Předchozí
1 z 2
Další

Začínáme ve velkém stylu, a to doslova. Právě styl je totiž největším lákadlem italských Moto Guzzi a kdo se malinko vyzná, ten umí „Guzzinu“ okamžitě rozeznat podle motoru, jehož válce kvůli charakteristickému podélnému uložení trčí do stran. Takto koncipovaný dvouválec samozřejmě nechybí ani loňské novince, retro řadě V9. Ta zahrnuje Bobber na typických balónových gumách a právě i Roamer, vracející se v čase ke klasickým modelům Nevada 750 a jemu podobným.

Klasika každým coulem

Roamer je retro naháč – či snad správnější je označení „custom“ – dávající na odiv úzkou stavbu, ze které při pohledu zepředu či zezadu trčí jen široká nízká řídítka a s jistou majestátností i dva vzduchem chlazené válce. Jakékoliv překombinované maličkosti, či snad nedejbože plastové kryty a kapoty, zde budete hledat zcela marně.

Roamer hraje na klasickou notu od kulatého předního světla až po dvojici chromovaných výfuků. Samotné zpracování je solidní a pěkným detailem je třeba přepákování a ovládací prvky u stupaček, obojí vyrobené z hliníku. Snad jen žluté kontrolní „čmárnutí“ na hlavě téměř každého šroubu si mohli chlapci v Itálii odpustit.  

Pozice za řídítky je tak uvolněná, jak jen může být. Sedí se vzpřímeně, ruce nenesou žádnou váhu a přirozeně spočívají na heftech. Kolena mám při svých 184 centimetrech pokrčená téměř přesně do pravého úhlu, ovšem možná bych ocenil masivnější nádrž, kterou bych mohl stehny lépe obejmout.

McLaren F1.
Šéf Tesly fandil i benzinu, vlastnil zajímavá auta. A jeden supersport zničil

Ze strany přístrojů mi zde dělá společnost jen jediný budík s analogovým rychloměrem, několika základními kontrolkami a malým číslicovým displejem. Na něm se lze dočíst třeba o spotřebě, denních najetých kilometrech, ale i o právě zařazené rychlosti. Údaje palubního počítače se přepínají z levého řídítka, kde se nachází i tlačítko dvoustupňového systému kontroly trakce zadního kola.

Nižší výkon, vyšší charakter

Zajímavější je však tlačítko na pravém řídítku, kterým se uvádí do pohybu motor. Startér se párkrát otočí a dvouválec o objemu 853 kubických centimetrů se probere k životu. Zvuk je typicky dupavý, doprovázený rachotem suché spojky, který umí neznalé pozorovatele značně vyděsit. Vibrace se do řídítek a stupaček při volnoběhu přenáší tak akorát, abych přítomnost motoru důsledně vnímal, ale zároveň mi jeho chod nebyl jakkoliv nepříjemný.

Dosti typickým projevem je také škubání motoru do strany, které je dané klikou uloženou podélně a písty chodícími do stran. Pokud vezmu za plyn na místě, celá motorka sebou mírně cukne doprava. Za jízdy se však nic takového již neděje, takže strach, že by motor lomcoval motorkou za jízdy nebo v zatáčkách tahal k zemi, tady není na místě.

Celkově vzato je jízda na Roameru velmi příjemná. Motor bušící přímo mezi mýma nohama sice svůj dvouválcový charakter zcela neskryje, ale s výjimkou drobného zacukání v nízkých otáčkách se vlastně chová docela ukázněně. Jednoznačně nejlépe je motoru ve středním pásmu otáček, kde jízdu doprovází minimálními vibracemi, ale předvede zde také nejlepší zátah.

Na otočení plynové rukojeti agregát reaguje prudce, a přestože má Roamer jen relativně skromných 55 koní (40,4 kW) na 199 kilogramů hmotnosti, umí s hutně dunícím sáním svižně akcelerovat. Jakmile motor dosáhne k vyšším otáčkám, rozbliká se na budíku červená kontrolka řazení. Motor lze vytáčet ještě dost dlouho poté, co se kontrolka poprvé rozsvítí, ale moc smysl to nemá. Výraznější zátah se ve vysokých otáčkách už nekoná, a když dorazí do stupaček vibrace o vysoké frekvenci, je už opravdu čas přeřadit.

MTT 420RR.
Novinky pro motorkáře: Do ČR dorazily nové Aprilie, MTT má turbínovou motorku

Zlobivá převodovka a schopný podvozek

Právě šestistupňová převodovka bohužel malinko kazí dojem z motoru, neboť působí poněkud neotesaně. Třeba jednička chce poměrně důslednější došlápnutí, naopak najít neutrál vyžaduje velmi citlivou práci a páka řazení mi přitom poskytne jen minimum mechanické odezvy. Je ovšem dost možné, že příčinou těchto nedokonalostí byl jen velmi nízký nájezd testovaného kusu. Až bude mít motorka za sebou 1000 – 1500 kilometrů, možná se celá situace zlepší.

Vcelku potěšující je naopak spotřeba. Než se na budíku poprvé rozsvítila rezerva, značící, že se patnáctilitrová nádrž blíží ke svému dnu, najel jsem nějakých 180 kilometrů. Do nádrže se však v tu chvíli vešlo jen nějakých 10 litrů, takže jezdit by se dalo ještě dlouho.

Ačkoliv by celkové retro pojetí Roameru nabádalo spíše k poklidné jízdě „na kochačku“, podvozek paradoxně není tak komfortní, jak by se mohlo na první pohled zdát. Výmoly a zejména příčné nerovnosti jsou ve městě znát a motorka se mnou trochu poskakovala, na druhou stranu však tužší podvozek dodá neoddiskutovatelnou jistotu mimo město. Motorka se snadno sklápí do zatáček, i přes drobné nedokonalosti povrchu drží stopu a lze si užít i nějakou tu srandu. Přední brzda s jedním kotoučem má sice lehce gumovější chod páčky, nicméně účinek je zcela dostačující za každé myslitelné situace.

Závěrem

Na Moto Guzzi V9 Roamer lze nahlížet především jako na stylovku a zaměření na milovníky retra je jasně dané, nicméně schopnosti motorky tento záměr dalece přesahují. Charakterní motor sice neumí nadělit dramatické rychlosti, ale důstojný zátah a pěkný zvuk mu rozhodně nechybí. Podvozek by sice zasloužil více komfortu ve městě, na druhou stranu však neprotestuje při svižnější jízdě mimo něj. Je-li tedy styl Roameru vaší krevní skupinou, směle do toho. Za 259 990 korun totiž Guzzi nadělá spoustu parády i radosti.

Hodnocení a technické údaje:

+ charakterní motor
+ podvozek mimo město
+ uvolněná pozice za řídítky
- neotesaná (a nezajetá) převodovka
- tuhý podvozek ve městě
- nevypínatelná kontrola trakce
motor vidlicový dvouválec, vzduchem chlazený
objem 853 ccm
maximální výkon 55 koní (40,4 kW) při 6 250 ot/min
maximální točivý moment 62 Nm při 3 000 ot/min
převodovka šestistupňová, sekundární převod kardanem
hmotnost 199 kg
objem nádrže 15 litrů
přední brzda 320 mm kotouč, čtyřpístkový třmen, ABS
zadní brzda 260 mm kotouč, dvoupístkový třmen, ABS
rozvor 1480 mm
cena 259 990 Kč