fiestu ST na oblíbenou silničku mezi Řitkou a Řevnicemi. Poměrně nový hladký asfalt je přesně to, co tento hot hatch potřebuje. Pak se můžete vřítit do zatáček a znovu se smát na lesy. Tedy pokud jste si přeplatili za mechanický samosvorný diferenciál na přední nápravě, který z Fiesty ST vykouzlí to správné okreskové náčiní. Nechat se ostře protáhnout zatáčkou a za půlkou šikany přes plyn dokroužit oblouk je nesmírně návykové a pokud máte také svou oblíbenou silnici, strávíte na ní hodně času. Čas je ovšem potřeba i na to, abyste se z běžného auta přeprogramovali na ostrou spojku Fiesty, která může méně zkušeným řidičům ze začátku dělat trochu potíže.
Zásadní ale je, abyste si pro své hrátky vybrali silnici, kde je asfalt hladší než hlava Christiana von Koenigsegga. Pokud totiž nedejbože sjedete na klasickou záplatovanou cestu… A nebo ne, na jakoukoliv silnici s mírnými vlnkami a nedostatky, můžete začít klít. Fiesta ST má totiž pořád brutálně tvrdý podvozek, pro který mám pochopení na okruhu a ve chvílích silničního uhánění. Nikoliv však u auta, které bych chtěl používat každý den. Součet nízkých gum, tvrdého podvozku a nesmírně nepohodlných sedaček z tohoto auta dělá hračku jen pro opravdu zapálené jedince. Jednoduše řečeno, musíte na ni mít náladu.

Jinak by vás mohlo trápit snad i to, že třídveřová karoserie je úděsně nepraktická (naštěstí se dá koupit i pětidveřová) a že konzumace devíti litrů paliva v průměru je na tak malé auto trochu moc. Navíc je potřeba Fiestu opravdu řídit. Právě zlaté mládeži tento fakt může dělat největší problém, protože jakmile zabrousíte pohledem na Instagram a vaše zbylá ruka na volantu povolí, Fiesta se díky citlivému řízení vydá na výlet tím směrem, který jí určila centimetrová spára na asfaltu. Nejdřív se proto svezte a pak dlouze přemýšlejte. Teprve až budete vědět, že se chcete bavit i za cenu nepohodlí, řekněte jí své ano.
Ford Fiesta ST: Technické údaje a hodnocení
+ | zvuk motoru |
+ | jízdní vlastnosti na hladkém povrchu |
+ | zpracování |
- | příliš tvrdý podvozek |
- | nepohodlná sedadla |
- | nepraktická karoserie |
motor | zážehový přeplňovaný tříválec |
objem | 1497 ccm |
max. výkon | 147 kW (200 k) při 6000 ot./min. |
převodovka | 290 Nm při 1600-4000 ot./min. |
max. rychlost | 222 km/h |
zrychlení 0-100 km/h | 6,6 s |
spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) | 7,6 / 5,1 / 6 l/100 km |
délka | 4068 mm |
šířka | 1735 mm |
výška | 1469 mm |
rozvor | 2493 mm |
pohotovostní hmotnost | 1262 kg |
zavazadlový prostor | 311 / 1093 l |
objem nádrže | 42 l |
cena od | 522 990 Kč |
cena testovaného kusu | 636 290 Kč |