Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

3, 2, 1, startujeme, formule 1 otevírá brány

Melbourne - Motoristická sezona o víkendu začne naplno, Vettel v nejprestižnšjším klání světa obhajuje vavříny.

23.3.2011
SDÍLEJ:

Stáj Red Bull, vítěz Poháru konstruktérů a tým mistra světa formule 1 Sebastiana Vettela z Německa, v úterý odhalila auto pro novou sezonu.Foto: ČTK

Se čtrnáctidenním zpožděním oproti původní podobě kalendáře bude nedělní Velkou cenou Austrálie v Albert Parku v Melbourne zahájen už 62. ročník mistrovství světa vozů formule 1. Závod v Bahrajnu, kde měly být rozdány první letošní body, byl kvůli nepokojům v zemi odvolán.

V historii nejprestižnější motoristické série jde o první případ, kdy byl závod zrušen z politických důvodů. Stále nicméně existuje možnost, že se bahrajnská Grand Prix pojede v náhradním termínu. Pokud ano, bude celý seriál poprvé utvořen dvacítkou Velkých cen. Premiéru má před sebou okruh v Indii.

Loňský ročník šampionátu patřil za poslední roky bezesporu k těm nejzajímavějším. Miliony vášnivých fandů "efjedniček" byly v první řadě zvědavy na návrat jednačtyřicetiletého sedminásobného mistra světa Michaela Schumachera, který se v barvách Mercedesu vrátil po čtyřech letech do seriálu. Slavný německý pilot ale zůstal v ústraní, zatímco prim hrála jiná jména a s nimi i nebývale dramatická koncovka.

Ještě před posledním závodem v Abú Zabí pomýšlela na titul hned čtveřice jezdců: vedoucí muž průběžné klasifikace Fernando Alonso z Ferrari, dvojice stáje Red Bull Mark Webber a Sebastian Vettel, teoreticky rovněž Lewis Hamilton z McLarenu.

Štěstí se nakonec díky vítězství i chybně zvolené strategii stáje Ferrari usmálo na německého mladíka Vettela, jenž se ve svých 23 letech stal nejmladším světovým šampionem v historii formule 1. Alonsa v konečném účtování porazil o čtyři body a jeho stáj Red Bull vyhrála Pohár konstruktérů.

Obživne legendární Schumacher?

Daleko za novým německým hrdinou, přezdívaným "Baby Schumi", zaostal jeho legendární krajan a v konečném pořadí devátý jezdec Schumacher. I když po jeho návratu například bývalý dvojnásobný mistr světa Mika Häkkinen prohlásil, že si "kousek po kousku bourá vlastní pomník", čísla hovoří jasnou řečí.

Schumacher je nejúspěšnějším pilotem historie F1 - získal nejvíce světových titulů (7), má na svém kontě nejvyšší počet vítězných Velkých cen (91), umístění na stupních vítězů (154) i získaných bodů (1441). Vyhrál nejvíce Grand Prix v jedné sezoně (13) a nejčastěji si vyjel pole position (68). Je držitelem většiny dalších historických rekordů seriálu.

Závody MS monopostů formule 1 vznikly v roce 1950, prvním šampionem byl Ital Giuseppe Farina. O rok později jej na trůnu vystřídal Juan Manuel Fangio z Argentiny, který poté triumfoval ještě čtyřikrát a s pěti tituly byl nejúspěšnějším závodníkem historie, než jej předstihl Schumacher.

Soutěž patří Mezinárodní automobilové federaci, držitelem marketingových práv nicméně je Formula One Management v čele s Bernie Ecclestonem. Rychlé a divácky atraktivní klání poutalo od počátku pozornost obrovského množství fandů, ale vyžádalo si i mnohá neštěstí, včetně životů z řad pilotů. Štěstí v neštěstí měl naposledy Felipe Massa, kterému před dvěma lety letící pružina prorazila lebku. Brazilec se ale zotavil.

Njtučnější výplatu má Alonso

Formule 1 je zároveň obrovským byznysem. Odpovídají tomu i platy jezdců. Absolutně nejvyšší příjem ve výši 28 milionů eur (asi 785 mil. Kč) má letos zajištěn Alonso ve Ferrari. Dřívější rekordman a loňský navrátilec Schumacher vydělá o 10 milionů méně.

Ke koloritu šampionátu neodmyslitelně patří i každoroční všemožné úpravy sportovních a technických pravidel. Po loňské, chladně přijaté změně bodovacího systému bude největší novinkou zřejmě povolení týmových příkazů. Ostře sledovanou věcí je i návrat značky Pirelli, italského výrobce pneumatik, který nahradil japonský Bridgestone. "Pirelky" se ve F1 objevily naposledy v roce 1991, shodou okolností při Velké ceně Austrálie.

Kvůli větší atraktivitě MS se nedávno vynořil na svět také poněkud svérázný nápad s umělým zavlažováním tratí během závodů. Jeho realizace v budoucnu není zcela vyloučená, zrodil se totiž v hlavě nejmocnějšího muže seriálu - Ecclestona.

Autor: ČTK

23.3.2011
SDÍLEJ:

Vyberte si svůj vůz

Hyundai i20
Škoda Fabia
Toyota Avensis

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Těsný únik. Řidič osobního vozu v protisměru neměl proti předjíždějícímu kamionu jinou možnost než zastavit mimo vozovku. Jinak by riskoval fatální čelní střet.
12

VIDEO: Předjíždění kamionů jako kilometrový hazard se smrtí

Odstupující premiér Saad Harírí
4

Saúdská Arábie mě násilím nedrží, můžu odjet, řekl libanonský premiér

Merkelová dál agituje za Jamajku, poražené německé strany se staví proti

Zvyšme úsilí k překonání vzájemných rozporů, vyzvala v pátek tři stěžejní německé politické strany (CDU/CSU, FDP a Zelené) německá kancléřka Angela Merkelová. Poražení sociální demokraté Jamajku odmítají.

Na babetách ujeli na Islandu dva tisíce kilometrů. Trajekt domů málem nestihli

Šestičlenná skupina cestovatelů na babetách ujela za třiadvacet dní po Islandu téměř dva tisíce kilometrů. Putování za krásami Islandu mělo svá úskalí, cestu jim ztěžovalo počasí a nepřítomnost asfaltových cest.

Irácká armáda dobyla Rávu, poslední irácké město ovládané IS

Irácká armáda oznámila, že dobyla město Ráva u hranice se Sýrií. Město bylo považováno za poslední útočiště takzvaného Islámského státu v Iráku. Vojenská operace směřující k osvobození Rávy začala v pátek za úsvitu.

Oběti komunismu na Národní třídě připomněla řada ze svíček

Oběti komunistického režimu si dnes připomnělo na pražské Národní třídě několik desítek lidí, kteří zažehli svíčky a vytvořili z nich desítky metrů dlouhou řadu. Místy se účastníci happeningu spojili i do lidského řetězu. Akci u příležitosti oslav výročí 17. listopadu uspořádala stejně jako v předchozích letech platforma Bez komunistů.cz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT