Značka Kia vkládá do svého velkého kombíku nemalé naděje, i když novou Optimu Sportswagon (SW) čeká hodně tvrdá konkurence. Jde totiž proti víc než patnácti modelům, které se snaží ukousnout z koláče stále dominujícím škodovkám.
Nové velké kombi Kia přichází se zajímavými líbivými tvary, také trochu jinou koncepční filozofií, u které se nezapřou určité americké vlivy, a současně sází na zákaznicky ceněnou nabídku sedmileté záruky i atraktivní cenu.
Se zajímavou cenou
Ta se sice na první pohled nezdá tak lákavá, ale protože si málokdo v této velikostní a cenové kategorii kupuje vůz v naprostém základu, ceny se i u dnes běžně požadovaných vozů vždy vyšplhají o mnoho výš. Takže ve výsledku je Kia Optima SW, díky své praktické standardní výbavě, docela zajímavá i cenově.
Na českém trhu je vůz k dispozici ve třech základních verzích a také s jednou úrovní výbavy určenou především pro fleetové zákazníky (Business Line). Právě ta je v ceníku nejlevnější, stojí 669 980 korun. Ve výbavě přitom najdeme mnoho jinde příplatkových a běžně dokupovaných prvků, jako jsou například kola z lehké slitiny, duální klimatizace, navigace, parkovací asistent vpředu i vzadu, včetně zadní kamery, elektrické ovládání oken i v zadních dveřích, multifunkční volant, tempomat s omezovačem rychlosti a další.
Další verze jsou Exclusive, sportovněji (ale spíše jen opticky) orientovaná GT Line a pak provedení GT, vybavené výhradně přeplňovaným dvoulitrovým benzinovým motorem o výkonu 254 koní (180 kW) s šestistupňovou automatickou převodovkou.
Praktičnost nezklame
Moderní a sportovně působící vnější líbivé tvary karoserie příjemně vybočují ze současné uniformity kombíků střední třídy. To ale není u kombíku to nejdůležitější. Hlavní je, že objem, tvar a využitelnost zavazadlového prostoru nezklame většinu uživatelů. Tvarově elegantnímu řešení byla sice ve srovnání s nejobjemnějšími modely obětována trocha velikosti zavazadlového prostoru, takže je spíše průměrný, ale zato má krásně rovné dno a nízko položenou nákladovou hranu, což je také nemalá výhoda.
Objem 552 litrů pod zakrytím a 1686 litrů po sklopení zadních sedadel bude pro většinu přepravních požadavků určitě bohatě stačit. Navíc jsou zadní opěradla sklopná v poměru 40:20:40, takže při sklopení jen střední části a jízdě ve čtyřech se dovnitř vejde dost věcí dlouhých přes dva metry.
Interiér a jeho celkové uspořádání odpovídá výchozímu sedanu. Ovládání je příjemné a dobře tvarovaná sedadla mohou být nejen vyhřívaná, ale i ventilovaná. Připočteme-li k tomu kvalitní materiály použité v interiéru a nadstandardní úroveň zpracování, je těžké něco vážněji kritizovat.
Jen dva motory
Z pohledu náročnějších uživatelů může být určitým hendikepem výběr motorů. Optima nabízí jen dva, a to naftový 1,7litrový čtyřválec o výkonu 141 koní (104 kW) a pro verzi GT turbobenzinový dvoulitr s výkonem 254 k (180 kW), který sice uděluje tomuto vozu největší rychlost přes 230 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h za 7,6 sekundy, ale u nás jistě nebude v prodejích tvořit většinu.
Prim bude hrát diesel. Ten je příjemně kultivovaný a tichý, na druhou stranu nemá velkou výkonovou rezervu. Síly má prostě tak akorát, což na běžnou jízdu dostačuje. V nabídce převodovek k tomuto motoru je šestistupňová mechanická, nebo sedmistupňový dvouspojkový automat.
V kombinaci s automatem uvádí výrobce spotřebu pouhých 4,6 l/100km, s mechanickou převodovkou pak 4,4 l/100 km. Realita je ale jako u všech vozů odlišná od údajů automobilky. V běžném provozu vycházela spotřeba v průměru mezi 5 až 6,8 l/100 km, podle způsobu jízdy. Turbodiesel tedy opravdu umí být úsporný.
Jízdní projev je zaměřený především na komfort, podvozek také celkem spolehlivě filtruje nerovnosti. Sportovnost hledejte i přes označení Sportswagon raději jinde.
Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDi: Hodnocení a technické údaje | |
+ | prostorný interiér |
+ | nevšední design |
+ | úsporný motor |
- | omezená nabídka motorizací |
- | motoru chybí výkonová rezerva |
motor | vznětový čtyřválec, přeplňovaný |
objem | 1685 ccm |
max. výkon | 104 kW (141 k) při 4000 ot/min |
max. točivý moment | 340 Nm při 1750–2500 ot/min |
převodovka | šestistupňová, manuální |
max. rychlost | 200 km/h |
zrychlení 0-100 km/h | 9,9 s |
kombinovaná spotřeba | 4,4 l/100 km |
délka | 4855 mm |
šířka | 1860 mm |
výška | 1470 mm |
rozvor | 2805 mm |
zavazadlový prostor | 552-1686 l |
cena od | 669 980 Kč |