Předchozí
1 z 4
Další

Možné to samozřejmě je, jen je potřeba mít na paměti několik základních pravidel. Když se jimi budete řídit, existuje slušná šance, že se u nákupu levné ojetiny nespálíte. A abychom jen obecně neradili, hned v další kapitole nabízíme i sedm tipů na ojetá auta, která se vejdou do limitu 50 tisíc korun a když vyberete zachovalý kus, měla by ještě dobře sloužit.

Nejprve ale 7 rad:

1. Dejte na stav, ne na tachometr

Stále dokola omílaná rada zní: nedejte pouze na stav tachometru. Berte v potaz, že kupujete vůz za velmi nízkou cenu, jehož nájezd může přesahovat i 300 tisíc kilometrů. Spíše než na čísla na tachometru a na servisní knížku (která bude pravděpodobně vyplněná jen po prvních pár let), podívejte se na korozi, na úniky oleje, na vůle v zavěšení, na funkčnost elektroniky a na kouř z výfuku. Velkou pozornost potom věnujte i důkladné testovací jízdě.

2. Vyhněte se dieselům

Vidina nízké spotřeby dieselového motoru je sice strašně krásná, nicméně je výrazně lepší jezdit za 9 litrů bez oprav, než za 6 a neustále stát v servisu. Jen pár dieselových motorů je historicky opravdu neprůstřelně spolehlivých a většina starších turbodieselů dnes trpí na závady vstřikovacích systémů, na kulhající turbodmychadla a zanesené EGR ventily. To nejhorší v podobě problematických DPF filtrů navíc do dané cenové relace teprve přijde.

3. Hledejte obvyklá a dostupná auta

Pokud nenarazíte na malý zázrak, bude vaše auto za padesát tisíc vyžadovat po koupi nějaký ten servis a opravy. To je bohužel smutná pravda. Je proto velmi dobrý nápad koupit si auto, jehož díly budou běžně a snadno dostupné, a jehož techniku bude váš mechanik dobře znát.

Ilustrační foto.
TOP stav, auto po důchodci. Jak číst fráze z inzerátů, abyste nekoupili vrak?

4. Nechte si finanční rezervu

Mnoho kupujících s velmi těsným peněžitým limitem tohle nerado slyší, nicméně finanční rezerva je potřebná bez výjimky vždycky a u velmi levných aut to platí dvojnásob. Zlaté pravidlo říká, že na ponákupní servis a opravy by si měl novopečený majitel vyhradit ještě třetinu celkové ceny vozu. U dražších a novějších aut si možná vystačíte i s poměrově menší částí, u těch levných a starších si však nechte bokem klidně i více.

5. Kupujte jednoduchá auta

Neotřelá technická řešení, sofistikované řízení motorů, nadstandardní komplikovaná výbava a technicky vyspělé podvozky. To všechno zní sice hezky a lákavě, ovšem tak maximálně pro první tři majitele. Ve chvíli, kdy přijdete k autu, které má na konci svojí životní cesty hodnotu maximálně dvou výplat, měli byste být rádi za každou technickou serepetičku, která se v autě nenachází.

6. Ověřte si, jak je to s rozvody

Z běžného servisu prováděného po kilometrech jsou rozvody zpravidla tou největší položkou. Ještě před nákupem levného auta si tedy ověřte, kolik takové rozvody včetně práce stojí, abyste do nich nezahučeli za polovinu ceny svého nového auta. Pokud jsou rozvody u daného motoru řešené řetězem a skutečně přežijí celý motor, máte velkou výhodu. Pokud jsou ovšem rozvody řemenové, musí se po čase měnit a čestné slovo bazarníkovo, že „to bylo teď někdy dělaný“ není právě berná mince. Pokud nemáte stoprocentní důkaz o tom, že nejsou rozvody v autě přejížděny, je lepší vyměnit je po koupi.

Renault Thalia dlouho patřil k nejlevnějším modelům českého trhu.
Před šesti lety to byla nejlevnější nová auta. Jak si vedou dnes jako ojetiny?

7. Manuál je lepší než automat

Stejně jako v případě případu diesel versu benzín, i u převodovek vždy volíme raději tu méně komplikovanou variantu, kupujeme-li levné auto za pár desetitisíců. Pohodlí automatu pochopitelně nelze popírat, ale pravděpodobnost, že vás auto kvůli převodovce někde nechá, nebo třeba prostě přestane couvat, je oproti manuální převodovce dramaticky vyšší. Navíc oprava automatické převodovky šplhá většinou hodně, hodně vysoko.

Pár základních pouček by tedy bylo rozdáno a nyní je na čase omrknout konkrétní modely, které se v cenové hladině do 50 tisíc dají sehnat, a které pravděpodobně ještě odvedou dobrou službu.

Výběr pro lepší přehlednost najdete v další kapitole.

I tady však v první řadě platí, že je nutné zkontrolovat hlavně technický stav. Pověst spolehlivého vozu se spolehlivým motorem totiž může přijít zcela vniveč, pokud se předchozí majitelé o auto nestarali a následně jej odložili do bazaru v podobě zhuntované kasičky.

1. Ford Focus (1998 – 2004)

Fod Focus.Zdroj: Ford

Když se Focus objevil v roce 1998 poprvé, jednalo se o velký hit. Focus měl skvělé jízdní vlastnosti, zajímavý design a jak se časem ukázalo, jedná se také o velice spolehlivé auto. Většinu benzínových Focusů najdete v inzerci vybavenou motory 1,6 litru, o které je největší zájem. Pokud se však nebojíte většího objemu a vyšší spotřeby, lze doporučit i osmnáctistovky a dvoulitry. Poslední zmíněný motor je často kombinován s nepříliš oblíbenou karoserií sedan a tyto vozy se dají sehnat za skvělé ceny.

2. Škoda Fabia (1999 -2007)

Škoda Fabia.Zdroj: Škoda

Fabia je klasikou českého trhu, která během let prakticky nahradila zastaralou Felicii. Opravit její první generaci dnes umí každý mechanik, díly se dají sehnat levně, a pokud sáhnete po čtyřválcových benzínových čtrnáctistovkách, máte velmi spolehlivé auto na hodně dlouhou dobu. Pozor však na tříválce 1.2 HTP, které bývají často utahané.

Škoda Octavia II.
Ne vždy se zadaří. Na tyto ojeté škodovky raději zapomeňte

3. Peugeot 406 (1995 – 2004)

Peugeot 406.Zdroj: Peugeot

Oblíbená „čtyřistašestka“ spadla cenově po letech na velmi nízkou hranici. Její nespornou výhodou je vysoká praktičnost velké verze kombi a opět i solidní spolehlivost. Rozhodnete-li se pro Peugeot, dejte si pozor na zvýšenou spotřebu oleje u benzínových motorů. Ta postihovala zejména menší osmnáctistovku. Toužíte-li po výkonu, můžete sáhnout po spolehlivém šestiválci o objemu 2,9 litru, pokud jej tedy v nabídce naleznete.

4. Ford Fiesta (2002 – 2008)

Ford Fiesta.Zdroj: Ford

Celkově pátá generace malé Fiesty je vzhledově atraktivní hlavně pro ženy, ale nabízí i příjemné jízdní vlastnosti a opět i dobrou spolehlivost. Prakticky žádný benzínový motor není špatnou volbou, jen se u těch nejslabších o objemu 1,25 a 1,3 litru musíte smířit s poněkud horšími dynamickými vlastnostmi. Ideálním kompromisem jsou tedy větší agregáty 1,4 a 1,6 litru.

Volkswagen Passat.
Přitažlivé, ale zrádné. Tohle je pět ojetin, kterým se radši vyhněte

5. Honda Civic (2000 – 2005)

Honda Civic.Zdroj: Honda

Sedmá generace Civicu se sice přesunula od filozofie sportovně laděného hatchbacku spíše k praktičtějšímu pojetí, ale to může být pro mnohé kupující výhodou. Spíše než slabší čtrnáctistovku, vyplatí se pod kapotu volit motor 1,6i VTEC, který disponuje pěkným výkonem ve vyšších otáčkách. Navíc je tento motor naprosto spolehlivý, podobně jako zbytek auta.

6. Subaru Impreza Combi (1992 – 2007)

Subaru Impreza.Zdroj: Subaru

Chcete-li čtyřkolku, nemáte v probírané cenové relaci zase tolik na výběr. Přece se tu však nachází jedna zářná výjimka a tou je Subaru se svou Imprezou Combi. Oproti sedanu sice není kombík tak hezký, ale je praktičtější a nabídne velmi spolehlivý provoz, dnes již za pár peněz. Pohonné ústrojí je robustní, ovšem dejte si pozor na poměrně častou korozi.

7. Mazda 3 (2003 – 2008)

Mazda 3.Zdroj: Mazda

Ačkoliv zde se pohybujeme s cenou velmi těsně u horní hranice, stojí japonský hatchback určitě za zvážení. U první generace Mazdy 3 dostanete ve velmi atraktivním balení spolehlivé a navíc skvěle jezdící auto. Ze zážehových motorů lze vybírat mezi slabší čtrnáctistovkou, adekvátně výkonnou šestnáctistovkou a vcelku výkonným dvoulitrem. Ani s jedním z motorů neuděláte chybu. Pozor si opět dejte jen na korozi, postihující zejména výfukový systém.

Fiat Multipla.
Nehezká, ale šikovná. Těchto pět zvláštních aut může být překvapivě dobrá koupě